زبان انگلیسی و مقام مادر

زبان انگلیسی و تجلیل از مقام مادر

زبان انگلیسی و تجلیل از مقام مادر

**ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر بر همگان مبارک**
گرامی داشتن مقام مادر یک فرهنگ بین المللی است. مردم در همه زبان و فرهنگ‌ها، انگلیسی ، فارسی ، فرانسوی و … روز مادر را ارج می‌گذارند. ولی در ایران اسلامی رنگ و بوی متفاوتی دارد؛ چرا که ریشه آن در یک حادثه معنوی قابل رؤیت است.

فرهنگ های غنی همیشه خودشان را نشان میدهند و دیگران را هم جذب میکنند. از نظر من بزرگترین بهانه برای بزرگترین اتفاق احساسی در میان مردم مربوط به روز مادر است. روزی که از یک طرف ما را به تاریخی میبرد که بازتاب دهنده تولد شریف‌ترین زن جهان است و از طرفی ما را در برابر مقام مادر متأثر میکند.

زبان انگلیسی ابزاری بین المللی است که میتواند از یک فرهنگ غنی داع کند. یک ابزار بین المللی برای دفاع و تجلیل از یک مقام بین المللی به نام «مادر» و «زن». این مسئله در شرایط فعلی از آن جهت اهمیت پیدا میکند عده ای تلاش میکنند بگویند فرهنگ اسلامی به زن نگاه درستی ندارد. گاهی اوقات فکر میکنم این حرفها از طرف افرادی گفته میشود که هیچ شناختی از مقام واقعی زن ندارند.

زن شریف است، زن دارای مقام موهبتی از جانب خداوند است که میتواند جهان را متحول کند. زن ها را باید همان گونه که هستند بشناسیم، به خصوص وقتی از میخواهیم از «مقام مادری» یک زن صحبت کنیم باید بسیار حساس باشیم. نگاه فرهنگ غنی اسلامی به زن نگاه ابزاری نیست، بلکه نگاهی شرافتمندانه و عزیز است. این فرهنگ باید جهانی شود و زبان انگلیسی به وضوح در این جریان تأثیر دارد.

[aparat id=”rLbRB”]
عشق واقعی

میخواهم از حسی بگویم که شادی واقعی است. از دل بر میخیزد و آن قدر شیرین است که شادترین لحظات زندگی را تکرار میکند. شاید بتوان گفت معنای واقعی love را همه ما در این حس تجربه کردیم.

از سایر فرهنگ ها اطلاعی ندارم ولی به فرهنگی که در آن یک روز به نام مادر و زن تعیین شده است می بالم؛ چرا که ریشه در یک عشق واقعی دارد. اینکه در فرهنگ ایران اسلامی به مناسبت ولادت بهترین و شریف ترین زن، یک روز به نام روز مادر اختصاص یافته است، بهانه ای است برای شاد بودن، آن هم نه شادی ظاهری، بلکه یک حس شاد عمیق را تداعی میکند.

وقتی در برابر مادر قرار میگیری و میخواهی از او تجلیل کنی چه حسی داری؟ خواسته یا ناخواسته تمام خاطرات دوران زندگی‌ات از مقابل چشمت میگذرد و میبینی که چه زحمتی کشیده است مادر، چه رنجی برده است و چه عشقی برای پرورش ما خرج کرده است.

شاید یک جمله آراممان کند: «مادر عزیزم؛ روز مادر بر شما مبارک». این آرامش ما ریشه در شادی مادر دارد. وقتی مادر لبخند تو را ببیند، شاد میشود و این لذتی عجیب دارد. آن قدر شیرین است که عظمتش قابل توصیف نیست.

زبان انگلیسی و تجلیل از مقام مادر

روز مادر در سایر کشورها

در همه زبان‌ ها؛ انگلیسی ، ژاپنی، لاتین و … و در همه جای دنیا روز و مقام مادر گرامی داشته می‌شود. در برخی از کشورها از جمله انگلستان، دومین یکشنبه ماه مه هر سال روز مادر نام می‌گیرد.

این فکر توسط خانمی بنام جولیا واردهو به آمریکا برده شد و اولین روز ماه ژوئن به عنوان روز مادر تعیین گردید. در سال ۱۹۲۴ کنگره آمریکا دومین روز ماه مه را به عنوان روز مادر تعیین نمود.

در ژاپن، زادروز همسر وقت امپراتور به عنوان روز مادر ، گرامی شمرده می‌شود.

در جمهوری چک و قبل از استقلال این کشور تا سال ۱۹۹۳ روز زن را جشن می گرفتند البته مطابق بقیه کشورهای اروپایی ولی بعد از استقلال جمهوری چک روز مادر را در همان روز ولنتاین جشن گرفتند.

در نیگاراگوئه از اوایل سال ۱۹۴۰ در ۳۰ مه روز مادر را جشن می گرفتند که دلیلش تولد مادر شوهر رئیس جمهور این کشور بود و تا امروز این سنت پابرجاست.

روز مادر در جمهوری اسلامی ایران

در ایران پس از انقلاب اسلامی، یک بهانه بزرگ و عظیم مبنای یک روز بزرگ و تجلیل از افرادی بزرگ شد. روز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها که توصیفش در بیان نمی آید، مبنایی برای تجلیل از « مقام مادر » شد و به راستی و حقیقت چه زیباست کلمه «مادر».

چند نکته در تجلیل مادر

الف: شادش کنید حتی با یک جمله

مادر ها توقعی ندارند، ولی از اینکه فرزندشان به یادشان است خوشحال میشوند. قرار نیست تمام رسم و رسوم هایی که در کشورهای مختلف و در فرهنگ های مختلف اجرا میشود را شما هم اجرا کنید. شاید آیینی که بر اساس حس قلبی شما اجرا میشود بهترین فرهنگ باشد. گاهی فقط یک تماس و احوال پرسی از مادران بهترین فرهنگ است، چرا که شادی مادر را به همراه دارد. حال آنکه ممکن است بزرگترین هدیه را برای مادر بفرستید ولی چون در سایر اوقات احوال پرس او نیستید آنچنان شاد نشود.

ب: اگر کارتان گیر کرد از مادرتان کمک بخواهید

در فرهنگ اسلامی مقام مادر جایگاه عظیمی دارد. در روایات مختلف از ائمه معصومین علیهم السلام آماده است که قدرشان را بدانیم و به آنها آنگونه که باید احترام بگذاریم. طرف دیگر جریان هم این است که رضایت مادر از شما در پیشرفت و حل مشکلات بسیار مؤثر است.

حتی در بعضی از مواقع شرایط طوری میشود که دعای مادر در حق فرزند گرفتاری های فرزند را حل میکند. دعای مادر را جدی بگیرید. اگر گاهی جایی گیر کردید رضایت مادرتان را جلب کنید و از ایشان بخواهید که در حقتان دعا کنند.

ج: احترام ها موقتی نباشد

اگر به بهانه روز مادر به یاد مادرتان افتادید و از ایشان تجلیل کردید کارتان قابل تحسین است، ولی انصاف نیست که به همین مقدار بسنده کنید. مادری که تمام عمر و جوانیش را در مسیر رشد و تربیت شما خرج میکند و در واقع ایثار میکند شأنی بالا و جایگاهی عظیم دارد. همیشه به یادشان باشید، از آنها خبر بگیرید و اگر خواسته ای دارند اجابت کنید. اگر خدای نکرده در قید حیات نیستند برایشان طلب رحمت کنید.

سخن پایانی

یک زن زمانی که جایگاه همسری دارد با زنی که در جایگاه مادری ایستاده است بسیار متفاوت است. هر دو بزرگ است، ولی جایگاه مادر قابل مقایسه نیست. همه ما میدانیم ولی شاید باید حواسمان بیشتر به این جریان باشد.

مقام مادر آن قدر عظیم است که بنای هر خانواده بر اساس آن شکل میگیرد، اگر واقعا میخواهید بنای خانواده محکم باشد، قدر و جایگاه مادر را بشناسید و همیشه از او تجلیل کنید. بدانید که اگر ناخواسته مقام مادر نادیده گرفته شود و آنگونه که باید شناخته نشود، بنای خانواده از بین خواهد رفت و جامعه ای که خانواده ندارد زندگی انسانی ندارد هرچند زنده هستند و تحرک دارند. روز مادر را به مادرانمان از ته قلب خود تبریک بگوییم و عشقی به کوچکی حداقل یک لبخند به ایشان هدیه دهیم. زیبا خواهد بود که اگر این تبریک را به زبان انگلیسی هم انجام دهید.

شاید به این مطالب علاقه‌مند باشد:

۱- نامه ی انگیزشی یا MOTIVATION LETTER چیست ؟

۲- توصیف یک فرد به زبان انگلیسی

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *