مهارت Speaking آیلتس

مهارت Speaking در آزمون آیلتس IELTS

مهارت Speaking در آزمون آیلتس IELTS

یکی از دغدغه های داوطلبین آزمون آیلتس مربوط به مهارت speaking است؛ یعنی می‏خواهند بدانند:

1. در گفتاری IELTS با چه نوع سؤالاتی مواجه هستیم؟

2. مدت زمان بخش گفتاری IELTS چقدر است؟

3. چه راه‏هایی وجود دارد تا بتوانیم در مهارت Speaking آیلتس امتیازی بیشتری کسب کنبم؟

بخش های مختلف IELTS Speaking

الف: پارت اول: دیالوگ دوطرفه با موضوع آشنایی با داوطلب

در این بخش گفتاری از آزمون IELTS حدود 4 الی 5 دقیقه زمان دارید که خودتان را معرفی کنید و در مورد بعضی از توانایی ها، سلایق، عادات و … توضیح دهید.
چند نکته را به خاطر داشته باشید:
این بخش حالت سؤال و جواب است و در مجموع ممکن است حدود 10 تا 11 سؤال مطرح شود. زمان لازم برای پاسخگویی به هر سوال حدود ۴۰ ثانیه است.
هنگامی که ممتحن سؤال را مطرح می‏کند حواستان را جمع کنید و در پاسخ فقط درباره آنچه او پرسیده به صورت مختصر صحبت کنید.
نمونه سؤالاتی که در این بخش پرسیده می‏شود:

?Examiner: Now, in this first part, I’d like to ask you some more questions about yourself, OK
?Let’s talk about your home town or village. What kind of place is it

Candidate: It’s quite a small village, about 20km from Zurich. And it’s very quiet. And we have only little two little shops because most of the people work in Zurich or are orientated to the city.

ب: پارت دوم: مونولوگ گفتاری در مورد یک موضوع تعیین شده

پس از پایان بخش اول ممتحن به شما اعلام می‌کند که وارد بخش دوم گفتاری آزمون IELTS شده‌اید. در این بخش ممتحن کارتی را در اختیار داوطلب قرار می‏دهد که روی آن یک موضوع به همراه چند سوال مرتبط نوشته شده است. سوالات قالب توصیفی دارند و درباره جزییات یک واقعه سوال می‌پرسند. همرا با این کارت که به cue cart شهرت دارد، آزمون گیرنده مداد و کاغذ نیز در اختیار داوطلب قرار می‌دهد. داوطلب یک دقیقه فرصت دارد کارت سوال را بخواند و ایده‌ها مرتبط با آن سوال را یادداشت کند.

برای داشتن یک speaking خوب باید از زمان حداکثر استفاده را ببرید. موضوع اصلی را روی کاغذ نوشته و بعد جزییات مرتبط به هر سوال را بصورت کلید واژه لیست کنید. بعنوان یک اصل اساسی در کلیه مهارت های آزمون آیلتس ،‌ مهمترین وظیفه شما این است که به تمام بخش‌ها موجود در سوال پاسخ بدهید. پس از این زمان کارت سوال از او گرفته می‌شود. در ادامه باید پاسخ خود را با استفاده از ایده‌های یادداشت شده در حدود یک تا دو دقیقه بیان کند. زمان این بخش از آزمون به تشخیص ممتحن می‏تواند بیشتر شود؛ چرا که ممکن است با پرسیدن سؤالاتی این بخش را به بخش سوم متصل کند.
حواستان باشد که چون تمام سوالات این بخش با کلمه describe شروع می‏شود؛ شما باید یک شخص یا مکان و یا یک واقعه را توصیف کنید.

هدف پارت دوم

هدف از این بخش از آزمون گفتاری IELTS ارزیابی توانایی داوطلب در سازماندهی ایده‌ها مختلف مربوط به یک موضوع است. بنابراین از او انتظار می رود بتواند این ایده‌ها را با استفاده از زمان‌های مختلف و کلمات ربط transition words مناسب به هم پیوند بزند. استفاده از ساختارها گرامری مناسب و متنوع نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد. چون هدف از این بخش توصیف یک موضوع است داوطلب باید بتواند با استفاده از دایره لغات مناسب واقعه را جذاب توضیح دهد.

خلاصه‌ای از مواردی که باعث می‏شود بتوانید امتیاز لازم را در این بخش کسب کنید:

1. روان صحبت کنید و پیوستگی جملات را رعایت کنید تا مطلبتان قابل فهم باشد. Fluency و Coherence جزو معیارهای آزمون گفتاری IELTS هستند که برای آن نمره داده می‌شوید.

2. از کلمات تکراری پرهیز کنید و تا جایی که می‏توانید از دایره لغاتتان استفاده کنید تا یک مطلب شکیل و زیبا ارائه دهید.

3. حتما و حتما گرامر جملات را رعایت کنید.

4. تلفظ کلمات را به درستی ادا کنید.

ج: پارت سوم: دیالوگ انتزاعی و آکادمیک

این بخش هم حالت گفت و گو دارد و ممتحن معمولا بر اساس موضوعی که در بخش دوم مطرح شده است سؤالاتی عمیق و انتزاعی از شما می‏پرسد. این بخش از IELTS فرصت خوبی است تا داوطلب مهارت گفتاری و discussion خود را نشان دهد. در این قسمت شما حدود 4 الی 5 دقیقه زمان دارید که به حدود 4 سؤال پاسخ دهید، البته ممتحن می‏تواند تعداد سؤالات را کم و یا زیاد کند.

شما باید در پارت سوم:

1. مهارت بداهه‏ گویی خود را نشان دهید.

2. از  Opening Expression اصطلاجات شروع کننده استفاده کنید و برای سازماندهی ایده‌های خود زمان بخرید. مقاله «اصطلاحات شروع کننده در مکالمه زبان انگلیسی» را بخوانید.

3. توان درک سؤالات عمیق را داشته باشید. اگر سؤال را متوجه نشوید ممتحن فقط یک بار آن را تکرار می‏کند، ولی حق ندارد آن را توضیح دهد.

آنچه در این مقاله گفتیم:

۱- بخش‌های مختلف مهارت speaking آزمون آیلتس

۲- شکل و ترتیب سوالات هر بخش

۳- آنچه که انتظار می رود یک داوطلب باید برای کسب نمره خوب بداند

برای مطالعه بیشتر درباره ساختار آزمون آیلتس می‌توانید به سایت ielts.org مراجعه کنید.

مقالات مرتبط:

۱- تکنیک پاسخ گویی به سؤالات آزمون آیلتس speaking پارت ۲

۲- چگونه زمان را در بخش اسپیکینگ آیلتس IELTS مدیریت کنیم ؟

۳- نمره آیلتس IELTS

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *