مدیریت زمان آزمون آیلتس

راه حل هایی برای مدیریت زمان در آزمون آیلتس

راه حل هایی برای مدیریت زمان در آزمون آیلتس

یکی از کلیدی ترین نکاتی که متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس باید به آن توجه داشته باشند مسئله مدیریت زمان است. استراتژی مدیریت زمان در آیلتس برای هر شخص و با توجه به اینکه آزمون آکادمیک باشد یا جنرال متفاوت است، لذا پیشنهاد ما این است که در هنگام تمرین استراتژی‏ های مختلف را تمرین کنید تا شیوه ‏ای که مناسب خودتان است را پیدا کنید.

مدیریت زمان در آزمون آیلتس

الف: مدت زمان Listening و speaking در آزمون آیلتس

در این دو بخش امتیاز تمامی سؤالات یکسان است، لذا اولویت بندی معنایی ندارد ولی در مجموع باید بدانید:

۱- در Listening صوت مربوط به هر بخش را تنها یک بار خواهید شنید. پخش فایل صوتی ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد و برای درج پاسخ‌ها در پاسخنامه ۱۰ دقیقه فرصت دارید. خواندن مقاله «انواع سوالات لیسنینگ listening آزمون آیلتس IELTS» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۲- در speaking ممتحن سوال‏ها را در سه پارت مطرح می‏کند و داوطلب به سوالات پاسخ می‏دهد. مدت زمان این بخش از آزمون بین 11 تا 14 دقیقه می‏باشد. مقاله «مهارت Speaking در آزمون آیلتس IELTS» را بخوانید.

ب: پیشنهاداتی برای مدیریت زمان در Reading :

۱- شما در قسمت Reading آزمون آیلتس با سه متن روبرو می‏ شوید و ساده‏‌ترین روش این است که برای هر متن ۲۰ دقیقه وقت صرف کنید.

از آنجایی که ممکن است برخی از مجموعه سوالات نیاز به صرف زمان بیشتری داشته باشد، توصیه می ‏شود برخی سوالات را خیلی سریع پاسخ دهید تا برای سؤالات سخت زمان بیشتری داشته باشید.

۲- سعی کنید با توجه به تیتر هر متن و با توجه به دایره لغات خودتان، ابتدا متنی را بخوانید که فکر می ‏کنید برای شما آسان تر است. توجه به عنوان هر متن در آمادگی ذهنی شما برای سریع پاسخ دادن به سؤالات تأثیر بالایی دارد. در مواردی که احساس کردید متن برای شما غریب یا پیچیده‌ است آن متن را رها کرده و به سراغ دو متن دیگر بروید. گرفتن ایده کلی متن گاهی نیار دارد که پاراگراف اول و یا اول و آخر را بخوانید. برای مدیریت بهتر زمان خود توجه شما را به نکته ۴ جلب می کنم.

۳- امتیاز سؤالات در این قسمت از آزمون آیلتس با یکدیگر فرقی ندارد، لذا با پرداختن بیش از حد به سؤالات سخت امتیاز سؤالات آسان را از دست ندهید.

۳- برای اینکه زودتر به پاسخ سؤالات برسید پیشنهاد می‏کنیم ابتدا از سوالاتی که دارای کلمه کلیدی مشخص است شروع کنید. با این روش می‌توانید ابتدا محل احتمالی جواب را پیدا کنید و سپس جایی از متن را بخوانید که مورد نیاز شماست. وقت خود را با خواندن کتاب‌وار متن تلف نکنید. هدفمند و حساب شده بخوانید.

۴- برای اینکه در هنگام پاسخ دادن به سؤالات راحتر بتوانید متن مرتبط به سؤال را پیدا کنید بهتر است برای هر پاراگراف یه جمله کلیدی انتخاب کنید و در کنار آن بنویسید و یا زیر کلمات کلیدی هر پاراگراف خط بکشید.

نکته ویژه:

بعنوان مهمترین نکته بویژه درباره سوالات ریدینگ بخاطر داشته باشید شمایید که باید سوال مورد نظر خود را انتخاب کنید. شمایید که باید اولویت پاسخ به سوالات را مشخص کنید. سوالات نباید شما را انتخاب کنند. روزنامه یا کتاب نمی‌خوانید. پول مفت هم ندارید که برای آزمون آیلتس هزینه کنید پس سعی نکنید از سوال یک شروع کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع سوالات به مقاله «انواع سوالات ریدینگ آزمون آیلتس IELTS آکادمیک» مراجعه کنید.

ج: پیشنهاداتی برای مدیریت زمان در writing:

۱- برای ارائه پاسخ دقیق به سؤالات این بخش در مدت زمان مقرر، ابتدا باید عنوان مطرح شده را به خوبی درک کنید. سوال را به اجزای آن تقسیم کنید. تمام اجزای سوال را باید مد نظر قرار دهید. دقت کنید به تمام اجزای سوال پاسخ دهید. اگر بخش یا بخش‌هایی از سوال را در نوشته خود پوشش ندهید نمره قابل توجهی از دست خواهید داد. توصیه می‌کنیم مقاله «انواع سوالات نوشتاری Writing آیلتس IELTS آکادمیک»‌را بخوانید.

۲- قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید موضوع و متن مورد نظرتان را در ساماندهی کنید. مشخص کنید که می‏خواهید مطلبتان چطور شروع کرده و وارد موضوع شوید. در واقع چطور می‌خواهید General Statement بنویسید. زیر عنوان‌هایی یا دلایل اصلی که می‌خواهید writing خود را برپایه آن بنیان بگذارید کدامند.

۳- یادتان باشد که در این قسمت، امتیاز بخش مقاله نویسی دو برابر تحلیل نمودار و داده در آزمون آکادمیک و نگارش نامه در آزمون جنرال است، بنابراین مراقب گذشت زمان باشید.

۴- در هر قسمت، زمانی را برای بازخوانی و اصلاح متنی که نوشته ‏اید در نظر بگیرید. اگر متنی را برای اهداف روزمره خود می نوشتید حتما چند بار قبل از نهایی کردن آن را می‌خواندید. اینجا شما  دارید متنی را برای آزمون آیلتس می‌نویسید. پیشنهاد می کنیم با توجه به اینکه در بخش اول 20 دقیقه فرصت دارید حدود 4 یا 5 دقیقه را برای اصلاح در نظر بگیرید و در بخش دوم که 40 دقیقه فرصت دارید حدود 8 تا 10 دقیقه برای بازخوانی و ویرایش در نظر داشته باشید.

آنچه در این مقاله بیان شد:

1. اهمیت مدیریت زمان در آزمون آیلتس

2. مدت زمان Listening و speaking در آزمون آیلتس

3. پیشنهاداتی برای مدیریت زمان در Reading

4. پیشنهاداتی برای مدیریت زمان در writing

برای هر اسکیل و حتی برای هر سوال نیاز داریم تا برنامه زمان‌بندی بخصوص خود را داشته باشیم. بنابراین تکنیک پاسخگویی به هر سوال را خوب یاد بگیرید و آنرا تمرین کنید. انقدر تمرین کنید تا به محض اینکه به آن شکل سوالی رسیدید مغز شما بطور اتوماتیک و ناخوداگاه به شما فرمان دهد که چگونه قرار است این سوال را پاسخ دهید. شما دارید آزمون آیلتس می‌دهید پس حرفه‌ای باشید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت ielts.org مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

۱- تکنیک پاسخ گویی به سؤالات آزمون آیلتس speaking پارت ۲

۲- ۵ نباید برای تون tone یا لحن مناسب در رایتینگ آزمون آیلتس

۳- انواع سوالات نوشتاری آیلتس IELTS جنرال General Training

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *