منابع زبان انگلیسی

منابع زبان انگلیسی فراوانند ؟!

منابع زبان انگلیسی فراوانند ؟!

منابع زبان انگلیسی فراوانند. اما فراوانی همیشه باعث موفقیت نمی شود. تصور کنید وارد فروشگاهی پر از اجناس رنگارنگ و لوکس شده‌ایم. قیمت کالاها چنان مناسب است که نخریدن خودش یک ضرر به نظر می‌آید. پس تصمیم به خرید داریم. اما چه چیزی را بخریم؟
در هر حال بودجه ما محدود است و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. اما متاسفانه انتخاب بسیار سخت خواهد بود چرا که تنوع کالاها به گونه‌است که انتخاب از میان آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

همین مشکل در میان منابع زبان انگلیسی به چشم می خورد.

داوطلبان در میان انبوهی از منابع توانایی انتخاب ندارند چرا که به واسطه «هر کسی از ظن خود شد یار من» راهنمایی می‌شوند و می‌گیرند. همه می‌خواهند در بازه زمانی کوتاه و خیلی سریع به سطح بالایی از فراگیری زبان برسند و به اصطلاح مثل «مارگارت تاچر» صحبت کنند. لذا علاوه بر اینکه عدم برنامه‌ریزی و گرفتن مشاوره از افراد خبره اشتباه اساسی زبان‌پژوهان است، عدم آگاهی از منابع مفید و موثر نیز اشتباهی اساسی‌تر است.
برای انتخاب منابع باید به دو عامل مفید و موثر توجه نمود. این دو فاکتور نقش کلیدی در انتخاب منابع بازی می‌کنند.

اولین  فاکتور برای منابع زبان انگلیسی :

مفید بودن را می توان «ارزش وقت گذاشتن را دارد» معنی کرد. وقتی منبع حاوی مطالبی است که پس از یادگیری آن می‌توانیم تغییر را در خود احساس کنیم.

دومین فاکتور برای منابع زبان انگلیسی :

موثر باشد. امروز بیشتر منابع شاید فاکتور اول را داشته باشند اما متاسفانه تاثیر کافی را ندارند. در نگاه اول شاید یک مقاله که روی آن کلماتی نوشته شده است که ما آن‌ها را نمی‌دانیم شاید مفید و باارزش به نظر برسند اما نکته اینجاست که با خواندن آن چقدر بر دانش ما افزوده می‌شود؟ فکر می‌کنید چقدر؟

منابع زبان انگلیسی

تقریبا هیچی. تعجب کردید. درست شنیدید تقریبا هیچی. چراکه ساعتی پس از آن دیگر از آنچه خوانده‌ایم چیزی در ذهن باقی نخواهد ماند. حافظه این کلمات را آنقدر با ارزش نمی شمارد که آن‌ها را حفظ و به درون حافظه متوسط و بلند مدت هدایت کند. اما ما که می‌دانیم این اطلاعات مهم و با ارزشند پس چرا حافظه با آن چنین رفتاری را می کند؟ دلیلش کاملا روشن است. حافظه اطلاعات را با توجه به نیاز درجه‌بندی و طبقه‌بندی می‌کند. بگذارید با یک مثال این مطلب را بیشتر توضیح دهیم.

تصور کنید که می خواهید تاکسی بگیرید. چه کلمات انگلیسی را بر زبان می‌آورید؟

قطعا نمی‌گویید: «من گرسنه یا تشنه‌ام.» احتمالا جمله‌ای به این مضمون خواهید گفت: «آقا فلان میدان یا خیابان می‌روم». ارزش این چند کلمه از نظر شما چقدر است؟ تقریبا برای این کلمات ارزشی قائل نیستیم چراکه شاید بسیار پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسند اما چرا در ذهن ما مانده‌اند؟ مگر نه اینکه برای بلد بودن کلمات «آقا، خیابان و رفتن» کسی ما را تشویق نمی‌کند. مگر نه اینکه دانشتن این کلمات هیچ شان و منزلتی ندارد.

بله کاملا این کلمات عملا بی‌ارزشند اما علت نقش بستن آنها شاید برای همیشه در حافظه ما چیست؟ این کلمات نیاز ما را مرتفع می‌سازند و ما را به هدف می‌رسانند پس از نظر حافظه نتنها مفید نیستند بلکه مهم هم هستند. حافظه به آنها نمره ۸ از ۱۰ را داده است.

اما معیار حافظه برای کلمات انگلیسی چیست؟

کحافظه آن‌ها را مشتی اراجیف می شمارد شاید در حد آواز یک جیرجیرک و یا بوق یک خودرو. نمره اهمیت آنها ۱ است. قبل از اینکه بیشتر راجع به رفتار حافظه با کلمات یک زبان دیگر صحبت کنم. می خواهم شما را به مثالی زیبا درباره بوق خودرو دعوت کنم. به نظر شما چند نوع بوق وجود دارد؟ شاید ۵ نوع. ۱- بوق کوتاه و تک به معنی سلام یک دوست. ۲- بوق کوتاه و زوجی به معنی سلام یک دوست صمیمی. ۳- بوق کوتاه و چندتایی شاید شبیه به چیزی باشد که در مراسم عروسی می‌شنویم. ۴- تک بوق طولانی و ممتد علامت خطر برخورد ۵- چند بوق طولانی علامت اعتراض.

اما فکر می‌کنید حافظه به کدامیک حساس‌تر است و امتیاز بالاتری می دهد؟ بله درست حدس زدید بوق نوع ۴ چرا؟ چون این بوق به هشدار برخورد با یک خودرو و خطر مرگ را می‌هد و برای ما و حافظه اهمیت بالاتری داردبرگردیم به کلمات انگلیسی. این کلمات برای حافظه پایین‌ترین سطح اهمیت را دارند یعنی امتیاز ۱. خواندن آنها هیچ احساسی را برای ما ایجاد نمی‌کنند. حافظه نسبت به آنها کاملا بی‌تفاوت بوده و فقط کمی از سفیدی به خاکستری تغییر می کند.

اما وقتی کلمات را تکرار می‌کنیم و مجددا آنها را مرور می نماییم این رنگ خاکستری کمی تیره‌تر می‌شود. اما سوال اینکه چند بار باید این کلمات را خواند تا بتوان در یک فرآیند طاقت‌فرسای تکرار آن‌ها رابه حافظه سپرد؟ جواب معلوم نیست برای بعضی افراد، کلمات و عبارات تا ۱۵ بار و برای بعضی تا ۴ بار.

اما راه حل چیست؟

منابع زبان انگلیسی

می‌توان با انجام تکنیک‌هایی حافظه را متقاعد کرد تا واژگان را حیاتی در نظر گرفته و در خود ذخیره نماید. این تکنیک‌ها دقیقا بر میزان اثربخشی منبع آموزشی تاثیر گذاشته و نقطه برتری بین منابع اموزشی زبان محسوب می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این تکنیک‌ها می توانید به مقالات دیگر مراجعه نمایید و یا جهت مشاوره رایگان با شماره تلفن‌های قید شده در سایت تماس بگیرید.
مجموعه اخبار و گزارشات انگلیسی حاضر به عنوان یکی از مفیدترین منابع آموزشی زبان انگلیسی به شما زبان‌پژوهان عزیز پیشنهاد می‌گردد. در این مجموعه با تلفظ صحیح کلمات در جملات مختلف آشنا شده و می‌توانید با انجام تکنیک‌هایی نظیر اسکریپت کردن (script) مهارت شنیداری خود را افزایش دهید. همچنین با ترکیب واژگان در کنار هم آشنا شوید و واژگان همراه را در قالب مفاهیم (که دیرتر از خاطر می روند) فرا بگیرید.

خلاصه مقاله :

در این مقاله در مورد منابع زبان انگلیسی بحث کردیم و دو ویژگی منابع را بررسی کردیم و همچنین به سوالات مهمی به طور کامل پاسخ دادیم.

مقالات مرتبط:
  1. راه یادگیری ساختار های گرامری چیست ؟
  2. چگونه از فرهنگ لغت استفاده کنیم؟
  3. انگلیسی در رستوران
  4. چگونه سریع زبان جدید یاد بگیریم؟

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *