مکبث Macbeth نمایش ‌نامه زبان انگلیسی

داستان یا نمایشنامه انگلیسی مکبث Macbeth

داستان یا نمایشنامه انگلیسی مکبث Macbeth

داستان مکبث یا بهتره بگویم نمایشنامه انگلیسی مکبث Macbeth داستان حرص و طمع افراد است که سرانجام مرگ را به صاحب خود هدیه می کند. دنیای ما پر است از افرادی که جاه طلبی و طمع از ویژگی‌های بارز آنهاست. شاید اینگونه به نظر برسد که این افراد دنیای خوبی دارند و در رفاه و آسایش زندگی می‌کنند اما بالاخره جایی از اریکه قدرت به زیر کشیده می‌شوند. تاریخ گواه تباهی طمعکاران قدرت است. نویسنده مشهور انگلیسی زبان ویلیام شکسپیر William Shakespeare در این نمایشنامه بخوبی عاقبت این افراد روایت می‌کند.

این نمایش ‌نامه از جمله آثاری است که واژگان و عبارت‌ های فراوانی را به زبان انگلیسی افزوده است بنابراین خواندن آن می تواند به تقویت مهارت  reading کمک کند. در رابطه با آثار شکسپیر و اثر او در غنای زبان انگلیسی قبلا در مقاله‌ای صحبت کردیم. آنچه مهم است اینکه خواندن آثار داستانی انگلیسی زبان علاوه بر کمک به ما در فراگیری زبان انگلیسی، یادگیری را جذابتر و ماندگاری واژگان را در ذهن پایدارتر می‌کند چرا که ایجاد خاطره از جمله تکنیک‌هایی است که برای فراگیری لغات و عبارات جدید به آن نیاز داریم.  همچنین می‌توانید از آموزش‌های رایگان ما در سایت موسسه زبان فرساد استفاده کنید.

خلاصه‌ای از داستان یا نمایشنامه انگلیسی مکبث Macbeth :مکبث Macbeth نمایش ‌نامه زبان انگلیسی

سردار مکبث Macbeth و سردار بانکو Banquo بعد از شکست نروژی‌ها، در راه بازگشت به اسکاتلند با جادوگرانی روبه‌رو می‌شوند که از آینده خبر می‌دهند؛ در حالی که امیر کادور زنده است او را سالار کادور (به این معنی که او مرده است) خطاب می‌کنند. به مکبث می گویند که شاه خواهد شد. آنها پاسخ سؤال بانکو را این چنین می دهند که: فرزندان تو به پادشاهی می‌رسند. مکبث و بانکو با شگفتی زیاد از ساحران دور می‌شوند.

مرگ دانکن

مکبث در راه بازگشت توسط پیک دانکن، پادشاه اسکاتلند، باخبر می‌شود که امیر کادور به جرم خیانت به اعدام محکوم شده و جایگاه کادور نصیب او شده ‌است. این پیام تکان دهنده حقیقت پیشگویی جادوگران را به او اثبات می‌کند. امیر کادور بالا‌ترین مقام را بعد از شاه و جانشین در کشور دارد. دانکن برای تقدیر از سردار پیروز، مکبث، به قصر او می‌آید تا شب را نیز در کاخ او بگذراند ؛ غافل از اینکه مکبث با وسوسه همسرش آخرین شب زندگی او را  تدارک دیده‌اند.

زمانی که دانکن در خواب به سر می‌برد، مکبث Macbeth ناجوانمردانه او را به قتل می‌رساند، و دستان مکبث و همسر او به خون پادشاهی که یکی از شریف‌ترین و دلسوز‌ترین پادشاهان دوران است آلوده می‌شود. اما خونخواری و طبع قدرت به اینجا ختم نمی‌شود. مکبث برای جلوگیری از تحقق پیشگویی ساحران، قصد کشتن فرزندان بانکو دارد. برای این منظور قاتلانی را برای کشتن آنها اجیر می‌کند.

نقشه لو می‌رود

بانکو متوجه نقشه مکبث Macbeth می‌شود. او سعی در فراری دادن فرزندان خود دارد. سرانجام موفق به فراری دادن فرزندش فلیانس می‌شود ولی خودش گرفتار نیرنگ مکبث شده و به دست همان قاتلان کشته می‌شود. مالکوم  فرزند و جانشین دانکن نیز می‌گریزد تا مبادا به قتل برسد. مکبث سعی در کشتن همه مخالفان دارد. فرار این افراد خشم او را دو چندان می کند. هدف بعدی او، مکداف از بزرگان سرزمین فایف است . شانس با وی یار است. او موفق می شود قبل از رسیدن قاتلان از اسکاتلند گریخته و به مخالفان سردار خونخوار مکبث Macbeth بپیوندد.

فرار مکدالف خشم مکبث را به اوج می‌رساند. او دستور می دهد کاخ مکداف را به آتش کشیده و زن و فرزندان او را بی رحمی تمام به قتل برسانند. خفقان سراسر اسکاتلند را فرا می‌گیرد. یا باید چاپلوسی حکومت حاکم کنی و یا باید جانت را برداری، از کشور گریخته و بجای دیگری مهاجرت کنی. بقول اون بنده خدا: «هرکسی مثل من (مکبث) فکر نمیکنه، جمع کنه از اینجا (اسکاتلند) بره!». حتی بزرگ مردان اسکاتلندی نیز از ترس جانشان به جنگل پناه می‌برند.

برملا شدن راز و مرگ لیدی مکبث

جنون قدرت لیدی مکبث را دچار جنون میکند. البته ظاهرا روی همه همچین اثری نداره. مورد داشتیم چندین هزار نفر رو بخاطر قدرت شکنجه داده، به زندان انداخته و کشته اما ککش هم نگزیده و نمی‌گزه. اما در مورد لیدی مکبث این طور نبود. او به جنون مبتلا شده بود. به عذاب وجدان کشتن دانکن و دیگران. به سراسر قصر میرفت و فریاد می‌زند که چگونه دستش به خون دانکن و دیگران آلوده شده است. او سرانجام اقدام به خودکشی می‌کند.

نگرانی مکبث Macbeth

مکبث نگران از فرجام کار خویش است. او به نزد  ساحران می رود تا از آن‌ها درباره آینده خود بشنود. ساحران  او را امیدوار می‌کنند. آنها به او می گویند که حکومت و جانش پابرجاست البته تا زمانی  که جنگل بیرنام به حرکت درنیاید، خب او هم فکر میکند مگر ممکن است جنگل به حرکت درآید؟! همچنین آنها به وی می گویند تا زمانی که فردی از مادر زاییده نشده باشد که او را به قتل برساند نباید نگران باشد. اما در همین حال مخالفان مکبث به فرماندهی مکداف و مالکوم به فکر حمله به اسکاتلند هستند.

عاقبت مکبث

سربازان مکداف و مالکوم و مخالفان مکبث درختان جنگل بیرنام را قطع می کنند و با اختفا در پشت آنها به سمت قصر مکبث حمله ور می‌شوند. جنگل بیرنام به حرکت درآمده است و پیشگویی ساحران درحال محقق شدن است. حرکت جنگل بیرنام یعنی شروع پیشگویی ساحران. این را مکبث خوب می‌فهمد. اما هنوز امید دارد که شاید زنده بماند چراکه طبق پیشگویی، قاتل او از مادر زاییده نشده است. ولی وقتی از نحوه تولد مکداف آگاه می‌شود ترس سراسر وجودش را فرامی‌گیرد.

مکداف به او می‌گوید از مادر زاده نشده بلکه با جراحی شکم مادر، وی را به دنیا آورده‌اند، یعنی با سزارین. فرشته مرگ جلوی چشمان مکبث ظاهر می شود. اما آیا می‌شود اتفاقی بیافتد تا سرنوشت قلمی دیگر بر صفحه روزگار نقش کند و جنایتکار و ظالم زنده بماند؟ حداقل اینجا داستان طور دیگری است و در نمایشنامه مکبث Macbeth این چنین نمی‌شود. مکداف مکبث جنایتکار را می‌کشد. سپاهیان او وارد کاخ شده و مالکوم پسر دانکن را به پادشاهی اسکاتلند بر‌می‌گزینند.

حقایقی از داستان یا نمایشنامه انگلیسی مکبث Macbeth

داستان مکبث یکی از بهترین نمایش نامه‌ های شکسپیر بزرگ است که به بهترین شکل آسیب های روحی – جسمی سرمستان قدرت را نمایش می‌گذارد. این نمایش نامه تقریبا به طور کامل منظوم است بجز در چند بخش.

بعضی معتقدند این نمایش ‌نامه بین سال های ۱۵۹۹ و ۱۶۰۶ نوشته شده است و نقش بانو مکبث سخت‌ترین نقشی است که برای بازیگر تئاتر نوشته شده است.

فیلم‌های ساخته شده از این نمایش نامه

مکبث ساختهٔ اورسن ولز، سال ۱۹۴۸

مکبث ساختهٔ رومن پولانسکی، سال ۱۹۷۱

سریر خون (اقتباس از تراژدی مکبث) ساخته آکیرا کوروساوا سال ۱۹۵۷

مکبث فیلم تلویزیونی مجارستانی ساختهٔ بیلا تار سال ۱۹۸۲

مکبث ساختهٔ جاستین کورزل، سال ۲۰۱۵

خلاصه مقاله

درباره داستان یا نمایشنامه انگلیسی مکبث Macbeth یکی از مشهورترین آثار شکسپیر صحبت کردیم. همچنین مختصری درباره اهمیت داستان خوانی و اثر آن در یادگیری زبان انگلیسی گفتیم. از خواندن نمایش نامه یا تماشای فیلم مکبث لذت ببرید.

سایر مقالات برای تقویت ریدینگ:

کتاب Inside Reading Intro

داستان انگلیسی A Rose for Emily

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *