اثر تکنیک شدویینگ shadowing سایه مکالمه زبان انگلیسی

تکنیک سایه یا شدویینگ shadowing در مکالمه

تکنیک سایه یا شدویینگ shadowing در مکالمه

اثر تکنیک سایه یا شدویینگ shadowing در مکالمه زبان انگلیسی بطور قابل ملاحظه‌ای مورد توجه زبان‌شناسان و علاقه‌مندان به زبان انگلیسی قرار گرفته است. این تکنیک تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی مهارت‌های زبان بویژه مهارت لیسینینگ listening (یکی از دو مهارت مکالمه، مهارت دیگر گفتاری speaking است) دارد. مهارت لیسنینگ یکی از چهار مهارت اصلی یادگیری زبان انگلیسی و شاید بتوان گفت مهمترین مهارت در زبان انگلیسی است چراکه با تقویت مهارت لیسینینگ listening شما می‌توانید مهارت های دیگر زبان شامل گفتاری یا اسپیکینگ speaking، خواندن reading و نوشتن writing را نیز بطور قابل توجهی بهبود بخشید.

یک راه حل بسیار کارآمد برای تقویت مکالمه و بویژه مهارت لیسینینگ listening، انجام تکنیک سایه یا shadowing است. اثر این تکنیک قابل توجه بوده و انجام آن محدودیت زمانی یا مکانی ندارد. شما می‌توانید در هر جایی و هر لحظه آن را انجام دهید. از ویژگی‌های خوب این تکنیک قابلیت انجام آن بطور خود‌آموز است. حتی ممکن است تا الان این تکنیک را انجام داده باشید اما متوجه آن نشده باشید. انجام این تکنیک مثل گوش دادن به موزیک مورد علاقه خود و تکرار آن همراه با خواننده است. در ادامه نحوه انجام این تکنیک را به صورت تخصصی بررسی میکنیم. همچنین می‌توانید از آموزش‌های رایگان ما در موسسه زبان فرساد استفاده کنید.

مراحل تکنیک سایه یا shadowing

گام اول:

یک فایل صوتی دارای متن یا audio script انتخاب کنید. سپس به فایل صوتی گوش داده و از روی متن خط ببرید تا با متن، کلمات و موضوع آن آشنایی پیدا کنید. در این تکنیک در واقع باید سایه به سایه گوینده پیش بروید و به اصطلاح shadowing کنید. نه از او پیش بیفتید و نه عقب بمانید چرا که تفاوت گوش کردن و شنیدن واضح است. موضوع را به اتفاق گوینده دنبال کرده و با آن ارتباط بگیرید. حتمًا به این موضوع توجه کنید که با فایل مناسب با سطح خود تمرین کنید. برای اینکه بدانید چه متنی برای شما مناسب‌تر است می‌توانید به یک آموزشگاه خوب زبان مراجعه کرده و از یک استاد مجرب بپرسید. همینطور شما می توانید با گوش دادن به یک فایل صوتی متوجه این شوید که آیا کلمات آن را می‌فهمید یا خیر. اگر نتوانستید کلمه‌های زیادی از آن را متوجه شوید سراغ یک فایل آسانتر بروید. بنابراین این موضوع مهم است که به تقویت مهارت شنیداری خود بپردازید.

گام دوم:

حال متن را کنار گذاشته و با گوینده متن همراه شوید. شما باید کلمه به کلمه حرف‌های گوینده متن را تکرار کنید و همزمان با آن پیش بروید. حین تکرار، به تلفظ واژگان، آهنگ کلام و لحن بیان آن توجه داشته باشید. فراگیری تلفظ صحیح حین انجام تکنیک سایه یا shadowing یکی از مهمترین کارهایی است که باید بسیار مراقب انجام درست آن بود. یا این تکرار را تا هنگاهی که به متن مسلط نشده‌اید، ادامه دهیدتا منجبر به تقویت مهارت شنیداری شما شود.

گام سوم:

حال که به متن مسلط شده و می‌توانید همزمان کلمات و جملات گوینده را تکرار کنید، نوبت به لهجه و زبان بدن میرسد. در این مرحله شما سعی کنید تا با لهجه گوینده متن منطبق شوید و همینطور با توجه به متن و مکالمات، از زبان بدن خود کمک بگیرید. شما می توانید به سراغ متن بعدی بروید و دوباره همین مراحل را برای آن متن انجام دهید. در هر مرحله انجام این تکنیک سایه وار (shadowing) گوینده را همراهی کنید.

کلام آخر

همانطور که گفتیم شما می‌توانید در هر مکانی و هر زمانی این روش را انجام دهید. زیرا شما نیاز ندارید حتمًا با صدای بلند تکرار کنید بلکه می‌توانید در ذهن خود این کار را انجام دهید. گرچه تکرار با صدای بلند لذت بخش‌تر و مفید‌تر است اما زمزمه کردن و یا تکرار ذهنی نیز کاربردی است.

خلاصه مقاله:

درباره اثر تکنیک سایه یا شدویینگ shadowing در مکالمه زبان انگلیسی صحبت کردیم. مکالمه از دو مهارت شنیداری listening و گفتاری speaking تشکیل شده است و تکنیک سایه به ما در بهبود جهار مهارت اصلی زبان، بویژه مهارت شنیداری listening کمک می کند. گام‌های اجرایی این تکنیک را با اتفاق مرور کردیم که امیدواریم با رعایت و انجام آن بتوانید به فراگیری زبان انگلیسی خود کمک کنید. برای ارتباط بیشتر صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *