Coherence Cohesion مهارت Writing آزمون IELTS آيلتس

منظور از Coherence و Cohesion در مهارت writing آزمون IELTS چیست؟

منظور از Coherence و Cohesion در مهارت writing آزمون IELTS چیست؟

در این نوشته می‏خواهیم Coherence و Cohesion را در مهارت Writing آزمون IELTS بررسی کنیم. یکی از چهار معیار نمره‌دهی در بخش مهارت نوشتاری آزمون آیلتس Coherence و Cohesion هستند که در این مقاله بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در مقالات بعدی سه معیار دیگر شامل تطابق با موضوع، دامنه واژگان و گرامر را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این که می خواهید چقدر در این مهارت توانایی پیدا کنید بستگی به نمره آیلتس مد نظر شما دارد.

اهمیت Coherence و Cohesion در Writing آزمون IELTS

اولین نکته ای که باید بدانید اهمیت این دو در آزمون آيلتس است. به طور کلی Coherence و Cohesion دو معیاری هستند که سازماندهی و نظم مقاله شما را نشان می‏دهند. 25 درصد از نمره رایتینگ آزمون آیلتس شما با رعایت این دو شاخصه به دست می‏‌آید. جالب است بدانید رعایت این نکته در متن می‌تواند تا حدود زیادی به معیار دیگر «تطابق با موضوع» یا Task Achievement نیز کمک کند.

Coherence و Cohesion یعنی چه؟

Coherence:

اینکه ایده های شما در هر پاراگراف به طور منطقی با یکدیگر ارتباط داشته باشند و نوشته به راحتی قابل درک باشد همان امری است که در اصطلاح Coherence بیان می‏شود. در واقع مفهوم Coherence وجود انسجام در جریان نوشته است. چیزی که از آن به Flow of writing نیز تعبیر می‏شود.

به طور کلی در آزمون آیلتس در این شاخص سه مسئله بررسی می‏شود:

الف: ارتباط منطقی پاراگراف ها : Logically organized

ب: وجود نظم در ترتیب جملات : Appropriately sequenced

ج: روان بودن و قابل درک بودن: Easy to understand and follow

Cohesion:

به طور کلی Cohesion به معنای یکپارچگی جملات و سازماندهی موجود بین عبارات و جملات است. اینکه شما ارتباط میان ایده ها را از طریق حروف و عبارات ربطی به درستی برقرار نمایید. نه تنها مقاله‌ای که برای آزمون آیلتس نوشته شده‌ است بلکه در هر متنی باید به ارتباط جملات و عبارات به یکدیگر باید توجه کرد. در صورت نبود این انسجام دیگر متن وجود نخواهد داشت و تنها جملات منفرد و از هم گسیخته‌ای خواهیم داشت که هیچ رابطه منطقی به یکدیگر ندارند.

کلیدی ترین نکته در مورد Coherence و Cohesion در آزمون آیلتس

هرچند Coherence و Cohesion به عنوان یک معیار برای نمره دهی محسوب می‏شوند، ولی متن شما باید هر دو شاخص را داشته باشد. اگر شما از عبارات ربطی به درستی استفاده کنید، ولی ایده‏‌هایی که مطرح می‏کنید ربطی به یکدیگر نداشته باشند نمره خوبی نخواهید گرفت.

نمونه متنی که Cohesion در آن رعایت شده است ولی Coherence ندارد.

There are many negative effects of global warming to our planet. This phenomenon, which is a growing concern among many people worldwide, is brought about by many different factors. However, there are several things we can do to help alleviate the problem that it causes.

در این پاراگراف از عبارات ربطی مانند However و یا ضمایر ارتباط دهنده مانند it به خوب استفاده شده است. اما جملات از ارتباط منطقی خوبی برخوردار نیستند؛ چرا که اولین جمله در مورد اثرات بد، دومین جمله در مورد دلایل و سومین جمله در مورد راهکارهاست. این یعنی پراکندگی متن زیاد است. انتظار نداشته باشید منتی پراکنده بنویسید و نمره آزمون آیلتس خوب باشد. برای رسیدن به متنی با جملات منسجم باید هفته‌ای دو متن بنویسید. سپس آنرا در اختیار شخص ماهری قرار دهید تا بخواند و به شما فیدبک بدهد. نوشتن صرف کافی نیست. خواهید دید آگاهی از اشکالات و تلاش برای رفع آن براحتی می‌تواند writing شما را حتی یک نمره بهبود بخشد.

نمونه متنی که در آن Coherence وجود دارد، ولی Cohesion به خوبی رعایت نشده است.

There are many negative effects of global warming to our planet. It can cause the melting of the polar ice caps. It can cause the rising of the water levels. It can cause flooding in low lying areas. It can cause skin problems. It can cause expose us to harmful ultraviolet rays from the sun.

در این پاراگراف، همه جملات در مورد اثرات منفی global warming هستند. این یعنی متن دارای انسجام است. اما همان طور که می‏بینید پیوستگی مناسبی بین جملات وجود ندارد. از ضمیر it به صورت مکرر استفاده شده است. هر کدام از این عبارات به صورت مستقل به موضوع پرداخته است و با جملات بعد و قبل خود ارتباطی ندارد. در حالی که با استفاده از عبارات ربطی به راحتی می‏توانستند پیوستگی و ارتباط جملات را نشان دهند. برای کسب موفقیت در مهارت writing آزمون IELTS علاوه بر رعایت Coherence و Cohesion سه معیار تطابق با موضوع، دامنه واژگان و گرامر را نیز مد نظر قرار داد. سایت ielts.org نیز اطالاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد.

آنچه خواندید:

1. اهمیت Coherence و Cohesion در مهارت writing آزمون IELTS
2. تعریف Coherence و Cohesion
3. کلیدی ترین نکته در مورد Coherence و Cohesion

مقالات مرتبط:

۱- انواع سوالات نوشتاری Writing آیلتس IELTS آکادمیک

۲- انواع سوالات نوشتاری آیلتس IELTS جنرال General Training

۳- تکنیک پاسخ گویی به سؤالات آزمون آیلتس speaking پارت ۲

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *