learn English and have fun فیلم موسس the founder

فیلم موسس The Founder

فیلم موسس The Founder

فیلم موسس The Founder با افتخار به مجموعه « سرگرمی – یادگیری » زبان انگلیسی اضافه شد. با تماشاش قراره هم سرگرمی و لذت رو تجربه کنیم و هم به یادگیری زبان انگلیسی خودمون کمک کنیم، داستان تبدیل ایده ساده رو به یه ایده پول ساز حکایت می‌کنه. اینکه چطور یه کار ساده تبدیل میشه به یه کار در لول (level) جهانی. کافه جاده‌ای مک دونالد توسط برادران مک دونالد، ریچارد و موریس در سال ۱۹۴۰ تاسیس شد. در آن سال‌ها اون‌ها سعی کردند این کافه رو از طریق فرانشیز گسترش بدن. ۱۵ سال بعد در سال ۱۹۵۵ روی کراک Roy Kroc بعنوان یک فرانشیزکار (franchise agent) به این شرکت می‌پیونده و در ادامه اون رو از برادران مک دونالد می‌خره. مگه میشه؟! آخه روی یک فروشنده ماشین‌های میلک شیک چطور میتونه تبدیل بشه به یه رستوران‌دار بین المللی، نه بهتره بگم به بزرگترین صاحب املاک در جهان.

به دنبال آرزوهایت برو

از نکات جالب این فیلم می‌تونیم به این جمله از روی کراک (Roy Kroc) اشاره کنیم: «میدونم چی فکر می‌کنین اینکه چطور یه فرد ۵۲ ساله فروشنده بدبخت ماشین‌های شیک میلک تونست یه امپراتوری از رستوران‌های فست فود با ۱۶۰۰ رستوران در دنیا و درآمد سالیانه ۷۰۰ میلون دلار بسازه،‌ جواب یک کلمه پافشاری (persistence)!»

فرد فرد ما به عنوان عضوی از یک جامعه هر روز به نوعی تلاش می‌کنیم تا شاید بخش یا جزئی از آرزوهامونو تحقق ببخشیم. بخشی از این آرزو هم جنبه مالی و مادی دارن. آرزوهایی مثل داشتن یه خونه و یا یه ماشین خوب. داشتن درآمد کافی که بتونه آینده ما و بچه‌هامونو تضمین کنه. البته همه میدونین تنها داشتن یه آرزو کافی نیست بلکه باید در کنار اون راه رسیدن به اون رو هم پیدا کرد.

داستان فیلم

داشتن ایده خلاقانه، جاه طلبی و بلند پروازی رسیدن به اون در کنار امید، تلاش و پافشاری بر اون زمانی جواب میده که در مسیر درست باشه. در فیلم موسس The Founder داستان واقعی یکی از همین افراد رو میبینیم. در این فیلم میبینیم آقای موسس ما برای تغییر شروع میکنه به تکاپو و البته شکست یک روی هر تلاش.

وقتی بارها و بارها آزمون و خطا می‌کنی، شکست می‌خوری، داغون میشی اما دست از تلاش بر‌نمی‌داری، چون ایمان داری حتما راهی برای موفقیت وجود داره اما تو هنوز پیداش نکردی. کاری هست که بتونه نه جهان رو بلکه فقط و فقط خودتو در درجه اول راضی کنه. راضی باشی وقتی هر روز صبح از خواب پا میشی. لبخند بزنی وقتی داری یه روز پر از مشغله رو شروع می کنی. موسس این فیلم به ما میگه خوب قرار نیست همه شلیک‌ها به هدف بخورن اما با هر شلیک شانست برای موفقیت زیادتر میشه. قلق گیری می‌کنی و برای شلیک بعدی آماده میشی چون داره دستت میاد چطور باید شلیک کرد!

یک فروشنده ناراضی

از نکات جذاب این فیلم به تصویر کشیدن تصویر بدبختی یه فروشنده است. فروشنده ماشین‌های میلک شیک. کافه به کافه، رستوران  به رستوران رو میری تا شاید بتونی صاحب اونو راضی کنی تا یکی از این دستگاه‌های لعنتی (damn البته زیاد مودبانه نیست اما توی فیلمه) رو بتونی بفروشی. هر روز مسافت زیادی رو رانندگی کنی تا بلکه هدف فروش تو پیدا کنی. داری تلاش زیادی می‌کنی اما اونطور که باید موفق نیستی. احساس رضایت نداری. برای یه موسس ( ترجمه کلمه the founder ) شدن هنوز زوده. هنوز زوده برات که بتونی اون وجودتو نشون بدی. اون نقطه طلایی. اونی که براش ساخته شدی. میدونی چرا؟

چون تنهایی نمیشه! درست مثل یادگیری زبان انگلیسی با یکی، دو کلمه یادگرفتن هیچ اتفاق چشمگیری نمیافته. اشتباه نکنین اتفاق می‌افته ولی چشمگیر نیست. حسش نمی‌کنی. پس نیاز داری به شرایطی که به پیدا کردن مسیر بهتر کمک کنه. تا این مسیر رو سرعت ببخشه. نیاز داری به یه سری افراد خبره که با تو کار کنن یا بهتر بگم راضی بشن با تو کار کنن اونم از ته قلب و با تمام انرژی.

زبان فیلم

فیلم موسس با لهجه انگلیسی آمریکایی رایج در دهه ۱۹۴۰ تا ۶۰ ساخته شده است. از ویژگی‌های زبان انگلیسی در آن ایام، رسمی‌ بودن و رعایت ساختارهای گرامری است. موضوعی که در یادگیری بسیار اهمیت داشته و برای ما فراگیران زبان انگلیسی مهم است چراکه با تماشای این فیلم و توجه به دیالوگ‌ها می‌توانیم نکات گرامری را بهتر درک کنیم.

عبارات و اصطلاحات این فیلم بیشتر اقتصادی است. این فیلم که زندگی روی Roy، که در ابتدا یک فروشنده بوده و بعد به یک سرمایه‌گذار تبدیل شده است را حکایت می‌کند، ماجرایی است که تحول زندگی وی و شکل‌گیری ایده رستوران‌های زنجیره‌ی به تصویر می‌کشد.

زبان فیلم را می‌توانیم به سه بخش تقسیم کنیم. بخش اول، در مرحله اول زندگی روی رخ می‌دهد. زمانی که یک فروشنده معمولی است. در ادامه او با افرادی آشنا می‌شود که باید مثل آنها لباس بپوشد و حرف بزند. آشنایی با باکداران، وکلا و مشاوران اقتصادی. در این بخش او در حال یادگیری است که چطور رسمی‌تر صحبت کرده و از زبان انگلیسی به اصطلاح خیابانی یا عام (colloquial) فاصله بگیرد. در بخش سوم زبان انگلیسی رسمی جان می‌گیرد. او برای مصاحبه‌ و سخنرانی آماده می‌شود. جایی که ساختار زبان می‌بایست رسمی باشد.

 

درباره یادگیری زبان انگلیسی:

از اونجایی که یادگیری زبان انگلیسی حاصل تمرین و تکراره، ما هر مجموعه رو به دو بخش تقسیم کردیم. بخش اول، انیمیشن رو ببینین و لذت و سرگرمی رو در کنار یادگیری زبان انگلیسی تجربه کنین. در بخش دوم یعنی کامنت‌ها، سوالات‌تونو با ذکر زمان فیلم می‌تونین بپرسین. مثلا خیلی ساده در کامنت‌ها می‌ تونین بپرسین «در دقیقه ۱۵.۳۴ چه عبارتی گفته میشه؟» درباره این اصطلاحات در کامنت‌ها حرف می‌زنیم و عبارت‌هاشو با هم مرور می‌کنیم و دربارش بحث می‌کنیم. کاربرد‌هاشو میگیم و یاد می‌گیریم چطور این عبارت‌ها رو در جملات خودمون استفاده کنیم. هم یادگیری زبان انگلیسی ، هم سرگرمی و هم حالشو ببریم.

متد یادگیری:

۱- مجموعه رو ببینین و از اون لذت ببرین

۲- اصطلاحات و عبارت‌های زبان انگلیسی رو کامنت کنین

۳- سوالات‌تونو کامنت کنین

مطالب مرتبط:

۱- انیمیشن کوبو و دوتارش‌ـ سرگرمی و یادگیری زبان انگلیسی

۲- آیا چند زبانه بودن به ارتقاء شغلی ما کمک می کند؟

۳- داستان انگلیسی Jane Ayre همراه ترجمه

۴- گرامر سببی 3

در کامنت‌ها بحث، مرور، تمرین و تکرار

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *