11 نکته تقویت مهارت نوشتاری انگلیسی Tips to Improve English Writing Skills

راه های تقویت مهارت رایتینگ انگلیسی (writing)

یکی از پیشرفته‌ترین مهارت‌هایی که در همه زبان‌ها نقش اساسی دارد، توانایی نوشتن است. نکته هایی برای تقویت مهارت نوشتاری زبان انگلیسی وجود دارد که ما را در نوشتن بهتر کمک می کند. بطور طبیعی پس از شنیدن، صحبت کردن و خواندن آن را فرا خواهید گرفت. در اینجا به ۱۱ نکته برای تقویت مهارت نوشتاری زبان انگلیسی اشاره می کنیم.

راه های تقویت مهارت رایتینگ انگلیسی

برای اینکه بخواهید در این مهارت به تبحر برسیم همیشه یک قلم و کاغذ دردست داشته باشید. لغات مرتبط با یک موضوع را یاد بگیرید شروع به نوشتن یک متن کنید. از هر فرصتی هر چند اندک برای تقویت این مهارت استفاده کنید . فکر نکنید برای نوشتن باید زمان زیادی داشت. در آزمون آیلتس، زمان نوشتن برای مهارت نوشتاری Writing تنها یک ساعت است که البته خود به شامل دو بخش Task 1 و Task 2 می‌شود. پس داشتن تنها ۱۰ دقیقه برای نوشات یک متن کوتاه می تواند زمان بسیار ارزشمندی باشد.

نوشتن خاطره

برای تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی روش‌های مختلف وجود دارد که خاطره نوشتن از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

یکی از خاطرات خود را درنظر گرفته و شروع به نوشتن آخاطره کنید. البته می‌توانید درخصوص موضوعات مختلفی بنویسید اما باید توجه داشته باشید که در هنگام نوشتن خاطره از فعل گذشته استفاده کنید.

زمانی که در مورد خودتان شروع به نوشتین می‌کنید می‌توانید مطالب بسیاری را مورد توجه قرار دهید و با مشکل کمبود مطلب مواجه نخواهید شد. از سوی دیگر نوشتن خاطره به شما می‌آموزد چگونه درخصوص خودتان و تجربه‌هایی که کسب کرده‌اید اطلاعاتی را در اختیار دیگران قرار دهید اما به زمان صحیح فعل‌ها باید توجه ویژه‌ای داشته باشید. سعی کنید یک دفتر خاطرات به زبان انگلیسی داشته باشید.

راه های تقویت مهارت رایتینگ زبان

نوشتن داستان به انگلیسی

یکی از موثرترین راه‌های تقویت مهارت رایتینگ نوشتن داستان به زبان انگلیسی است. لیستی از لغات و اصطلاحات جدیدی که آموخته‌ای در اختیار دارید تهیه کنید. افرادی که لیستی اینگونه دارند می‌توانند داستان کوتاهی نوشته و از واژه‌های جدید در آن استفاده کنند. این کار باعث می‌شود لغات و کلمات جدید بهتر در ذهن باقی بمانند و افراد نیز با کاربرد صحیح آن‌ها آشنا شوند..

توصیف عکس( برای مهارت رایتینگ)

یکی دیگر از راه‌هایی که برای تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی توصیف تصاویری است که در مجلات و روزنامه‌ها وجود دارد. برای اینکه بتوانید مهارت رایتینگ زبان انگلیسی خود را تقویت کنید تنها نباید به نوشتن مواردی که می بینید اکتفا کنید بلکه باید به سراغ قوه تخیل رفته و آن را نیز به کار بگیرید. بهتر است تا جایی که می توانید عکس ها و تصاویر را توصیف کنید.

راه های تقویت مهارت رایتینگ زبانخلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی در تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی اهمیت ویژه ای دارد. گاهی افراد به سراغ کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی رفته و یا فیلم‌هایی را تماشا می‌کنند که در یادگیری زبان انگلیسی موثر عمل می کنند. برای تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی بهتر است پس از مطالعه و مشاهده آن‌ها به ذهن مراجعه کرده و خلاصه‌ای از آن‌ها را یادداشت کنید. چنانچه درک و فهم خوبی از کتاب پیدا کنید نوشتن خلاصه آن کار ساده‌ای خواهد بود و همچنین یه تمرین بسیار خوب برای تقویت رایتینگ زبان است.

استفاده از اصطلاح

زمانی که لیستی از اصطلاحات زبان انگلیسی را تهیه کرده باشید می‌توانید متنی را با استفاده از آن‌ها آماده کرده و جملاتی را بنویسید. این روش برای تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی موثر بوده و زبان‌آموزان نیز می‌توانند از اصطلاحات به‌صورت صحیحی در نوشتن استفاده کرده و زمانی که کسی به هنگام صحبت از آن‌ها استفاده کند با معنای آن آشنا بوده و می‌توانید به خوبی آن را درک کنید.

طوفان فکری

زمانی که ایده ای در ذهن دارید و میخواهید در مورد آن بنویسید، ابتدا باید آن را از جهات مختلف بررسی کنید.  برای این کار نیازمند روش “بارش افکار و یا طوفان فکری” هستید. بارش افکار برای تقویت مهارت نوشتاری زبان  روشی است که در آن سعی می کنید به طور عمیق و بدون نظم درمورد چیزی فکر کنید. به عنوان مثال، در یک چارچوب منطقی، می توانید در مورد مزایا و معایب وابستگی بیش از حد به اینترنت فکر کنید. سپس نکاتی که در این خصوص به ذهنتان خطور کرده را به ترتیب در کنار هم قرار دهید.

در ارتباط با بارش افکار، نکته حائز اهمیت این است که دید انتقادی به موضوع موردبحث داشته باشید. در واقع، شما به عنوان یک نویسنده باید بسیار فکر کنید تا بتوانید همه چیز را به صورت منطقی و معنادار بنویسید.

هنگامی که می دانید که درمورد چه چیزی می خواهید بنویسید، بایستی ابتدا در ذهن خود به آن پرداخته و سپس آن مطلب را روی کاغذ بیاورید. در این خصوص، ایجاد یک طرح کلی (outline) بسیار سودمند خواهد بود. چرا که به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به دانستن جزئیات مطلبی ایده و پیام اصلی آن را نشان دهید. می توانید همه این نتایج را روی کاغذ نوشته و به آن نظم دهید . برایان تریسی در این رابطه می گوید: “روی کاغذ فکر کنید.”

تقویت مهارت نوشتاری زبان

بیان داستان

اگر در حال نوشتن مطالب چند قسمتی و دنباله دار مانند “بیان داستان” هستید، می بایست مواردی را که در طرح کلی خود نوشته اید از لحاظ زمانی مرتب کنید، چرا که شما در حال نوشتن زنجیره ای متوالی از وقایعی هستید که طرحتان را شامل شده است.

یکی از مناسب ترین روشهای موجود برای تمرین و تقویت مهارت نوشتاری زبان “نوشتن خاطرات” است. شما می توانید وقایع مهم زندگی خود را بصورت خاطرات روزانه ، هفتگی و حتی ماهیانه در قالب رایتینگ به زبان انگلیسی بنویسید. سعی کنید به مرور زمان به این کار عادت کنید.  بدین ترتیب نه تنها مهارت نوشتاری خود را تقویت کرده اید بلکه قدرت تفکر خود را نیز افزایش داده اید.

در حین مطالعه می توانید از پورتفولیو استفاده کنید. پورتفولیو مجموعه ای از نوشته ها به همراه تصاویر، اسناد و موارد دیگر است که شما برای بهره آموزشی بیشتر آن را جمع آوری می کنید. این کار قدرت تفکر را در شما بالا میبرد و بازتاب مثبتی در مطالعه شما و مهم تر از آن در زندگی تان خواهد داشت.

بدیهیست که نویسنده خوب بودن و داشتن دانش لغوی قوی ارتباط نزدیکی با هم دارد. هرچه کلماتی که میدانید بیشتر باشد طبیعتاً بهتر می توانید خود  را با استفاده ازآن کلمات توصیف کنید.

دستور زبان

علاوه بر داشتن دانش لغوی، شما می بایست از دانش دستور زبان خوبی نیز  برای تقویت مهارت نوشتاری زبان برخوردار باشید چرا که نوشتن یک مهارت رسمی و آکادمیک است. در حقیقت، نوشته هایی که از نظر دستوری صحیح نبوده و بار معنایی و منطقی ندارند ، برای خواننده قابل قبول نخواهد بود.

در رابطه با دستور زبان، به عنوان مثال از شما انتظار می رود که با انواع حروف ربط و کاربردهای آنها در انگلیسی آشنا باشید. حروف ربط کلمات و عباراتی هستند که اجزای جمله را در نوشته شما به هم متصل می کنند و این امکان را به شما می دهد تا بطور روان تری بنویسید.

پس از پایان هر نوشته آن را غلط گیری کنید یعنی یکبار دیگر به دقت آن را بخوانید و در صورت نیاز از دیکشنری کمک بگیرید. در نتیجه این کار  شما می توانید اشتباهات و خطاهای احتمالی مانند بکارگیری کلمات نادرست از نظر تناسب معنایی، فرم رسمی یا غیر رسمی کلمه، دستور زبان، انسجام و دیگر مواردی که ممکن است در متن خود بیابید را رفع کنید.

گرامر در مهارت نوشتاری:

برای نوشتن رعایت نکات گرامری از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود .این نکات شامل زمان‌ جمله و ترکیبات وصفی و بسیاری از نکات دیگر است تا مفهوم بدرستی به خواننده منتقل شود . در مقاله Writing Skills می‌توانید در باره اهمیت گرامر بیشتر بخوانید.  برای نوشتن یک مقاله آیلتس IELTS، به عنوان مثال، باید حداقل ۱۶ نکته گرامری را رعایت نمود. مقاله « ۱۶ نکته گرامری برای آیلتس » را بخوانید.  این موضوع برای نوشتن مقالات علمی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

از یکدیگر می‌آموزیم.

انتخاب واژگان Word Choice:

در هر زبانی انتخاب واژگان مناسب و به کاربردن درست و بجای آن‌ها از نشانه‌های سواد و میزان مطالعه بالا است. واژگان باید با توجه به هدف، نوع نوشته، مخاظب هدف، رسمی یا کم‌تر رسمی و یا حتی غیر رسمی بودن نوشته انتخاب شوند. در مقاله مربوط بکارگیری واژگان در Writing توضیحات مفصلی در این‌باره داده شده است. نحوه فراگیری وازگان نیز در مقاله « روش‌ های افزایش دایره لغات انگلیسی » توضیح داده شده است. بنابراین به توضیح مهمترین نکات می‌پردازیم. برای نوشتن، لغات متنوع و البته مرتبط با موضوع استفاده کنید. جملات می‌بایست رسا و با مفهوم باشند . از اصطلاحات عامیانه در نوشتن بدرستی و بجا استفاده کنید . شما می توانید از کتابهای راهنما که باعث تقویت این مهارت می شود مانند Write with Confidence  استفاده کنید.

تقویت مهارت نوشتاری زبان

مراحل نوشتن متن انگلیسی

انتخاب موضوع

برای نوشتن ابتدا باید مطلب مشخصی را در نظر گرفته و آن را در ذهن خود بپرورانید تا بتوانید به راحتی آن را به خواننده انتقال دهید. مهارت نوشتاری آنهم به زبان انگلیسی اول از همه نیاز به اراده‌ای پولادین برای نوشتن دارد. از نوشتن نهراسید. موضوعی را در نظر بگیرید و برای ان بنویسید.

زمانی که ایده ای در ذهن دارید و میخواهید در مورد آن بنویسید، ابتدا باید آن را از جهات مختلف بررسی کنید.  برای این کار نیاز به روش “بارش افکار و یا طوفان فکری” یا Brain Storm هستید. Brain Storm روشی است که در آن سعی می کنید به طور عمیق و بدون نظم درمورد چیزی فکر کنید. بعنوان مثال، در یک چارچوب منطقی، می توانید در مورد مزایا و معایب وابستگی بیش از حد به اینترنت فکر کنید. سپس نکاتی که در این خصوص به ذهنتان خطور کرده را به ترتیب در کنار هم قرار دهید.

نوع نوشتع: مقاله کوتاه essay، مقاله بلند article، داستان story، …

برای انتخاب ایده مناسب باید بدانید برای چه کسی می‌نویسید. نوشتن برای کودکان نیاز به موضوعی متفاوت دارد. درحالیکه وقتی برای والدین آن‌ها می‌نویسیم موضوع متفاوتی را باید انتخاب کنیم. نوشتن مطلب برای نوجوانان نیز موضوعات خاص خود را می طلبد.

در ارتباط با بارش افکار، نکته حائز اهمیت این است که دید انتقادی به موضوع مورد بحث داشته باشید. در واقع، شما به عنوان یک نویسنده باید بسیار فکر کنید تا بتوانید همه چیز را به صورت منطقی و معنادار بنویسید. نمی‌شود برای هر آنچه به ذهن‌مان رسیده مطلب بنویسیم. چون در این صورت باید بفکر نوشتن یک کتاب چند جلدی بود. از بین مطالبی که لیست کرده‌اید باید انتخاب کنید چه عنوان‌ها یا زیر عنوان‌هایی را می‌خواهید برگزینید. همانطور که در بالا گفتیم مخاطب هدف خود را نیز در نظر بگیرید. بی‌رحم باشید و تنها دو یا حداکثر سه عنوان را برای نوشتن انتخاب کنید. اگر مقاله‌‌ای بلندتر می‌نویسید نیاز به زیرعنوان‌های بیشتری خواهید داشت. نوشتن متون مختلف روش‌های خاص خود را دارند. داستان‌نویسی و توصیف وقایع نوع دیگری از نوشته است.

کشیدن پلن برای نوشته: زیرعنوان‌ها

هنگامی که می دانید که درمورد چه چیزی می خواهید بنویسید، بایستی ابتدا در ذهن خود به آن پرداخته و سپس آن مطلب را روی کاغذ بیاورید. در این خصوص، ایجاد یک طرح کلی (outline) بسیار سودمند خواهد بود. چرا که به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به دانستن جزئیات مطلبی ایده و پیام اصلی آن را نشان دهید. می توانید همه این نتایج را روی کاغذ نوشته و به آن نظم دهید . برایان تریسی در این رابطه می گوید: “روی کاغذ فکر کنید.” برای هر یک از عنوان‌ها دو زیر عنوان نیاز دارید. مجدا می‌توانید از روش Brain Storm استفاده کنید. دو زیر عنوان شما برای نوشتن یک مقاله با چهار پاراگراف کافی خواهد بود. مقاله‌ای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه. اگر نوشته ای طولانی تر مد نظر دارید، باید زیر عنوان‌های بیشتری انتخاب کنید.

11 نکته نوشتاری

متناسب با نوع نوشته بنویسیم

بعنوان یک مبتدی نیاز نیست با انواع سبک‌های نوشته مسلط باشید. کافی است آنقدر مهارت نوشتاری داشته‌ باشید که به زبان انگلیسی که نوشتن را شروع کرده و یک نوشته بسازید. تولید مطب و در ادامه گرفتن بازخورد و تصحیح آن به مرور به شما تسلط کافی در زبان و امکان آشنایی با سبک‌های مختلف را خواهد داد.

اگر در حال نوشتن مطالب چند قسمتی و دنباله دار مانند “بیان داستان” هستید، می بایست مواردی را که در طرح کلی خود نوشته اید از لحاظ زمانی مرتب کنید، چرا که شما در حال نوشتن زنجیره ای متوالی از وقایعی هستید که طرحتان را شامل شده است.

یکی از مناسب ترین روشهای موجود برای تمرین نوشتاری “نوشتن خاطرات” است. شما می توانید وقایع مهم زندگی خود را بصورت خاطرات روزانه ، هفنگی و حتی ماهیانه در قالب انگلیسی بنویسید. سعی کنید به مرور زمان به این کار عادت کنید.  بدین ترتیب نه تنها مهارت نوشتاری خود را تقویت کرده اید بلکه قدرت تفکر خود را نیز افزایش داده اید.

در حین مطالعه می توانید از پورتفولیو استفاده کنید. پورتفولیو مجموعه ای از نوشته ها به همراه تصاویر، اسناد و موارد دیگر است که شما برای بهره آموزشی بیشتر آن را جمع آوری می کنید. این کار قدرت تفکر را در شما بالا میبرد و بازتاب مثبتی در مطالعه شما و مهم تر از آن در زندگی تان خواهد داشت.

تنوع در لغات

لغات و گرامر ابزارهای ما در مهارت نوشتاری زبان انگلیسی هستند. بدون این دو ابزار مثل صنعتگری بدون قلم و چکش هستیم که نمی‌تواند نقش دلخواه را بر روی فلز بیاراید.

بدیهیست که نویسنده خوب بودن و داشتن دانش لغوی قوی ارتباط نزدیکی با هم دارد. هرچه کلماتی که میدانید بیشتر باشد طبیعتاً بهتر می توانید خود  را با استفاده ازآن کلمات توصیف کنید.

تنوع در ساختار‌های گرامری

علاوه بر داشتن دانش لغوی، شما می‌بایست از دانش دستور زبان خوبی نیز برخوردار باشید چرا که نوشتن یک مهارت رسمی و آکادمیک است. در حقیقت، نوشته هایی که از نظر دستوری صحیح نبوده و بار معنایی و منطقی ندارند ، برای خواننده قابل قبول نخواهد بود.

در رابطه با دستور زبان، به عنوان مثال از شما انتظار می رود که با انواع حروف ربط و کاربردهای آنها در زبان انگلیسی آشنا باشید. حروف ربط کلمات و عباراتی هستند که اجزای جمله را در نوشته شما به هم متصل می کنند و این امکان را به شما می دهد تا بطور روان تری بنویسید.

۱۱ نکته تقویت مهارت نوشتاری انگلیسی

خواندن مجدد و ادیت

پس از پایان هر نوشته آن را غلط گیری کنید یعنی یکبار دیگر به دقت آن را بخوانید و در صورت نیاز از دیکشنری کمک بگیرید. در نتیجه این کار شما می توانید اشتباهات و خطاهای احتمالی مانند بکارگیری کلمات نادرست از نظر تناسب معنایی، فرم رسمی یا غیر رسمی کلمه، دستور زبان انگلیسی ، انسجام و دیگر مواردی که ممکن است در متن خود بیابید را رفع کنید.

خواندن مجدد متنی که خود نوشته‌ایم شاید کسل کننده به نظر برسد. اما نویسنده‌ای نیست که بدون اشتباه باشد. خود را به این موضوع عادت بدهیم و هر چه که می‌نویسیم دوباره بخوانیم. فراموش نکنید ادیت مطالب بخشی از مهارت نوشتاری است بخصوص اینکه به زبان انگلیسی بنویسیم که زبان مادری ما نیست و احتمال اشتباه بالاتر است.

خلاصه مقاله:

در این مقاله در رابطه با راه های تقویت مهارت رایتینگ انگلیسی صحبت کردیم و چند روش برای تقویت این مهارت را ارائه کردیم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *