تفاوت گوش کردن با شنیدن چیست؟

تفاوت گوش کردن با شنیدن چیست؟

 تفاوت گوش کردن با شنیدن چیست؟

با سلام خدمت تمامی همراهان موسسه زبان انگلیسی فرساد.امروز قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت گوش کردن با شنیدن چیست؟ با ما همراه باشید.

قدرت شنوایی انسان در هر لحظه صداهای مختلفی را میشنود، گاه به اراده و اختیار است و گاه به گوش میرسد. تفاوت اصلی گوش دادن و شنیدن در همین است.

در این نوشته سعی می کنیم به صورت مفصل تفاوت های گوش کردن و شنیدن را بیان کنیم. همچنین می‌توانید از آموزش‌های رایگان ما در موسسه زبان فرساد استفاده کنید. تفاوت گوش کردن با شنیدن چیست؟

تفاوت گوش کردن با شنیدن چیست؟

1. مربوط بودن به روان یا جسم

اولین و کلیدی ترین تفاوت این است که شنیدن یک عمل کاملا جسمی است، در حالیکه گوش کردن مربوط به روان است. در واقع عمل گوش کردن به صورت عمدی و بر اساس اراده و اختیار ما انسان ها اتفاق می افتد. برای یاد گیری زبان انگلیسی باید خوب گوش کنید به خصوص برای اجرای درست تکنیک شدویینگ یا سایه.

2. تفاوت در کاربرد حواس

ما در عمل شنیدن، فقط از حس شنوایی استفاده میکنیم، ولی در عمل گوش کردن، علاوه بر حس شنوایی از حس های بینایی و لامسه نیز برای درک بهتر و دقیق تر صحبت های مخاطب استفاده می کنیم.

برای مثال هنگام یادگیری زبان انگلیسی شما وقتی واقعاً میخواهید به صورت صحیح به مخاطب خود گوش کنید، از زبان بدن دیگران نیز بهره میبرید، در نتیجه می‏توانید کلام طرف مقابل خود را نیز به درستی تفسیر کنید.

3. تفاوت در تمرکز

در شنیدن شما اصلا تمرکزی ندارید و به صورت ناخودآکاه به گوشتان میرسد، ولی در هنگام گوش کردن به مطالب انگلیسی باید تمرکز داشته باشید. بنابراین بایستی به تقویت مهارت شنیداری خود بپردازید.

احتمالاً دیده اید مجری های تلویزیون وقتی در گوششان از طریق هدفون چیزی اعلام می شود، برای چند لحظه نمی توانند صحبت های طرف مقابل را متوجه شوند. این کار به این دلیل است که میخواهند به آنچه در هدفون گفته میشود گوش کنند و نیاز به تمرکز دارند

4. ذاتی یا اکتسابی بودن

به نظر میرسد شنوایی یک توانایی ذاتی است، اما گوش دادن یک مهارت اکتسابی است. عده ای هیچ وقت نمیتوانند یک گوش دهنده خوب باشند اما این موضوع برای تقویت مهارت listening در زبان انگلیسی بسیار حائز اهمیت است.

در فرایند یادگیری انگلیسی شما ممکن است صداهای زیادی را بشنوید، ولی ممکن نیست تمام آن صداها را گوش کنید.

5. قرار گرفتن در فرایند ذهنی

شنوایی یک فرایند غیر فعال بدنی و جسمی است و استفاده از مغز را شامل نمی شود، ولی گوش کردن به یک فایل انگلیسی ، یک فرآیند ذهنی فعال است که شامل استفاده از مغز برای رسیدن به معنی کلمات و جملات نیز میشود.

6.تفاوت در فهم مطالب

یکی از تفاوت های اصلی در شنیدن و گوش کردن بحث فهم و درک مطلب زبان انگلیسی است. شما وقتی یک مطلب را گوش میکنید قصدتان این است که آن را درک کنید، ولی در شنیدن این قصد وجود ندارد.

 

تفاوت گوش کردن با شنیدن چیست؟چگونه خوب گوش دهیم؟

شما میخواهید یک شنونده خوب باشید؟ یعنی میخواهید وقتی یک مطلب را گوش می‏کنید، آن را درک کنید و در خاطر نگه دارید؟ چند راهکار عملیاتی را به خاطر بسپارید:

الف: صبور باشید، اجازه دهید مخاطب کلامش را به پایان برساند. زود قضاوت کردن و عجله شما ممکن است باعث شود اصل مطلب را متوجه نشوید.

ب: به مفاهیم دقت کنید. اگر مخاطب مصادیقی ذکر میکند، برای این است که شما مفاهیم را به خوبی درک کنید. سعی کنید زیاد خود را درگیر مصادیق در زبان انگلیسی نکنید.

ج: به گوینده اجازه دهید با زبان خودش صحبت کند. اگر انتظار دارید که گوینده مانند شما صحبت کند و یا آنچه شما میخواهید را بگوید، نخواهید توانست یک شنونده خوب باشید.

خلاصه مقاله:

در این مقاله به این سوال که تفاوت گوش کردن با شنیدن چیست؟ پاسخ دادیم و این موضوع را به طور کامل بررسی کردیم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *