مهارت شنیداری انگلیسی English listening skill

مهارت شنیداری انگلیسی English listening skill

زبان انگلیسی دارای چهار مهارت شنیداری انگلیسی English listening skill ، گفتاری speaking skill ، خواندن reading skill و نوشتاری writing skill می‌باشد. در این میان مهارت شنیداری listening skill برای بسیاری از زبان‌آموزان با چالش هایی روبرو است . چراکه هم در مکالمات روزمره و هم در آزمون‌های بین المللی مثل آیلتس IELTS و تافل مورد نیاز بوده و سنجش می‌شود. در این مقاله ما سعی کردیم راههایی برای راحت تر کردن این مهارت به شما پیشنهاد بدهیم تا شما بتوانید تسلط بیشتری بر آن پیدا کنید . در ابتدا یک نکته قابل ذکر این است که مضطرب نشوید و از اینکه در این مهارت تسلط کافی ندارید‌، نگران نباشید. برای تقویت مهارت شنیداری باید به دو عامل درونی و بیرونی توجه نمود.

عوام بیرونی موثر در مهارت شنیداری انگلیسی English listening skill:

حجم فایل شنیداری Listening:

همانطور که در بالا هم اشاره شد فایل صوتی مورد نظر باید متناسب با سطح زبان و دانش ما باشد. اگر سطح شما مبتدی است، از انتخاب فایل های بیش ار حد طولانی بپرهیزید. کوتاهی فایل درک ان را راحتر خواهد کرد.

نوع واژگان بکار رفته در فایل شنیداری Listening:

بر اساس تقسیم‌بندی دیکشنری لانگمن Longman Dictionary of Contemporary English که البته از دیکشنری ها بسیار خوب نیز هست واژگان به دو گروه آکادمیک و جنرال تقسیم‌بندی میشوند. واژگان آکادمیک رسمی‌تر و سختر هستند و وجود آنها فایل را سختر می‌کند. اگر متن مورد نظر یک سخنرانی دانشگاهی باشد انتظار وجود این نوع واژگان در آن زیاد است. متون مرتبط به مکالمه های روزمره، واژگانی عمومی‌تر و آسانتر دارند.

سرعت فایل شنیداری Listening:

با بالا رفتن سطح مکالمه از مقدماتی به پیشرفته، بر سرعت بیان کلمات نیز افزده می‌شود. در اصطلاح انگلیسی به آن enunciation می‌گویند، بدین معنی هر چه اینانسییشن enunciation بیشتر یاشد واژه واضحتر، شمرده‌تر و مشخص تر بیان می‌شود. در فایل‌های صوتی سطوح مقدماتی این ویزگی به خوبی لحاظ شده است. در سایت بریتش کانسیل می‌توانید نمونه‌هایی از فایل‌های صوتی طبقه بندی شده پیدا کنید. 

مهارت شنیداری انگلیسی English listening skill

عوام درونی موثر در مهارت شنیداری انگلیسی English listening skill:

۱- تکرار و تمرین مداوم:

اولین عامل برای تقویت یک مهارت،‌ انجام آن مهارت است. برای تقویت مهارت شنیداری شما می بایست به صورت مداوم این مهارت را با گوش دادن تمرین و تکرار کنید . سطح زبان خود را در نظر بگیرید. موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید و شروع به گوش دادن نمایید. از طریق اینترنت فایل های صوتی مورد نظر را پیدا و دانلود نمایید. همچنین می‌توانید در سایت ما فایل‌های شنیداری زیادی را پیدا کنید که مناسب سطح شما طراحی و در دسترس ما قرار داده شده‌اند.

۲- درک ماهیت زبان:

مورد بعدی این است که بپذیرید که این زبان انگلیسی بدلیل اینکه زبان رسمی شما نیست طبیعتا با چند بار گوش دادن هم ممکن است شما متوجه بعضی از جملات آن نشوید . خونسردی خود را حفظ کنید . اگر دستپاچه شوید در این صورت کل فایل صوتی را متوجه نخواهید شد . در پایان این مقاله تکنینک‌هایی برای بهبود مهارت شنیداری پیشنهاد شده است.

۳- ترجمه نکنیم:

راهکار بعدی این است که خود را یک انگلیسی زبان بدانید 🙂 . شاید از این حرف تعجب کرده باشید پس بگذارید آنرا یبشتر برایتان توضیح دهم. یعنی اینکه فایل ها را به زبان مادری ترجمه نکنید بدلیل اینکه ممکن است منظور اصلی متن را نادرست برداشت کنید. در ابتدای سفر یادگیری زبان، اغلب دیده می‌شود زبان‌آموزان ترجمه میکنند. شاید برای در دو هفته اول این کار طبیعی باشد اما بعد از آن نتنها اثر مخرب داشته سرعت یادگیری را کاهش می‌دهد بلکه یادگیری زبان دوم که فعالیتی جذاب و باحال است را تبدیل به عملی کسل کننده و رخوت‌بار می‌نماید. پس هر زبانی را همانطور که است فرا بگیریم نه با ترجمه. درباره اثرات بد ترجمه کردن مقاله‌ای دیگر در همین سایت بخوانید.

۴- توجه به ایده:

نکته مهم دیگر آنست که در گوش دادن به یک متن انگلیسی سعی نکنید کلمه به کلمه متوجه متن شوید. همانطور که در بالا گفته شد در ایده و موضوع اصلی فایل هدف اصلی است. سعی کنید ایده اصلی متن و در واقع  همان مفهوم کلی آن را متوجه شوید و بدنبال کلمات کلیدی در جملات باشید . اگر ایده اصلی را درک نمی‌کنید، این فایل مناسب سطح شما نیست و آنرا اشتباه انتخاب کرده‌اید. فرآیند یادگیری زبان دوم امری آرام و زمان‌بر است. اگرچه روش‌های جدید آموزشی آنرا ساده‌تر کرده و به آن سرعت بخشیده‌است، اما حداقل شش ماه را با اختصاص روزی حداقل دو ساعت برای رسیدن به سطحی قابل قبول در نظر بگیرید.

تکنیک‌های بهبود مهارت شنیداری انگلیسی English listening skill:

ابتدا فایل صوتی را حداقل سه مرتبه از ابتدا تا انتها گوش داده  تا ایده اصلی ان را درک کنید. سپس شما می توانید فایل صوتی را بصورت بخش بخش گوش داده و آنرا بنویسید. تکنیک دیگر شدویینگ shadowing نام دارد. در این روش هر آنچه را که میشنویم تکرار میکنیم. پس از شنیدن یک بخش کوتاه، فایل را متوقف کرده و بخش شنیده شده را تکرار می‌کنیم.

این نکته قابل توجه است که گوش دادن به آهنگ های خارجی و فایل‌های صوتی انگیزشی و یا هر موضوعی که عمیقا به آن علاقه‌مند هستید، مهارت شنیداری شما را تا حد زیادی تقویت می‌کند .امید آنست که توانسته باشیم گامی برای بهتر کردن این مهارت برای شما زبان‌پزوهان گرامی برداریم .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *