لحن تون Tone رایتینگ آزمون آیلتس

۵ نباید برای تون tone یا لحن مناسب در رایتینگ آزمون آیلتس

۵ نباید برای تون tone یا لحن مناسب در رایتینگ آزمون آیلتس

برای اینکه بتوانید در رایتینگ آزمون آیلتس یک متن مناسب ارائه دهید، باید لحن یا تون tone نوشتاری مناسبی داشته باشید. میتوان گفت مراد از تون، الگوی کلی نوشته شماست. الگویی که با رعایت آن هم متنی ساختار‌مند ارائه می دهید و هم روانی و گویایی در محتوای متن جلوه خواهد کرد.

Tone را با Voice اشتباه نگیرید. ویس امواج صوتی صدای شماست. این که بلند صحبت می کنید یا آهسته. اینکه رسا صحبت می کنید با گنگ و یا اینکه صدای بم دارید یا زیر. اما تون آهنگ کلام شماست. احساسی است که از جملات شما برداشت می‌شو.د. کلمه «بله» را در نظر بگیرید. می‌شود آن را با احساسات مختلف بیان کرد. خواستنی باشد یا نخواستنی، تایید باشد یا سوال! در متن ما اهنگ کلام را نمی‌شنویم اما بار مثبت یا منفی کلمات را احساس می‌کنیم. انتخاب کلمات، نحوه قراردادن آن‌ها در کنار هم و نیز علائم تون متن شما را می‌سازند.

حتما متن‌هایی را دیده‌اید که شاید متن هایی را دیده باشید که وقتی آنها را میخوانید هم خسته میشوید و هم مفهوم آن را متوجه نمی شوید. این نوع متن ها از تون مناسب برخوردار نیستند. شما در آیلتس نباید یک متن خسته کننده و نامفهوم بنویسید. در بخشی از سوالات رایتینگ آزمون آیلتس از شما خواسته می‌شود ابراز عقیده کنید یعنی تون مناسب را انتخاب کنید. بگویید کجای موضوع ایستاده‌اید، موافقید یا مخالف. اینجا همان جایی است که باید بتوانید با انتخاب کلمات مناسب و چنیدش مناسب آن حس اعتقادی خود را به خواننده انتقال ذهید. در این زمینه بیشتر بخوانیم:

در چه صورتی رایتینگ شما تون مناسبی نخواهد داشت؟

۱. ارتباط عبارت به خوبی برقرار نشده باشد

اگر شما مطلبی بنویسید که جملات و عبارات زیادی داشته باشد ولی ارتباط میان عبارات برقرار نباشد، خسته کننده خواهد بود. معمولا یک متن خوب به گونه ای است که عبارات با یکدیگر ارتباط داشته باشند و خواننده هنگام مطالعه نیاز به توقف های زیاد نداشته باشد. سعی کنید برای کیفیت اهمیت قائل باشید. به جای اینکه زمان خود را با نوشتن کلمات اضافه و طولانی کردن مطلب هدر دهید، تلاش کنید مطلبتان را با کیفیت بنویسید و اگر زمانی اضافه ماند آن را صرف بررسی دستور زبان جملاتتان کنید.

۲. خوانایی و وضوح مطلب پایین باشد.

شما برای دستخطتان نمره ای از دست نخواهید داد؛ اگر چه اگر ممتحن نتواند برخی از چیزهایی که نوشته‌اید را بخواند به ضررتان است. بنابراین سعی کنید واضح و خوانا بنویسید. نوشته را واضح ساماندهی کنید. ممتحن را با طوماری از نوشته ها مواجه نکنید، بلکه مطالبتان را در یک سیر مطلوب در چند پاراگراف ساماندهی کنید.

۳. متن یکنواخت باشد.

اگر شما یک متن را به صورت یکنواخت بنویسید نوشته شما خسته کننده خواهد بود. سعی کنید از ساختارهای مختلفی برای جمله نویسی استفاده کنید تا علاوه بر نشان دادن دانش زبان خود تون متن جذاب و خواندنی (persuasive) شود چراکه ممتحن آزمون آیلتس به دنبال اینست تا دامنه دستور زبان رایتینگ شما را سنجیده و مطمئن شود گستره جمله بندیتان محدود نیست. برای کسب امتیاز بالاتر لازم است نشان دهید می توانید از جملات ساده، ترکیبی و پیچیده استفاده کنید.

۴. از موضوع اصلی خارج شوید.

بعضی وقت ها برای جذاب کردن یک متن ممکن است به سراغ تمثیل و … بروید. اما حواستان باشد که از موضوع اصلی دور نشوید. توصیه ما در مرحله اول این است که سوال را با دقت بخوانید. یکی از شایعترین اشتباهات داوطلبان این است که به سؤال اصلی پاسخ نمیدهند. بنابراین حتما صورت سوال را با دقت بخوانید و مطمئن شوید درک درستی از آنچه میخواهید بنویسید دارید.

۵.  استفاده نکردن یا استفاده نادرست از علائم

علائم برای انتقال تون پیام در نوشته ساخته شدند. استفاده از علائم به نویسنده کمک می‌کند که علاوه بر تفکیک جملات و کلمات از هم، اهدافی چون سوال، تعجب، نقل قول و … را نیز منتقل کنند. اگر استفاده درست از این علائم و تاثیر ان بر تون نوشته را نمی‌دانید هنوز نیاز به نوشتن رایتینگ های بیشتر دارید و وقت آن نشده که در‌ آزمون آیلتس شرکت کنید. ترکیب این علائم با کلمات خواننده را راهنمایی می‌کند که چطور نوشته شما را دنبال کرده، تحلیل و درک کند. توصیه می‌کنیم مقاله «تاثیر نشانه گذاری بر متن زبان انگلیسی» را بخوانید.

آنچه در این مقاله گفتیم:

۱- تعریف تون tone و تفاوت آن با ویس voice

۲- ۵ نکته‌ای که برای داشتن تون مناسب در رایتینگ آزمون آیلتس نباید انجام داد.

همچنین می‌تانید به مقاله انگلیسی نوشته شده در این زمینه مراجعه کنید.

برای مطالعه بیشتر:

۱- راه های جلوگیری از ترجمه ذهنی زبان انگلیسی

۲- ساختار جمله در زبان انگلیسی

۳- انواع سوالات نوشتاری Writing آیلتس IELTS آکادمیک

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *