زبان انگلیسی معرفی حضرت فاطمه زهرا

نقش زبان انگلیسی در معرفی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

نقش زبان انگلیسی در معرفی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

معرفی فرهنگ، آداب، اعتقادات از رسالت‌های زبان و البته در اینجا زبان انگلیسی است. قبل از ادامه، شهادت بانوی دو عالم، صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت همه شما عزیزان تسلیت عرض کنم.

نوشتن از حزن و اندوه و شهادت سخت است و زمانی سختتر میشود که نمیدانی از جنبه حماسی بنویسی و یا از جنبه حزن و اندوه. ولی اجازه دهید یک مقدمه کوتاه بنویسم بعد وارد متن اصلی شوم،

چرا در یک مؤسسه زبان از حضرت زهرا سلام الله علیها میگوییم؟

هدف از یادگیری

یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری اهدافی دارد. این اهداف می توانند تجاری، مالی، فرهنگی، اعتقادی و حتی حیثیتی باشند. هر کدام ازاین اهداف در نوع خود ستودنی هستند. چه برای کسب روزی حلال باشد و چه برای دفاع از حیثیت خود در برابر propaganda هجمه‌های تبلیغاتی دروغین. رسالت زبان است تا با گردش اطلاعات و ایجاد ارتباط بین انسان‌ها پشت حقیقت بایستد.

علم شخصیت شناسی

در علوم انسانی با علمی با عنوان Biographical evaluation با ترجمه محاوره‌ای «ارزیابی زندگی‌نامه افراد»  روبرو می‌شویم. علمی که الگوهای رفتاری و شخصیتی افراد را در طول تاریخ مورد ارزیابی قرار می‌دهد.  هدف این علم شناسایی انگیزه و عملکرد انسان است. چراکه وقتی میدانیم فلان دانشمند با چه انگیزه‌ای دست به آزمایش و اختراع زده است و یا با چه انگیزه‌ای از فلان نظریه دفاع می‌کند بهتر می‌توانیم داده‌ها و یافته‌های وی را مدنظر قرارداده و بعنوان رفرنس از آن در تحقیقات آینده استفاده کنیم.

ذکر یک مثال

بگذارید با مثالی این موضوع را بیشتر توضیح دهم. سال‌ها پیش در مقاله‌ای انگلیسی زبان درباره فواید «کشیدن سیگار» می خواندم. حتما از شنیدن مقاله‌ای با این  موضوع تعجب کردید چنانکه من هم شگفت زده شدم. در این مقاله چنان به رنگ لعاب فایده سیگار اشاره شده بود که هر خواننده پاکروانی را ترغیب می کرد از این نعمت به قول نویسنده مقاله بهشتی استفاده کند. این مقاله بسیار ترغیب کننده بود. احکام علمی و داده‌های تحقیقاتی آن بسیار دقیق مستندسازی شده بود. پس از پایان مقاله سوال این بود که «اگر حرف‌های این مقاله را باور کنیم، چطور مقالات دیگر را که به نتایجی همچون سرطان، مرگ مغز و کلیه و نابودی ریه‌ها و صد‌ها آسب اجتماعی و سلامتی دیگر بعنوان عوارض سیگار کشیدن اشاره می‌کنند توجیه نماییم؟؟؟!!!

پاسخ، در نویسنده مقاله بود. با کمی تحقیق می‌شد به این نتیجه رسید که نویسنده مقاله مذکور از سهام داران شرکت تنباکو و مالک چندین شرکت پخش سیگار بود. خب از این به اصطلاح محقق و یا دانشمند انتظاری جز این نمی‌رفت. او که سود و سرمایه‌اش به مصرف سیگار گره خورده چرا باید به نتیجه «فواید سیگار» نرسد!!!

پژوهش در مقابل زودباوری و ساده‌لوحی

این از دیگر وظایف زبان و زبان‌پژوهان است تا از زبان انگلیسی که البته زبان بیشتر مقالات علمی نیز است کمک بگیرند و کورکورانه هر propaganda و صحنه سازی را باور نکنند. رسالت دیگر زبان، پژوهش، مقابله با اکاذیب و نیز نشر حقایق و حقانیت است.

چرا حضرت زهرا سلام الله علیها را باید انتخاب کرد؟

حق و حقانیت زبان بین المللی تمام فرهنگ‌هاست. حتما نباید فارسی زبان یا انگلیسی زبان باشی تا آنرا درک کنی پس انصاف این است وقتی درباره حق صحبت می‌کنیم، در مرتبه اول به سراغ شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برویم چراکه با معرفی و شناخت بیشتر این بانوی بزرگوار قطعه‌ای از پازل بی‌عدالتی را کامل خواهیم کرد.

در جهان معاصر فریادهایی چون برابری زن و مرد، حقوق بانوان، جلوگیری از سواستفاده‌های تبلیغاتی و ابزاری از زنان و … بگوش می‌رسد. از طرفی منابع خبری پر از اخباری دلخراش درباره تضییع حقوق بانوان است. آنچه با زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیت شروع شد همچنان با زنده به گور کردن شخصیت بانوان در حال ادامه است. در این میان قهرمان تاریخ‌ساز اسلام دوشادوش پدر «یک دختر»، است. دختری که حتی در روزگار مدرن امروز نیز انچنان برای اعراب خوشایند نیست. بد نیست بدانید قوانینی چون حق رای و رانندگی بتازگی در عربستان به بانوان داده شده است. پس دلیل اول وجود یک بانوی قهرمان است.

حق در فطرت انسان

فطرت و وجدان ما انسان ها پیرو حق و حقیقت است و به طور ناخودآگاه به سمت آن حرکت میکنیم و تنها زمانی از این مسیر خارج میشویم که بر خلاف فطرت پاک بخواهیم قدم برداریم.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در یک جمع ، وقتی یک موضوع به ناحق گفته میشود و یا در جمعی حق کسی ضایع میشود و … نارحت شوید و با وجود اینکه موضوع به شما ارتباطی ندارد قلبا متأثر شوید. این حس گوشه ای از فطرت پاکتان را به شما نشان میدهد. انسان با وجدان از ظلم و ناحقی بدش می آید و تلاش میکند که از مظلوم دفاع کند.

ما زمانی که زبان انگلیسی را یاد گرفتیم وظیفه داریم که با استفاده از این زبان به دفاع از حق بپردازید. حقی که گاه در مظلومیت خودتان است، گاه در مظلومیت همسایه‌هایتان، گاه در مظلومیت یک شهید، شهر، کشور و گاه در مظلومیت اصل مسیر حق و حقیقت.

به نظر میرسد انسان در طول تاریخ به کرات به دلایل مختلفی پیرو مسیری غیر از مسیر حق و حقیقت شده است…

یکی از نمادهای مظلومیت تاریخ که البته در عین حال نماد شهامت، رشادت و حماسه آفرینی نیز هست، جریان حضرت زهرا سلام الله علیها است.

حقانیت حضرت زهرا سلام الله علیها

شخصیتی که ما از آن صحبت میکنیم، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیامبر عظیم الشأن اسلام است، کسی که در بیان حقانیتش همین بس که سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام و احادیثی چون حدیث بِضعه، در شأن و فضیلت او نازل و نقل‌ شده‌اند. الگوی شخصیتی این حضرت بگونه‌ای بوده است که کتاب‌های زیادی به زبان‌ های مختلف از جمله زبان فارسی، انگلیسی ، فرانسه، آلمانی و عربی به معرفی ایشان پرداخته و از زبانی به  زبان دیگر ترجمه شده است.

کسی که دختر بزرگترین رسول الهی است، بزرگترین رسالت را بر عهده گرفت و آن رسالت دفاع از حریم ولایت بود. بر کسی که پاره بدن رسول اسلام است و محب او محبوب و دشمن او دشمن ایشان است، چه گذشت؟ در حدیثی پیامبر اسلام می‌فرمایند: «هر کس فاطمه علیها السلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است.»

گفتن از درد و غم این بانو در مجال این نوشته نیست، ولی توصیه میکنم که درد دل ایشان را از زبان خودشان در خطبه فدکیه بخوانید.

در بیان خصائص حضرت زهرا سلام الله علیها

حقیقتاً فقط خداوند است‌ که در اوج‌ قله‌‌ معنویت‌ انسانی‌ و تکامل‌ بشری‌، چنین‌ بندگانی‌ را می‌شناسد و مقام‌ آنها را می‌بیند. شناخت حضرت فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها توسط افرادی چون من بسیار سخت است. فقط امثال امیرالمؤمنین‌ و پدر بزرگوار و اولاد معصوم ایشان را می‌شناختند. مردم‌ آن‌ زمان‌ و زمان های‌ بعد و ما نیز در این‌ روزگار نمی‌توانیم‌ آن‌ درخشندگی‌ و تلألؤ‌ معنویت‌ را تشخیص‌ دهیم‌.

شخصیت چند جانبه حضرت

در تاریخ میخوانیم که ایشان از یک طرف به عنوان یک ‌زن‌ مسلمان‌ به وظایف خانه داری و شوهر داری و نگهداری از فرزندان می پردازد و از سوی دیگر به عنوان ‌ یک‌ انسان‌ مجاهدِ غیورِ خستگی‌ناپذیر، در برخورد‌ با حوادث‌ سیاسی‌ مهم‌ بعد از رحلت‌ رسول‌اکرم‌ (صلی‌الله‌ علیه‌ و آله ‌و سلم‌)‌ به‌ مسجد می‌آیند و به سخنرانی‌ و موضع‌گیری‌ و دفاع‌ می‌پردازند. نیازی نیست مسلمان باشیم، عربی صحبت کنیم، کافی است آزاده باشیم تا در هر زبان ، فارسی، انگلیسی و … با هر رنگ پوست، سفید، سیاه و … با هر فرهنگ، ایرانی، مغولی و … بزرگ اندیشی این چنین شخصیتی را بفهمیم.

یعنی هم وظیفه خودشان نسبت به خانواده را انجام میدهند و هم در جریان دفاع از حق و دفاع از مظلومیت علی علیه السلام وارد میدان میشوند و در مقام دفاع از ولایت حقه ایشان، جان خودشان را نثار میکنند. ایشان حتی در شب‌های آخر عمرشان، به امام علی (ع) می‌گوید که آماده هستم که به درب خانه صحابی رسول خدا بروم و به آن‌ها گوشزد کنم تا حق ولایت از بین نرود.

علاوه بر این ایشان ‌عابد و قیام‌کننده در شب‌های‌ تار و خاضع‌ و خاشع‌ برای‌ پروردگار بود‌ و در محراب‌ عبادت‌ مانند اولیاء الله با خدا راز و نیاز می‌کرد.

خلقت ویژه حضرت

امام صادق علیه السلام از پیامبر گرامی اسلام (صلى الله علیه وآله ) روایت مى کنند که: «خداوند عز و جل فاطمه علیها السلام را از نور خود خلق کرد قبل از آنکه آدم را بیافریند.» همچنین در روایتی دیگر ایشان در وصف حضرت فاطمه سلام الله علیها می فرمایند: «فاطمةُ حوراءُ انسیةٌ» یعنی فاطمه حوریه ای انسانی است.

امام صادق علیه السّلام نیز در بیان مقام و جایگاه حضرت زهرا اینگونه میفرمایند: وقتی روز قیامت فرا رسد، خداوند تمامی بشر از اولین و آخرین را در یک جا جمع می‌کند پس منادی ندا می‌دهد: چشمانتان را ببندید و سرهایتان را پایین بیندازید تا فاطمه دختر محمد – صلّی الله علیه و آله – از صراط بگذرد.

سرگذشت تاریخ

زبان ما عاجز است از بیان مقام و منزلت و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها. اما سرگذشت تاریخ را که نگاه میکنیم عظمت وجود ایشان را بیشتر درک میکنیم.

در نگاه تمدنی و ولایی، ایشان یکی از واسطه های فیض الهی هستند که وجود سایر انسانها و خیر و برکت زندگی آنها به واسطه این وجود شریف است. کسی که عظمت روحش هم در دنیا پشتوانه ای برای محبین اهل بیت علیهم السلام است و هم در آخرت شفیع عند الله است.

تاریخ در فاصله اندکی بعد از پیامبر اسلام، شاهد جریانی بوده است که از طرفی وصیت و کلام رسول الله را نادیده گرفتند و از طرفی نیز اولین مدافع از مسیر حق را به شهادت رساندند.

سخن پایانی

این ایام محبین و شیعیان در سوگ مظلومه تاریخ و اولین شهیده راه ولایت، عزاداری میکند، ولی جریان حق صرفا با عزاداری حرکت نمیکند، آنچه موتور محرک جریان حق است عمل، قیام و حرکت پیروان حقانیت در مسیر اعتلای پرچم اسلام است.

اینک که ما مدعی حقانیت هستیم و میخواهیم در مسیر حق حرکت کنیم، باید از توان و ظرفیت خودمان استفاده کنیم. اگر زبان انگلیسی را آموخته ایم و نسبت به حق و حقیقت تعصب داریم وظیفه داریم از زبان انگلیسی در مسیر تبیین حق و دفاع از مظلومان جهان احساس مسؤلیت کنیم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *