نمونه-سوالات-بخش-ریدینگ

سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیک

انواع سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیک

چرا سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیک متفاوت از سوالات آیلتس IELTS جنرال است ؟ چه ضرورتی داشته که باید آزمونی متفاوت برای اهداف آکادمیک تعریف شود ؟ مقاله « تفاوت آیلتس IELTS جنرال و آکادمیک » را مطالعه کنید.  آزمون آیلتس آکادمیک Academic IELTS یکی از پرطرفدارترین و مرسوم ترین نوع آزمون آیلتس می‌باشد. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های خارج و محیط های علمی را دارند برای سنجش دانش زبانی خود باید در این آزمون شرکت کنند.

آزمون آیلتس آکادمیک نیز مانند آیلتس جنرال شامل چهار مهارت خواندن Reading ،شنیداری Listening ، نوشتاری Writing ، گفتاری Speaking می‌باشد. در این بخش ما قصد داریم درباره سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیک توضیحاتی را خدمت شما زبان‌پژوهان عزیز ارائه کنیم:

ویژگی‌های بخش ریدینگ آکادمیک :

ریدینگ ، دومین مهارتی است که دراین آزمون مورد سنجش قرار میگیرد . سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیک از سه متن یا به اصطلاح passage طراحی شده‌اند. این متون از آسان به سخت قرار داده شده‌اند. این متون از مجلات و کتابهای معتبر گرفته شده است . سبک متن‌ها در آزمون ریدینگ آیلتس IELTS آکادمیک توصیفی ، واقعی و تحلیلی می باشد . اگر متن تخصصی باشد توضیحات واژگان آن در پایین صفحه مربوطه آمده است .

تعداد سوالات رمربوط به هربخش ۱۳ و در یک متن ۱۴ سوال است. این تعداد سوال در مجموع ۴۰ سوال قسمت ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک را تشکیل می‌دهد. برای پاسخگویی و همچنین انتقال جواب‌ها به پاسخنامه 60 دقیقه وقت داریم. دقت کنین متفاوت از بخش لیسنینگ ، در بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک و همچنین جنرال،  وقت مجزایی برای انتقال پاسخ‌ها از پرسشنامه به پاسخنامه در نظر گرفته نشده است. بنابراین هر چه که می‌کنید باید در زمان یک ساعت به سوالات پاسخ داده و جواب هایمان را به پاسخنامه منتقل کنیم.

سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیک

ویژگی سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیک :

در این قسمت 40 سوال متفاوت وجود دارد. بطور کلی این سوالات را می‌توان به بخش کلی و جزیی تقسیم‌بندی کرد. بخش کلی درباره ایده کلی پاراگرف‌ها و نویسنده سوال می‌پرسد. در حالیکه هدف بخش جزیی پرسش از اطلاعات بخصوص است. مثال‌های این متن از کتاب‌های آیلتس کمبریج بویژه کتاب آیلتس ۸ استفاده کرده‌ایم.

سوالات بخش کلی:

در تعریف سوالات کلی IELTS چنین می توان گفت که این سوالات یا به ایده کلی متن و یا یک پاراگراف اشاره دارند. یا اینکه برای پاسخ به آن تقریبا باید کل متن یا یک پاراگراف را بخوانیم. با توجه به اینکه برای پاسخ به این سوالات باید بخش یا بخش‌هایی از متن را بخوانیم، مدیریت زمان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

۱. سوالات عنوان یا هدینگ Heading :

سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیکاز مهمترین مشخصه وجود این سوالات در متن، شماره‌گذاری پاراگراف‌ها است . پاراگراف‌های متن معمولا با حروف الفبای انگلیسی شماره‌گذاری می‌شوند . در جعبه‌ای که با عنوان Heading مشخص شده‌ است، هدینگ‌ها با شماره‌های رومی شماره‌گذاری شده‌اند . معمولا این جعبه را قبل از متن می‌بینیم . بنابراین مراقب باشید این سوالات را از قلم نیاندازید . سوالات با اعداد ریاضی مشخص شده و به هر پاراگراف شماره‌ای داده شده است . ما باید عناوین داخل جعبه را با هر پاراگراف مچ کنیم . عناوین را بر اساس موضوع اصلی یا به اصطلاح topic هر متن با این هدینگ‌ها تطبیق می‌دهیم . سپس شماره رومی هدینگ مورد نظر را مقابل شماره سوال پاسخ نامه می‌نویسیم .

هدینگ‌ها به صورتی نوشته شده‌اند که غالبا دو هدینگ برای یک پاراگراف مناسب به نظر می‌رسد. پس از بررسی بیشتر می‌توانیم از رد هدینگ دیگر مطمئن شویم. در این سوالات هیچ‌گته بدنبال کلمات مشابه بین هدینگ و پاراگراف نباشید. سعی کنید ایده هر پاراگراف را درک کرده و ایده را با عبارت ان هدینگ مطابقت دهید. در مورد روش پاسخگویی هر سوال ریدینگ به مقاله مربوط آمادگی آزمون آیلتس IELTS مراجعه کنید  یا با ما تماس بگیرید.

۲. سوالات تکمیل دیاگرام، نمودار یا فلوچارت:

در این نوع از سوالات شرکت کننده می بایست باکس های خالی فلوچارت با توجه به ترتیب وقایع پرکند .

 

۳. شناسایی دیدگاه نویسنده:

در این نوع از سؤال از ما خواسته می‌شود دیدگاه‌های مختلف با نویسندگان مختلف مطابقت دهیم. کدام نویسنده کدام موضوع و دیدگاه را مطرح می کند.

سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیک

سوالات بخش جزیی:

سوالات جزئی اطلاعات خاصی را از ما می‌خواهند . برای یافتن این اطلاعات نیازی به خواندن کل متن نیست. شاید حتی نیازی نباشد که یک پاراگراف را بصورت کامل بخوانیم. کاری که باید بکنیم اسکن متن برای یافتن کلمات کلیدی موجود در سوال است. کافی است کلمه کلیدی مناسب را سوال انتخاب کنید. سپس متن را برای ان کلمه کلیدی اسکن نمایید .

۱. سوالات صحیح، غلط، اشاره نشده (true, false, not given) یا (yes, no, not given)

این سوالات از پرتکرار‌ترین سوالات ریدینگ است. بنابراین توصیه می کنم خوب به آنها مسلط شوید. از ویژگی این سوالات وجود کلمه کلیدی است که ما را به طرف محل یا بهتر بگویم پاراگرافی که پاسخ در آن جای دارد هدایت می‌کند. نکته دیگر این سوالات یافتن ایده سوال است. انچه که ما باید درستی و یا نادرستی و یا عدم وجود اطلاعات آنرا مشخص کنیم همین ایدهاست و نه کلمه کلیدی. بنابراین باید مهارت آنرا داشته باشید که بتوانید کلمه کلیدی و ایده را از هم تشخیص دهید. آنچه بیشتر داوطلبان را به اشتباه می‌اندازد عدم درک تفاوت جواب False از Not given است. در دو حالت کلی می‌توانیم بگوییم جواب ما false است. اول اینکه ایده سوال کاملا در تضاد با جملات متن باشد. دوم اینکه ایده سوال طوری نوشته شده باشد که معنایی از تضاد را برساند. بگذارید با یک مثال این دو را بیشتر توضیح دهم.

مثال:

آزمون آیلتس IELTSآیلتس IELTSبه سوال 20 نگاه کنید. کلمه کلیدی این سوال FAA است. بخشی از متن که این کلمه کلیدی را می‌توان در آن پیدا کرد در بالا قرار داده‌ شده است. این کلمه ما را به سوی پاراگراف هدف هدایت کرد. اما ایده سوال the introduction of the jet engine است. این ایده در تضاد غیر مستقیم با ایده است که در متن می‌خوانیم.  an accident resulted in تصادف علت ایجاد این ارگان شده است. تضاد غیر مستقیم بود. ایده سوال مستقیما با جوابی منفی نقض نشد. بلکه اطلاعات داده شد که اشتباه بودن false آنرا نشان داد.

در سوال 21، دو کلمه Air traffic Control و Grand Canyon کلمات کلیدی این سوال است. این دو ما را به محل سوال هدایت می‌کند که در پایین آورده شده است. ایده این سوال after است که جواب را false می‌کند. کلمه after در سوال متضاد کلمه before است. این همان تضاد مستقیمی است که بالا از آن یاد شد.

 IELTS

 

 

سوال ۲۲ کلمات کلیدی beacons و flashing lights را دارد. ایده این سوال اشاره به استفاده از آنها در زمان حال دارد. به زمان جمله دقت کنید. حال است. اما در متن پایین درباره استفاده انها در گذشته گفته است. اطلاعاتی که در تضاد و یا درستی این ایده را ثابت کند نداریم. یعنی گفته نشده ایا هم اکنون (درزمان حال) از آنها استفاده می شود یا خیر. جواب این سوال Not given است. آیلتس

 

انتظار آیلتس IELTS از ما این است که بتوانیم تفاوت مفاهیم را از هم تشخیص دهیم. بدین منظور

۲. سوال‌های چهار گزینه ای:

سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیکدر بخش ریدینگ آیلتس بر خلاف لیسنینگ با سوالات ۳ گزینه‌ای، سوالات چهارگزینه داریم. در این سوال­‌ها آزمون دهنده می‌بایست گزینه صحیح  را با توجه به کلمات کلیدی که در متن وجود دارد پیداکند .

 

 

۳. تطبیق اطلاعات Matching :

در این گونه از سوال‌های آیلتس اطلاعات خاصی از متن شامل یک مثال ،مقایسه ،دلیل ،توضیح ویا خلاصه ای از یک مطلب به شرکت کننده میدهند و از آنها درخواست میشود تا جای ان ها را در متن مشخص کرده و حرف مربوط به پاراگرافی که نکته سوال در ان است را در پاسخنامه وارد کنند.

 

 

 

۴. پایان جمله:

در این گونه از سوالات آیلتس IELTS ، بخش اول جمله ای که براساس متن است به شرکت کننده داده می شود و از آنها درخواست شده تا پایان جمله را از بین گزینه ها انتخاب کنند.

۵. پاسخ کوتاه به سوال:

سؤالاتی هستند که شرکت کننده می بایست به انها پاسخ کوتاه یک یا دو کلمه ای بدهد . شرکت کننده فقط چند کلمه مجاز است که در جواب این گونه سوالات بدهد.

۶. خلاصه نویسی:

در این نوع از سوالات IELTS شما با یک متن روبرو هستید. قسمت‌هایی از این متن حذف شده و بصورت جای خالی درآمده‌اند . شما می‌بایست متن را اسکن و کلمات مورد نظر را پیدا کنید . با توجه به سوال دو روش پاسخگویی خواهیم داشت. یا باید همان کلماتی را که در متن پیدا کرده‌ایم در جای خالی نوشته و متن را کامل کنیم. یا کلمات را با لیست کلمات داده در سوال مقایسه و مترادف آنرا بعنوان جواب انتخاب می‌کنیم .

۷. جدول:

در این نمونه سوالات آیلتس سوالات شما می‌بایست قسمت‌های خالی جدول را پر شود . جدول دارای سرنخ‌هایی است که بشما می گویند از کجای متن باید جواب‌ها را پیدا کرد. این سرنخ ها در واقع ما را به سمت محل جواب هدایت می‌کنند . اگر کلمه کلیدی را درست انتخاب کرده باشید پیدا کردن پاراگراف هدف کار ساه است . سپس پاراگراف هدف را بخوانید و جواب را پیدا کنید. ایین سوالات به اصطلاح خودم قندهایی هستند که برای شما گذاشته شده اند تا خوب نمره بگیرید.

۸. کردن جملات ناقص:

سوالات این بخش را جملات ناقص تشکیل می‌دهند . شما با نوشتن یک تا سه کلمه می‌بایست این جملات را کامل کنید . در آزمون آیلتس قالب این سوالات را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد . در نمونه اول شما برای باید کلمات مورد نظر را از داخل متن برداشت کنید . سپس این عبارات یا واژگان را در ستون مربوط به هر سوال در پاسخنامه بنویسید . در حالت دوم کلمات را از داخل متن پیدا کرده اما این بار ‌آنها را نباید مستقیما بعنوان پاسخ سوال در پاسخنامه بنویسیم . در این حالت باید کلمات پیدا کرده از داخل متن را با با لیست کلمات داده شده از لحاظ معنایی مقایسه کنیم .

مهارت‌هایی که در بخش ریدینگ آیلتس انتظار می رود بدانیم:

1- درک اصل مطلب

2- درک ایده اصلی

3- درک جزییات

4- درک استنباط و معنای ضمنی

5- تشخیص نگرش و هدف نویسنده

6- توانایی دنبال کردن متن

امیدواریم با دانستن این نکات توانسته باشیم راهنمایی برای شما در ازمون ریدینگ آیلتس IELTS آکادمیک باشیم . با تمرین و تکرار هر کدام از این مراحل شما می توانید این بخش از ازمون را با موفقیت به پایان برسانید . مهم این است که موفق شدن یک شبه حاصل نمیشود و شما می بایست از حداکثر زمان خود استفاده کنید تا بتوانید در این مهارت نیز موفق شوید .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *