نکاتی در رابطه با روان صحبت

نکاتی در رابطه با روان صحبت کردن به زبان انگلیسی

با سلام خدمت تمامی همراهان موسسه زبان انگلیسی فرساد. امروز قصد داریم نکاتی در رابطه با روان صحبت کردن به زبان انگلیسی را بیان کنیم.

اگر قبلا در شرایطی قرار گرفته‌اید که می توانید بخوانید اما نمی توانید صحبت کنید، شما از سندروم حالت نوشتاری رنج می‌برید ( این یک بیماری واقعی نیست! پس نگران نباشید)! این وضعیت در بین کسانی که سال‌ها وقت صرف مطالعه و یادگیری زبان از طریق نوشتن و خواندن کرده‌اند، به وفور یافت می‌شود. وقتی که افراد تمام وقتشان را به مطالعه کتاب‌های دستور زبان انگلیسی و پر کردن جاهای خالی کتاب‌های درسی اختصاص می‌دهند، مغز آن‌ها عادت می‌کند تا با در نظر گرفتن دقیق تمامی نکات دستوری، واژه مناسب را انتخاب کند و جملات را بر این اساس بسازد. این روش در آزمون‌های کتبی و آزمون‌های مهارت نگارش بسیار موثر و مفید است.

اما وقتی در شرایط واقعی با افراد واقعی صحبت می‌کنیم نیز، ذهن با همان سرعت و دقت حالت نوشتار شروع به تولید محتوا می‌کند و نمی‌تواند خود را با سرعت طبیعی یک مکالمه وفق دهد. مطالعه بسیار زیاد به زبان انگلیسی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. زیرا مطالعه، گستره واژگان خفته و منفعل افراد را تقویت می‌کند و این درحالی است که صحبت کردن، گستره واژگان فعال مغز شما را افزایش می‌دهد که شامل کلمات، عبارات و جملاتی می‌شود که شما به راحتی آن‌ها را ادا می‌کنید و با باز شدن دهان شما، آن‌ها بدون هیچ زحمتی خارج می‌شوند. ّ در ادمه به راهکارهای می پردازیم.  همچنین می‌توانید از آموزش‌های رایگان ما در سایت موسسه زبان فرساد استفاده کنید.

زبان انگلیسی را روان صحبت کنیم

 

چگونه از شر این سندرم خلاص شویم؟

دوست دارید بدانید چگونه از شر این حالت نوشتاری خلاص شده و آن را به حالت گفتاری تبدیل کنید و بتوانید به راحتی به یک زبان خارجی تکلم کنید؟  نخست، باید متوجه باشید که انگلیسی گفتاری نه از کلمات، بلکه از عبارات و ترکیب کلمات ساخته شده است! الگوهای کلامی خاصی توسط گویش‌وران اصلی آن زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر آن‌ها را در ذهن داشته باشید، می‌توانید بدون اینکه فکر کنید، به آن زبان صحبت کنید، درست مانند گویش‌وران بومی آن زبان! وقتی که دستور زبان پایه را فرا گرفتید، به جای حفظ کردن کلمات، باید روی گسترش دامنه عبارات خود تمرکز کنید و دیگر چندان نیازی به صرف انرژی برای یادگیری تمامی ریزه‌کاری‌های دستوری ندارید زیرا آن عبارات تمامی نکات دستوری الزامی را در خود دارند! دوم، باید بیشتر زمان خود را به تمرین مکالمه و صحبت کردن به انگلیسی بپردازید.

صرفا با مطالعه و خواندن مطالب می‌توانید به شیوایی صحبت کنید! باید دهان و البته مرکز گفتار مغز خود را تعلیم و آموزش دهید، درست همان‌طور که در باشگاه‌های ورزشی اندام‌های مختلف بدن خود را تعلیم و تربیت می‌کنید. با خواندن انواع مقالات و نشریات زیبایی اندام و بدن‌سازی، نمی‌توان به زیبایی و تناسب اندام دست یافت. این قضیه برای صحبت کردن نیز صادق است پس، انتظار نداشته باشید بدون تمرین بتوانید سلیس و شیوا صحبت کنید عاملی که مانع رسیدن به این هدف می باشد  ترس از مکالمه زبان انگلیسی است.

چطور Fluency خود را بالا ببریم؟

بهترین و موثر ترین راه بالا بردن Fluency انگلیسی هر روز صحبت کردن است. کار دیگری هم که باید انجام دهید این است که در هر فرصت ممکن کلمات و اصطلاحات جدیدی که یاد گرفته ‌اید را بدون ترس از اشتباه به کار ببرید. اجازه ندهید که ترس از اشتباه باعث عقب ماندن شما شود.

مطمئنا که بالا بردن Fluency و برای شما خیلی مهم است. پس به نکات زیر توجه کنید.

نکته اول: هدف و استراتژی قوی داشته باشید

هدف شما باید دقیق و روشن بوده و زمان داشته باشد. برای مثال اگر در سطح B1 انگلیسی مشغول به یادگیری هستید باید تا سال آینده به سطح C انگلیسی برسید. هدف خود را واقع بینانه تعیین کنید، هدف بیش از حد سخت باعث دلسرد شدن شما شده و هدف بیش از حد آسان هم باعث می‌شود برای رسیدن به آن هیچ تلاشی نکنید و باز هم دلسرد خواهید شد.

استراتژی هم یعنی اینکه بدانید در روز یا هفته چقدر باید برای یادگیری وقت بگذارید و چه کارهایی باید انجام دهید و چه مطالبی را مرور کنید.

نکته دوم: هدفمند تمرین کنید

کار بعدی که باید انجام دهید، تمرین زبان انگلیسی است. هر روز تمرین کنید گاهی هم لازم است که موارد خاصی را با راهنمایی استاد خود به صورت متمرکز تمرین کنید. برای مثال تمرین اتاق رزرو کردن در هتل با استفاده از عبارت‌هایی که در کلاس یاد گرفته‌اید، تمرین داستان تعریف کردن با استفاده از زمان‌های گذشته یا غیره. این نوع تمرین نیاز به تمرکز خاص روی موضوع داشته و باید با راهنمایی استاد همراه باشد. حال تنها مساله‌ای که باقی می‌ماند این است که چگونه تمرین کنیم؟! درست است که صحبت کردن با اطرافیان و دوستان گزینه‌ای ایده‌آل برای این کار است، اما بسیاری از افراد در میان اطرافیان خود کسی را ندارند که به انگلیسی صحبت کند! خب، شما می‌توانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، دوستان در سرتاسر جهان بیابید و با آن‌ها تمرین کنید. اگر این کارنیز برایتان امکان‌پذیر نیست، می‌توانید جلوی آینه با خودتان تمرین کنید! شوخی نمی‌کنیم! شما می‌توانید با تصور کردن یک موقعیت فرضی، جلوی آینه نقش‌آفرینی کنید و به تمرین مهارت‌های زبانی خود بپردازید. روش دیگری که می‌توانید امتحان کنید اجرای یک مکالمه تلفنی با دوست خیالی‌تان است! تنها کاری که باید بکنید این است که گوشی تلفن همراه خود را برداشته و شروع به صحبت کنید ( نگران دیگران نیز نباشید. قطعا فکر خواهند کرد که شما واقعا با کسی صحبت می‌کنید و مشکلی پیش نخواهد آمد).

نکاتی در رابطه با روان صحبت

نکته سوم: آن قسمتی از انگلیسی را یاد بگیرید که به آن نیاز دارید.

این کار را می‌توانید به دو صورت مختلف و یا متفاوت انجام دهید. زمانی که دارید خود را در انگلیسی “غرق می‌کنید”، به سراغ آن موضوعاتی بروید که مناسب شما هستند. در هنگام تمرین هم روی مهارت‌ها و نوع انگلیسی خاص خودتان تمرکز کنید. برای مثال اگر به دنبال گرفتن آزمون آیلتس هستید، تمرکز خود را روی همین قسمت بگذارید و کاری به منابع آزمون‌های دیگر مانند آزمون تافل نداشته باشید.

نکاتی در رابطه با روان صحبتنکته چهارم: هر روز تمرین کنید

 روزی دو بار یا سه بار کلاس رفتن برای روان صحبت کردن به زبان انگلیسی کار خیلی خوبی است، اما اصلا کافی نیست! خوشبختانه، دنیا در سال‌های اخیر کلی تغییر کرده و شما می‌توانید هر لحظه که اراده کنید به کلی محتوای انگلیسی و منابع مختلف یادگیری آن دسترسی داشته باشید.

خواندن هر نوع محتوای انگلیسی در اینترنت تمرین محسوب می‌شود. پس تمرین را در هر جا که هستید شروع کنید. با وجود لهجه های مختلف در زبان انگلیسی می توانید با دیدن فیلم ها و سریال ها با انواع اشنا بشید.

نکته پنجم: نحوه ساختاربندی مطالب قبل از شروع مکالمه

الف: خواندن گرامرهای زبانساختار بندی مطالب قبل از شروع

اولین و پیش پا افتاده‏‌ترین روشی که ممکن است به شما پیشنهاد شود خواندن قواعد گرامری است.
اینکه بدانید هر نوع جمله ای باید در چه اسلوبی بیان شود؟ فعل و فاعل در کدام قسمت جمله می آیند؟ در جملات شرطی از چه کلماتی باید استفاده کرد؟ جایگاه قیدهای مکان و زمان در جمله کجاست؟ و ….

برای شروع مکالمه زبان انگلیسی این روش لازم است، ولی برای روان صحبت کردن به زبان انگلیسی کافی نیست. نه تنها در زبان انگلیسی بلکه در زبان فارسی نیز همینگونه است.

ب: شنیدن، خواندن و دیدن عبارات

ما زبان مادری خود را چگونه آموختیم؟ شنیدن، خواندن و دیدن عبارت یکی از بهترین راه هایی است که ما را با اسلوب ساختاری آشنا می کند.

هر چه این سه مورد را بیشتر تمرین کنیم زودتر می توانیم ذهنمان را با اسلوب جملات آشنا کنیم.

شاید دیده باشید بچه هایی که معمولا پدر و مادر با آنها زیاد صحبت می‏کنند، سریعتر و راحت تر مقصودشان را در قالب جملات بیان می‏کنند.

افرادی که در آموزش زبان مبتدی هستند شبیه همان کودکان هستند و هر چه تمرین و ممارستشان در این سه روش بیشتر باشد موفقتر خواهند بود.

ما به شما پیشنهاد می‏کنیم: در یادگیری هر زبانی، ابتدا تا جایی که می‌توانید زبان مقصد را بخوانید و بشنوید.

در این چنین حالتب مغز شما پشت صحنه فعالیت می‌کند و الگوها را تشخیص می‌دهد.

ج: مکالمه خود را با ساختن جملات کوتاه زبان انگلیسی ارتقا دهید

شما برای اینکه بتوانید یک مکالمه خوب داشته باشید باید این قدرت را داشته باشید که مقصودتان را در جملاتی کوتاه و البته دقیق به زبان انگلیسی بیان کنید.

بنابراین سعی کنید خودتان را امتحان کنید؛ به خودتان اجازه بیان جملات کوتاه را بدهید. جملاتی ساده که بعد از مدتی نقاط ضعف و قوت شما را نشان می دهد.

سعی کنید برای موضوعاتی که با آنها بیشتر سر و کار دارید جملات متفاوتی بسازید، آنها را بنویسید و همان ساختار را به سایر موضوعات تسری دهید.

در این صورت شما مجموعه‌ای از جملات خواهید داشت و می‏توانید با تطبیق آنها بر قواعد گرامری نقاط ضعف و قدرت خود را به راحتی پیدا کنید.

ساختار بندی مطالب قبل از شروع

د: معادل سازی جملات و تطبیق بر گرامر

حواستان باشد که ساختارهای گرامری در هر زبانی متفاوت است.

به نظر من شناخت این تفاوت ها به شما کمک می‏کند در موقعیت های مختلف ساختار مختص هر زبان را به خاطر آورید.

به عنوان مثال یک جمله خبری ساده در زبان فارسی به ترتیب شامل: فاعل+ مفعول+ قید + فعل میشود و در زبان انگلیسی به ترتیب شامل: فاعل + فعل + مفعول + قید خواهد بود. تفاوت ساختار مشخص است.

شما یک جمله ساده که در هنگام مکالمه به زبان فارسی دارید را در نظر بگیرید و سپس با توجه به تفاوت ساختار معادل آن را در زبان انگلیسی ایجاد کنید.

این یک تمرین ساده ولی بسیار مؤثر در یادگیری ساختار گرامری زبان انگلیسی است؛ چراکه شما ساختارهای زبان فارسی را می‏دانید و وقتی می‏خواهید مکالمه کنید جملات را بر اساس ملکه ذهنی بیان می‏کنید.

با این شیوه از تمرین، بعد از مدتی ساختارهای زبان انگلیسی ملکه ذهن شما خواهد شد.

دیگر مجبور نیستید کلمات انگلیسی را در ساختار فارسی بیان کنید، بلکه از همان ابتدا کلمات را در ساختار صحیح انگلیسی استفاده خواهید کرد.

خلاصه مقاله:

در این مقاله نکاتی در رابطه با روان صحبت کردن به زبان انگلیسی را ارائه دادیم و اهمیت روان بودن را بررسی کردیم. همچنین در رابطه با ساختار بندی مطالب قبل از شروع مکالمه زبان انگلیسی صحبت کردیم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *