گزارش باغ اکبریه

گزارش تصویری باغ اکبریه-بخش دوم

گزارش تصویری باغ اکبریه

با سلام خدمت تمامی همراهان موسسه زبان انگلیسی فرساد. امروز قصد داریم قسمت دوم گزارش باغ اکبریه رو با هم ببینیم. با ما همراه باشید تا به همراه استاد فرساد وارد این باغ موزه تاریخی بشویم و از نزدیک این بنای تاریخی را بررسی کنیم.

اگر قسمت اول این گزارش تصویری باغ اکریه را مشاهده نکردید، ابتدا قسمت اول را تماشا کنید تا با باغ اکبریه بیشتر آشنا شوید. سپس این مقاله را مطالعه بفرمایید.

آثار تاریخی به عنوان شناسنامه هر ایرانی هویت ما را فریاد می زند.
هر یک از ما برای اثبات هویت خویش شناسنامه‌ای داریم. حفظ شناسنامه و نگهداری از آن بسیار مهم است چرا که بدون آن هویت ما مبهم خواهد بود. آثار تاریخی بخشی از همین هویت و شناسنامه‌ اند. مجموعه تاریخی- تفریحی باغ اکبریه بیرجند از دو بخش باغ و عمارت تشکیل شده است. بخش باغ را در ویدئو شماره یک برگ سبزی تحفه درویش به تصویر کشیدیم.
 باغ اکبریه یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند است که قدمت آن به عصر قاجار برمی گردد.
ویدیو زیر را تماشا کنید
[aparat id=’myjQg’]
در بخش دوم نگاهی کوتاه به عمارات اکبریه شهر بیرجند می اندازیم. عمارت را می‌توان به چهار بخش تقسیم نمود. بخش اول نشیمن عمارت محل استقرار حاکم شهر و امور اداری شهر بوده است. پنجره این بخش به  آغوش باغ باز می شود و سیمای سبز باغ را به روی ساکنان عمارت می‌آراید.
بخش دوم محل استقرار خدمه بوده، چنانکه پیداست خدمه عمارت جان بر کف فداکاری گذاشته و آماده خدمت رسانی به حاکم و مراجعین داشتند و به سبک حاکم و حکومت حاکم را بزرگ داشته. وی را می ستودن دو مراجعین در طبقه اجتماعی خویش چیدمان نموده یا احترام می‌کردند و یا مجبور به احترام می‌کردند.
سنتی که انگار چنان در پوست و خونمان نفوذ کرده که براستی هویت ما طی سالیان دور و دراز بوده و هم اکنون نیز هست. رسم آتازارگی و بنده زادگی. بخش سوم مهمان‌سرا است چون آفتاب در آینه درخشان بی‌نیاز از توصیف نقش و نگاره‌های آیینه‌کاری، گچ بری و سقف    و آخرین بخش محل نگهداری حیوانات و حشم.
البته امروز به دست توانای مرمت به صورت بار عرشه‌های صنایع‌دستی درآمده و درهریک هنرمندی شاغل به هنرنمایی دلبری است. دریکی تیشه بر چوب می آسایند تا از چوب بی‌صدا فریاد ((شکایت از جدایی‌ها)) برون بر میزند. در یکی کیمیاگر رخ فلز خام را به دست توانای دانش و تجربه طلا می‌سازد و نقش می‌نگارد. هنر موسوم به برنز کاری. در کارگاهی دیگر استاد خط با قلم اره معرق تابلو می‌سازد و هر یک زیباتر از دیگری.
امیدوارم از دیدن این ویدیو لذت برده باشید و اگر ساکن شهر بیرجند نیستید به شهر ما سفر کنید و این عمارت را از نزدیک ببینید.
خلاصه مقاله:
در این مقاله قسمت دوم گزارش باغ اکبریه را دیدیم و اطلاعات بیشتری را در مورد این باغ تاریخی کسب کردیم.
مقالات مرتبط:

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *