fluency in English

معنای دقیق fluency در زبان انگلیسی چیست؟

معنای دقیق fluency در زبان انگلیسی چیست؟

مفهوم  fluency در زبان انگلیسی چیست؟

یکی از واژگان بسیار پرکاربرد برای فراگیران زبان انگلیسی واژه fluency است. اگر زبان‌آموز هستید که البته ممکن است برداشت‌های مختلفی از آن داشته باشند. این کلمه به صورت کلی و رایج به معنای روان بودن شناخته می‏شود. کاربرد این اصطلاح بیشتر در مکالمه‌ زبان انگلیسی است؛ یعنی شما در هنگام مکالمه باید روان صحبت کنید.
حال سؤال ما این است که مفهوم  fluency در زبان انگلیسی چیست؟ مراد این واژه چه سطحی از روانی بیان است؟ آیا تند صحبت کردن همان fluency است؟

معانی محتمل واژه fluency در زبان انگلیسی

در دیکشنری های موجود کلمه fluency برای معانی مکالمه بکابر برده شده و معانی مختلفی شبیه شیوایی، سلیس بودن، روان بودن و … برای آنfluency در زبان انگلیسی ذکر شده است. این معانی در زبان فارسی نیز با هم تفاوت هایی دارند؛ به عنوان مثال شیوایی یعنی واژگان زیبا باشد و سلیس بودن مربوط به بخش معنی است یعنی کلمات معانی واضحی داشته باشند.
وجود این معانی مختلف برای کلمه fluency باعث میشود که ما معنای دقیق آن را بررسی کنیم.

الف: سرعت روان خوانی و یا روانی مکالمه در کوتاه مدت

یکی از معانی رایج در از کلمه fluency مربوط به حوزه تبلیغات است. اینکه تبلیغ میکنند که «با ما در مدت زمان کوتاه زبان انگلیسی را روان صحبت کنید» به همین معنا برمیگردد.
این معنا بیشتر برای دوره های زودگذر و کم عمق مطرح است؛ مثلاً افرادی که میخواهند در مورد یک موضوع مشخص در یک کنفرانس صحبت کنند. این افراد با تکیه بر واژگان مربوط به همان موضوع میتوانند این سطح از fluency را کسب کنند و امتیاز fluency را بگیرند.
مطمئنا داوطلبینی که به دنبال fluency واقعی و اصلی هستند این نوع fluency را نخواهند پسندید.

ب: داشتن روانی بیان مانند انگلیسی زبانان

این تیپ از fluency ؛ یعنی اینکه یک زبان آموز قصد داشته باشد به حدی روان و شیوا مکالمه کند که  وقتی با یک انگلیسی زبان صحبت میکند، او گمان کند زبان انگلیسی ،‌ زبان مادری اوست.
این معنا از fluency برای افرادی که پشتکار بالایی دارند و به لهجه نیز اهمیت میدهند به دست می آید. البته باید لازمه هایی را فراهم کند که یکی از آن لازمه ها این است که با محتواهای زبانی، فرهنگی و اجتماعیِ کشور هدف ارتباط بسیار نزدیکی داشته باشد.
به نظر میرسد معنای واقعی fluency برای اکثریت زبان آموزان این معنا باشد؛ یعنی قصد اکثر آنها رسیدن به این سطح از روانی بیان است و این همان معنای دقیقی است که از fluency برداشت می‏شود.

شاید در میان فارسی زبانان افرادی را دیده باشید که بسیار زیبا و البته کتابی صحبت میکنند. بیان افرادی مانند شاعران، نویسندگان رمان ها و یا داستان ها در زمره این سطح از معنا قرار میگیرد.
در زبان انگلیسی نیز همین گونه است؛ یعنی افرادی هستند که میخواهند به سطحی از fluency برسند که کلامشان بلیغ باشد. این افراد میتوانند معانی مختلف و زیبایی را با احساس قرین نمایند و ارائه دهند.
رسیدن به این سطح از fluency نصیب کسانی میشود که رمان های انگلیسی را میخوانند، اصطلاحات ادبی آن را یاد میگیرند و با توجه به میزان اطلاعاتی که پیرامون یک موضوع دارند مطالبی را عرضه میکنند.

ت: تفاوت fluency با تند حرف زدنfluency در زبان انگلیسی

بعضی در این تصور و یا شاید توهم‌اند که اگر تند صحبت کنند و یا برای یادگیری سراغ کسی بروند که تند صحبت می‌کند به هدف روان مکالمه کردن دستیافته‌اند. پیدا کرده‌اند. از معانی fluency به شیوایی مکالمه اشاره کردیم. fluency با تند حرف زدن بسیار متفاوت است. زبان انگلیسی پر از اصطلاحات و آرایه‌هایی است که بدلیل پویایی این زبان طی قرن ها شکل گرفته‌اند. این اجزای زبان هر یک دارای احساس و بار connotation منفی، مثبت و یا خنثی هستند. از طرفی کلام در زبان انگلیسی دارای ریتم rhythm و زیروبم intonation است. این موارد خود بر بخش معنایی کلام که حاصل لحن است را اثر منفی می‌گذارد. نکته قابل توجه به گفته سخنورانی چون برایان تریسی ۳۸ درصد عملیات انتقال پیام را لحن بر عهده دارد.

ث: تضاد فاحش تندگویی با روانی کلام

از طرف دیگر تند حرف زدن با ساختار و هدف زبان بویژه زبان انگلیسی پر تضاد است. هدف اصلی یک مکالمه تبادل پیام است. طرفین در حال انتقال پیام هستند. تند صحبت کردن به ساختار پیام نیز لطمه می‌زند. در بالا به پویایی زبان انگلیسی اشاره شد. از دیگر مواردی که در زبان انگلیسی پیش‌بینی fluency در زبان انگلیسیشده و مورد بحث قرار گرفته enunciation یعنی «وضوح کلام» است. در مقاله ای دیگر بطور مفصل درباره enunciation صحبت کرده‌ایم. بنابراین فقط به بیان این نکته که تندگویی در تضاد کامل با ذات پویای زبان انگلیسی است اکتفا می کنم. پیشنهاد می‌کنیم مقاله «آیا fluency در مکالمه بین افراد انگلیسی زبان وجود دارد؟» را بخوانید.

خوب است بدانید این زبان آنچنان پویا بوده که در طی مسیر رشد خود زبان‌‌های دیگر مثل زبان لاتین را که روزی زبان اول علوم بود کنار زده است. هم اکنون نیز این زبان در حال اعمال تاثبر خود بر زبان های دیگر است. حتی زبان چینی Mandarin Chinese که گویندگان بسیاری دارد امروز تحت تاثیر زبان انگلیسی قرار گرفته است. امرزو تعداد افراد چینی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند چند ده برابر انگلیسی‌زبانانی است که در حال فراگیری زبان چینی هستند.

معنی Fluency time

زمان روان صحبت کردن
( Fluency time نام بخشی از مجموعه کتاب های family and friends است. )

آنچه در این مقاله گفتیم:

با وجود معانی مختلف برای کلمه fluency در واقع ما با سطوح مختلفی از روانی بیان مواجه میشویم. fluency میتواند با توجه به جامعه هدف هر یک از زبان آموزان در یکی از سه سطحی که مطرح کردیم قرارگیرد. آنچه که مهم است این است که بتوانیم تفاوت یک مکالمه روان از تندگویی حاصل از خودنمایی را تشخیص دهیم. انتقال احساسات درون پیام همانند واژگان مصرف شده در پیام و در مواقعی مهمتر از آن هستند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *