آموزش زبان انگلیسی Teaching English to kids

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان از دغدغه‌های مهم والدین است. والدین سعی دارند هرچه زودتر و در سنین پایین، کودکان خود را از سنین کودکی در آموزشگاه‌های زبان انگلیسی ثبت‌نام کنند. آموزش زبان انگلیسی به کودکان، از حساسیت بالایی برخوردار است. به دلیل اهمیت این مسئله، در این مطلب، نکاتی را بررسی می‌کنیم که لازم است موردتوجه والدین و معلمان زبان انگلیسی کودکان قرار گیرد.

سن مناسب برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

برخی والدین از زمانی که هنوز فرزندشان به دنیا نیامده است، برنامه‌های مختلفی برای آموزش‌های پیاپی به او، طراحی می‌کنند. طراحی و شروع آموزش‌ها به کودکان، باید متناسب با ویژگی‌های شخصیتی، استعداد و سن کودک باشد.

بدون شک آموزش زبان انگلیسی از سنینی که کودک هنوز به زبان مادری مسلط نیست، اشتباه بزرگی است.

برخی از کودکان تا سن خاصی بعضی حروف (مثلاً «ر») را نمی‌توانند تلفظ کنند، یا از هجی کردن برخی کلمات فارسی، برنمی‌آیند. والدین این کودکان نباید این ناتوانی‌ها را به‌حساب جذابیت‌های تکلم کودک خود بگذارند و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشند؛ بلکه باید در جهت آموزش هر چه‌بهتر زبان مادری به کودک خود برآیند.

علاوه بر این، ازنظر روانشناسان توصیه می‌شود که کودک شما بتواند به زبان فارسی (مادری) بخواند و بنویسد. ازنظر این دسته از روانشناسان، لازم است کودک آشنایی اولیه با زبان مادری، دستور قواعد ساخت جمله و حروف الفبای فارسی داشته باشد تا بتواند مفاهیم و قواعد اولیهٔ زبان انگلیسی را فرابگیرد. این مهارت می‌تواند تا سن ۱۰ سالگی به سطح مطلوب و معقول برسد و در کودک آمادگی لازم را جهت فراگیری زبان انگلیسی، ایجاد کند.
نظرات متفاوت روانشناسان در سنین بین ۵ تا ۱۰ سال به نقطهٔ مشترک می‌رسد.

ازنظر روانشناسان، آموزش زبان دوم را می‌توان در این سنین آغاز کرد؛ اما لازم به ذکر است چنانچه کودک ۵ ساله‌ای هنوز قادر به صحبت کردن به زبان فارسی نیست، مسلماً دچار یک مشکل جسمی یا ذهنی است و باید تحت درمان قرار گیرد؛ بنابراین الزاماً تمام کودکان بالای ۵ سال، آمادهٔ یادگیری زبان انگلیسی نیستند؛ بلکه سلامت و قدرت تکلم کودک است که زمان آموزش زبان دوم را تعیین می‌کند.آموزش زبان انگلیسی

ویژگی‌های کلاس آموزشی کودکان و نکاتی که مربیان باید بدانند.

آنچه موردپذیرش روانشناسان است، تربیت غیرمستقیم کودکان است. به‌عبارت‌ دیگر هر آموزشی باید به‌صورت غیرمستقیم و در قالب بازی، سرگرمی و تفریح به کودکان ارائه شود. به همین علت ، کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی کودکان، باید مفرح باشد. در غیر این صورت برای کودک، دافعه ایجادشده و یادگیری حاصل نمی‌شود.

از دیگر ویژگی‌های کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی کودکان، باید به دکوراسیون مخصوص کودکان اشاره کرد. کودکان نسبت به رنگ‌ها واکنش بیشتری نشان می‌دهند. ازاین‌رو سعی کنید دکوراسیون کلاس‌ها را مطابق باروحیه و علائق کودکان طراحی و اجرا کنید. هماهنگی محیط با فعالیت‌های آموزشی، یادگیری را هر چه بیشتر تسهیل می‌کند.

هم چنین برای افزایش تنوع به روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان، باید خلاقیت و ابتکار به خرج دهید. مباحث آموزشی را همراه با بازی و سرگرمی به کودکان ارائه دهید.

در ادامه سه روش خلاقانه برای ایجاد یک کلاس آموزشی متناسب با نیاز کودکان را برای آگاهی بیشترمربیان و ایده گرفتن برای انجام کارهای خلاقانه تر را ارائه می کنیم .

در طی کلاس هایتان یک اردوی تفریحی ترتیب دهید.

برنامهٔ یک اردوی آموزشی را ترتیب دهید. یک اردوی یک‌روزه می‌تواند موجب افزایش کارایی ذهنی کودکان شود. در این اردو، آموزش را نیز متوقف نکنید. می‌توانید آموزش را از لحظهٔ شروع سفر آغاز کنید. این اردو، برای آموزش اجزای طبیعت و رنگ‌ها بسیار کاربردی و عملی است.

کاردستی بسازید .

برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، می‌توانید از ساخت کاردستی داخل کلاس بهره ببرید. به‌طور مثال برای آموزش حیوانات، لباس‌ها و اعضای بدن می‌توانید از ساخت کاردستی‌های متناسب استفاده کنید. کاردستی‌ها باید ساده اما جذاب باشند.

نمایش اجرا کنید .

از دیگر روش‌های جذاب آموزش زبان انگلیسی به کودکان، می‌توان به «نمایش» به‌عنوان یک روش پرطرفدار بین کودکان، اشاره کرد. برای آموزش برخی مکالمه‌ها ازجمله موضوع سلام و احوالپرسی، معرفی خود و دوستان، مشخصات ظاهری و موضوعات مشابه می‌توانید از طراحی و اجرای یک نمایش کمک بگیرید.

از مدیا استفاده کنید .

از رسانه‌های تصویری، پویانمایی‌ها، فیلم‌های مناسب سن کودکان در کلاس‌های آموزشی بهره ببرید. کودکان در این سنین، علاقهٔ زیادی به تماشای تلویزیون و کارتون دارند. لذا سعی کنید برخی موضوعات را در قالب تماشای فیلم‌های کارتونی به زبان انگلیسی، به کودکان آموزش دهید.

نقش والدین در منزل و نکاتی که باید بدانند .آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی به کودکان به کلاس‌های آموزشی محدود نمی‌شود. والدین نیز باید زمینهٔ تکرار و تمرین را در منزل و همراه با روش‌های جذاب و تفریحی، برای کودکان خود فراهم کنند. والدین باید در جریان روند یادگیری و پیشرفت فرزند خود باشند تا بتوانند در منزل نیز، آموخته‌هایشان را با آن‌ها تمرین کنند.

البته در این میان، نکته‌ای حائز اهمیت است؛ این‌که روش تدریس معلم زبان انگلیسی در کلاس، توسط والدین و در منزل، زیر سؤال نرود. چه‌بسا والدینی که با دانش خود از زبان انگلیسی سعی دارند روش خود را به کودکشان القا کرده و در این میان، متأسفانه این کودک است که میان آموزش‌های معلم و والد خود قرار می‌گیرد.

بنابراین بهتر است با جلسات مشاوره‌ای با معلم کودک خود، از روند و نحوهٔ درست تمرین در منزل آگاهی پیداکرده و روش صحیح را پیش بگیرید. روش تمرین و تکرار شما با کودکتان، باید مکمل تدریس معلم او باشد، نه ناقض؛ بنابراین سعی در همسویی با معلم، به نفع فرزند شما بوده و موجب پیشرفت هرچه بیشتر او می‌شود.

 خلاصه مقاله:

در این مقاله در مورد نکات مهم برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان و همچنین نکاتی که والدین و مربیا باید بدانند صحبت شد.

مقالات مرتبط:
  1. یادگیری واژگان انگلیسی
  2. ویژگی های یک زبان آموز موفق
  3. استراتژی های مفید برای تقویت مکالمه
  4. چگونه از فرهنگ لغت استفاده کنیم؟

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *