ielts-or-toefl-which-is-easier

تفاوت آزمون آیلتس IELTS و تافل TOEFL چیست؟

تفاوت آزمون آیلتس IELTS و تافل TOEFL چیست؟

تاثیر تفاوت آزمون آیلتس IELTS و تافل TOEFL بر هدف ما به چه صورت است؟

رشد روز افزون نفوذ زبان انگلیسی در دنیا و تمایل برای مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور، باعث افزایش تقاضای شرکت در آزمون های بین المللی آیلتس IELTS و تافل TOEFL شده است. این سوال را در ذهن متقاضیان شرکت در آزمون های آیلتس IELTS و تافل TOEFL ایجاد کرده است که کدام آزمون می‌تواند نیازشان را برطرف کند؟! در این مقاله به بررسی موشکافانه این دو آزمون می‌پردازیم. برای درک این تفاوت‌ها ابتدا باید این دو آزمون را بهتر بشناسیم.

آزمون تافل TOEFL

مخفف عبارت (Test of English as a Foreign Language)

این آزمون در دو نوع کامپیوتری (cbT: Computer-based TOEFL) و اینترنتی (ibT: Internet-based TOEFL) موجود می‌باشد. نوع کاغذی (pbT: Paper-based TOEFL) آن منسوخ شده و چند سال است که فقط تافل اینترنتی برگزار می گردد. آزمون TOEFL تا حدودا سال 2012 یکی از معتبرترین و معروف ترین تست‌های سنجش دانش‌ زبان انگلیسی دانشجویان در سراسر دنیا مطرح بود اما در سه سال اخیر کمی از محبوبیت آن کاسته شده است. اما همچنان برگزار شده و توسط بسیاری از دانشگاه های جهان پذیرفته می شود.

تافل در حال حاضر برای ورود به بیش از ۴۴۰۰ کالج و دانشگاه در ایالات متحده امریکا، کانادا، و دیگر کشورها جهان، استفاده شده و افراد غیر بومی که دارای مشاغل حرفه‌ای می‌باشند نیز برای ادامه فعالیت های حرفه ‌ای خود در این آزمون شرکت می کنند.

آزمون آیلتس IELTS

مخفف عبارت (International English Language Testing System)

آزمون آیلتس IELTS به صورت کاغذی (Paper base) در دو ماژول آکادمیک و جنرال طراحی شده است که نوع اول آزمون آیلتس برای سنجش میزان دانش انگلیسی کسانی که هدف آنها ادامه تحصیل است طراحی شده، و نوع دوم آزمون برای کسانی است که با هدف کار و زندگی به کشورهای خارجی (کشور‌های انگلیسی زبان ) مهاجرت می‌کنند. برای ورود به خاک عموم کشورها و دانشگاه‌ها (به ویژه کشورهاى انگلیسى زبان مثل ایالات متحده، کانادا، استرالیا، انگلستان، …) ارایه گواهینامه IELTS یکى از مهم ترین شروط در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می‌باشد.

این آزمون به صورت مشترک توسط سه سازمان معتبر IELTS Australia (idp Australia) – Cambridge ESOL – British Council طراحى و توسط نمایندگى‌هایشان در بیش از ۲۷۰ مرکز مختلف در بیش از ۱۱۰ کشور جهان از جمله ایران (در شهرهای مختلف) برگزار مى‌شود. طبق آمار خود آیلتس IELTS ، سالانه حدود یک و نیم میلیون نفر در این آزمون شرکت می‌‌کنند.

و اما تفاوت آزمون IELTS و تافل TOEFL

علاوه بر تفاوت‌هایی که در بالا، درباره نوع و روش برگزاری این آزمون‌ها گفته شد، به برخی تفاوت‌های ساختاری اشاره می‌کنیم. آزمون آیلتس ، انگلیسی را با چهارچوبی بین‌المللی می‌سنجد. در نتیجه روز به روز به محبوبیت آن افزوده شده و مراکز بیشتری (حتی در ایالات متحده آمریکا) این گواهینامه را می پذیرند. در حالیکه آزمون تافل توانایی داوطلبان را در استفاده‌ی کاربردی انگلیسی ‌آمریکایی (American English) می‌سنجد. اشتباه رایج این است که اکثر داوطلبان آزمون‌های بین‌المللی فکر می‌کنند چون آزمون آیلتس IELTS توسط مراکز انگلیسی تهیه می‌شود، در بخش مهارت شنیداری (IELTS Listening) لهجه British است در حالی که از لهجه‌های مختلف انگلیسی استفاده می‌شود (American, British, Australian). جزییات بیشتر را می‌توانید در مقاله آآزمون تافل English TOEFL Test بخوانید. 

آیا تافل فقط برای دانشگاه های آمریکا می باشد؟

طبق مطلبی که در وب‌سایت رسمی ای تی اس ETS گذاشته شده است، شش هزار موسسه در ۱۱۰ کشور دنیا و حدودا تمام دانشگاه های انگلستان، استرالیا، نوزلند و کانادا تافل را می‌پذیرند.

آیا دانشگاه های ایالات متحده آمریکا آیلتس را می پذیرند؟

بله! در سه سال اخیر، کشور، کالج‌ها و دانشگاه‌های ایالات متحده هم نتایج این آزمون را می‌پذیرند.

ازمون ایلتس یا تافل تاثیر تفاوت آزمون آیلتس IELTS  و تافل TOEFL بر هدف ما …

۱- روش برگزاری

چنانکه در بالا گفته شد، شاید اولین تفاوت مهم در روش برگزاری این دو آزمون باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آمادگی آزمون آیلتس IELTS با کلیک بر روی عبارت درج شده، مقاله‌ای در همین رابطه را بخوانید. همچنین فیلم های آموزشی آزمون آیلتس IELTS را از دست ندهید. ما ایرانی ها (با توحه به سیستم آموزش ایران) بیشتر به آزمون‌های کتبی عادت کرده ایم. حتی با وجود پیشتر تکنولوژی و کامپیوتر، کمتر مدرسه و دانشگاهی آزمون‌های خود را بصورت آنلاین و با استفاده از کامپیوتر برگزار می‌کند. همین موضوع بر محبوبیت آزمون آیلتس IELTS در کشور ما افزوده است.

۲- نحوه ثبت‌نام

دوم، آسانی نحوه ثبت‌نام در آزمون آیلتس است. با ورود به سایت سازمان سنجش، در بخش‌ ازمون‌های بین‌المللی می‌توان موسسات برگزار کننده معنبر را یافت. با ورود به سایت‌ این موسسات، با کارت شتابی، همانی که در جیب دارید و برای خرید همواره استفاده می‌کنید، به آسانی می‌توانید وجه رایج کشورمان را پرداخت و ثبت‌نام کنید. در حالیکه ثبت‌نام برای آزمون تافل پیچیدگی‌های خود را دارد. از جمله آن ثبت‌نام از طریق سایت ای تی اس ETS و پرداخت دلاری از با کارت‌هایی مثل ویزا کارت و غیره است.

۳- دسترسی به منابع

سومین نکته در دسترس بودن نمونه آزمون‌های مختلف آیلتس و نیز دوره های آمادگی این آزمون توسط اساتید مجرب است. شما به سادگی می توانند با کمی تحقیق در مورد اساتید، دوره‌ها و سطح کیفی آنها اطلاعات کسب کرده و بهترین را باتوجه به هدف  و شرایط خود انتخاب کنید. این فراوانی و این تعداد انتخاب برای آزمون تافل در دسترس داوطلبان نیست.

۴- جداول توصیفی آزمون آیلتس و منابع اطلاع‌رسانی

بعنوان آخرین تفاوت می توانیم به سیستم نمره‌دهی و جداول توصیفی این نمرات اشاره کرد. با صرف اندکی وقت به سادگی می توانید معیارهای نمره‌دهی را در آزمون آیلتس پیدا نموده و توصیف اختلاف بین نمرات آزمون را به فارسی و انگلیسی بخوانید. جداول توصیفی «ریزنکاتی» را که برای کسب یک نمره به آن نیاز دارید را به تفصیل تحلیل کرده و راه افزایش سطح نمره را به شما نشان می‌دهند. اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید سایت‌ها و موسسات زیادی از جمله موسسه زبان فرساد بصورت رایگان به شما مشاوره آموزشی و تحصیلی داده و شما را در جهت نیل به هدف کمک می کنند. اگر در حوزه آمادگی آزمون تافل چنین خدمات و امکاناتی هست، شاید هنوز رشد و توسعه کافی پیدا نکرده است …

امیداریم ذکر نکاتی چند از تفاوت‌های بین دو آزمون آیلتس و تافل توانسته باشد انتخاب آزمون را برای شما راحتر کند. منتظر پیشنهادات شما هستیم. 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *