استاد زبان خوب

استاد زبان خوب و مجرب چه ویژگی‌هایی دارد

ویژگی های یک استاد زبان خوب

امروزه نقش معلم برای هیچ زبان آموزی پوشیده نیست. یک استاد زبان خوب و مجرب می‌تواند زبان پژوه خود را به بالاترین درجات برساند در حالیکه یک استاد ضعیف بالعکس عمل می‌کند و هر فردی را حتی ممکن است از ادامه تحصیل ناامید کند. زبان آموزان ارتباط زیادی با استاد خود دارند، به همین دلیل باید بهترین مدرس زبان را انتخاب کنند. اما این که چه خصوصیاتی استاد عالی را از خوب یا بد جدا می کند گستره ای از ویژگی های شخصی،تحصیلات و تجربه است. وقتی از ویژگی شخصی یک معلم حرف می زنیم در واقع به هوش مادرزادی، ارتباط او با جامعه و دانش آموزان و نحوه ی بزرگ شدن او را در نظر داریم. هر کدام از اینها برای بهتر شدن یک معلم اهمیت دارند.

چند موسسه در مورد یک معلم عالی از دانش آموزان سوالاتی را پرسیدند و درباره آن تحقیق کردند. در ادامه ویژگی‌های یک استاد زبان بزرگ و عالی را از نظر دانش پژوهان بازگو می‌کنیم. ویژگی‌های برتر یک معلم عالی از نظر دانش پژوهان عبارتند از:

1. ارتباط قوی بین زبان پژوه و استاد زبان خوب

شاید فکر کنید که مهمترین ویژگی یک استاد خوب داشتن دانش کافی است. اما مهمتر از آن انتقال دانش به دیگران است. وقتی یک فرد نتواند دانش خود را به نحوی که برای شما قابل فهم باشد انتقال دهد پس داشتن دانش زیاد دیگر اهمیت زیادی ندارد. اگر مهارت‌های ارتباطی یک مدرس

دانش

( کلامی و غیر کلامی مثل صحبت کردن، تصویر سازی،نوشتن،زبان بدن و…) خوب باشد؛ می تواند دانش و معلومات خود را به بهترین شکل به شما برساند.

یک معلم و مدرس عالی باید متوجه این باشد که زبان آموزان در چه زمانی مطالب گفته شده را به خوبی درک می‌کنند. مدرس باید مواقعی که ارتباط با زبان پژوه برقرار نشده است از روش های دیگر تدریس استفاده کنند تا به نتیجه و ارتباط مطلوب برسد. یک معلم خوب متوجه می شود که حتی یک زبان پژوه بدرستی مطلب را درک نکرده و باید تلاش کند تا جداگانه ارتباط برقرار کنند. برای ایجاد محیط یادگیری مفید و عالی مدرس باید یک ارتباط موثر با تمام زبان پژوهان داشته باشد.

2. شناخت از زبان آموزان

عالی ترین اساتید شناخت کافی از زبان آموزان خود دارند. اساتید باید از رشد اجتماعی، عاطفی،فکری و… زبان آموز خود شناخت کافی را داشته باشد. آگاهی از اینکه زبان آموزان چه توانایی‌های خاص و منحصر به فردی دارند آموزش را موثر تر می‌کند. پس آموزش‌ها باید مناسب با توانایی‌ها و نیاز‌های زبان پژوهان تغییر کنند.

یک مدرس خود باید ظرفیت و سرعت یادگیری هر فرد یادگیرنده را بشناسد. انتظارات یک مدرس در پیشرفت زبان آموز تاثیر زیادی دارد. بهترین اساتید بالاترین انتظارات را از زبان پژوهان خود دارند. این بدان معنا نیست که همه ی زبان آموزان را در یک سطح می بیند و یک پیشرفت مشخص برای همه ی افراد در نظر دارد. بلکه با دانشی که از هر زبان آموز دارد و میزان توانایی فرد به صورت جداگانه تلاش می‌کند تا هر زبان آموز نهایت استفاده را از توانایی و دانش خود بکند تا به موفقیت شخصی قابل قبول برسد.

3. داشتن عشق و شور به تدریس و معلمی

عالی ترین مدرسین کسانی هستند که واضح و شفاف عشق و اشتیاق خود را به موضوع در حال تدریس نیست می‌دهد و با شور بیشتری به زبان آموزان خود مباحث را انتقال می‌دهد. مدرس یا استادی که با عشق به تدریس مشغول است، این عشق به درس را به زبان آموزان منتقل می‌کند و باعث می شود تا زبان آموزان با توجه و علاقه‌ی بیشتری برای یادگیری زبان تلاش کنند.

4. دانش قوی و گسترده

اگر یک مدرس فاقد دانش کافی باشد، این کمبود به زبان پژوه منتقل شده و ممکن است یک مطلب را اشتباه متوجه شود. یک استاد زبان نه تنها باید به مطالب اختصاصی خود تسلط داشته باشد بلکه باید از دیگر موضوعات هم اطلاعاتی را فرا بگیرد. هنگامی که یک مدرس خوب جواب صحیح و کامل به سوالات زبان آموز خود می‌دهد، او می‌تواند با دانش گسترده ای که از دیگر موضوعات دارد مثال‌های متنوع تر و سرگرم کننده، داستان‌ها و حکایت و شعر‌های زیادی برای درک و فهم بهتر زبان پژوه بکار گیرد. با این کار او هر درس را زیبا تر و غنی‌تر می‌کند و باعث اشتیاق زبان آموزان نیز به آن درس و مباحث می شود. همینطور این امور باعث رشد و پیشرفت بهتر هر فرد شود.

5. برنامه ریزی و سازماندهی

تنها ارتباط و دانش برای یک مدرس کافی نیست. وقتی که یک معلم در کلاس برنامه عالی برای تدریس خود نداشته باشد به یقین موفق نخواهد مدرس زبانبود. اساتید بزرگ و ماهر ساعت‌ها قبل از شروع کلاس برای یادگیری، آماده سازی و روش تدریس در کلاس برنامه ریزی می‌کنند. بهترین معلم‌ها برنامه درسی و تمرینات درسی بسیار خوبی دارند و همیشه آنها را بهبود می‌بخشند. آن‌ها همیشه در مورد تدریس سهل و آسان مطالعه می‌کنند و روش تدریس و تمرینات خود را به گونه ای سامان می‌بخشند که باعث یادگیری و علاقه حداکثری شود.

هر مدرس باید با دیگر اساتید مشورت و همکاری کنند تا از تجارب و دانش آنها استفاده کرده و به بهترین نحو مطالب را در کلاس منتقل کنند. همینطور آنها در خارج از کلاس در دسترس هستند و به خوبی و دوستانه به زبان آموزان خود پاسخ می‌دهند. اگر معلم ما متکبر و یا بد اخلاق باشد، زبان آموزان نمی‌توانند سوالات خود را با او در میان بگذارند و ممکن است از علاقه آنها به درس به شدت کاسته شود.

6. مدارک معتبر برای استاد زبان خوب

معلمان با مدارک معتبر مطمئنًا از دیگر اساتید جلو تر هستند. فارغ التحصیل شدن از یک دانشگاه بزرگ و معتبر یکی از این مدارک است. آزمون‌هایی مانند TEFL و TESOL که از معتبرترین آزمون‌ها برای سنجش اساتید زبان است می‌تواند یک ملاک سنجش برای انتخاب بهترین استاد باشد. همینطور کارنامه تدریس او که در چه موسساتی مشغول به تدریس بوده است نیز می‌تواند در انتخاب وی  موثر باشد. مدرک  CELTA نیز مدرکی معتبر برای مدرسانی است که می‌خواهند اولین تدریس خود را شروع کنند.

حرف آخر

تمام این ویژگی‌ها بر اساس تحقیقاتی است که از دانش پژوهان انجام شده است. برای انتخاب بهترین مدرس روش های دیگری نیز وجود دارد ولی به این دلیل که زبان آموز بیشترین ارتباط را با اساتید دارد پس این نظر سنجی بهترین روش است. هر فرد ممکن است ملاک‌های به خصوصی در انتخاب یک مدرس داشته باشد اما این ویژگی‌ها برای تقریبا تمام زبان آموزان و دانش پژوهان یکسان است.

مقالات مرتبط

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *