لیسینینگ listening آزمون آیلتس IELTS نمره بالاتر

چطور در لیسینینگ listening آزمون آیلتس IELTS نمره بالاتر کسب کنیم؟ (بخش اول)

چطور در لیسینینگ listening آزمون آیلتس IELTS نمره بالاتر کسب کنیم؟ (بخش اول)

برای کسب نمره بالاتر در لیسینیگ listening ( بخش شنیداری ) آزمون آیلتس IELTS اول از همه باید خط فکری و هدف از این آزمون را درک کنیم. لازمه اینکه چطور در لیسینینگ آزمون آیلتس نمره بالاتری بگیریم درک طرز فکر طراحان سوال در آزمون آیلتس است. چه شما یک داوطلب آزمون آیلتس باشید و چه یک مدرس زبان انگیسی ، اوا باید بدانید در ذهن طراح چه می گذرد.

به علت گستردگی موضوع، بخش‌های مختلف مقاله در پست‌های جداگانه  ارائه شده‌اند. ابتدا با مقدمه‌ای از نحوه طراحی سوالات آزمون آیلتس شروع می کنیم:

لیسینینگ listening آزمون آیلتس IELTS نمره بالاتر

سوالات مهارت شنیداری آزمون آیلتس IELTS چطور ساخته می‌شوند؟

در سراسر دنیا مراکزی وابسته به این آزمون و در و در واقع دانشگاه کمبریج وجود دارند که اساتید و افراد آموزش دیده‌ای در آنها مشغول به فعالیت هستند. این افراد وظیفه دارند تا در مهارت های مختلف سوالاتی را طراحی کنند. سوالات مهارت شنیداری آزمون آیلتس IELTS توسط متخصصان فن نوشته و سپس در همان مرکز مورد بازبینی قرار می‌گیرد. این افراد آموزش دیده‌اند تا سوالات را بر مبنای دو معیار اصلی سازمندهی نمایند:

۱. بر اساس ساختار آزمون

۲. بر اساس اهداف شنیداری و درک مطلب

سوالات مهارت شنیداری (listening) آزمون آیلتس IELTS بر اساس ساختار آزمون

اگر تا بحال آزمون آیلتس امتحان داده باشید و یا در حال آمادگی برای این آزمون باشید، حتما با ساختار مهارت شنیداری آزمون IELTS آشنا هستید. اما بطور کلی ساختار آزمون بدین صورت تعریف می شود:

الف) سوالات عمومی در دو قالب دیالوگ و منولوگ

ب) سوالات آکادمیک در دو قالب دیاکوگ و منولوگ

هر سوال به نوبه خود فرمت و هدف مشخصی دارد و می‌توان آنها را بر اساس فرمت و هدف تقسیم بندی و تعریف کرد:
نکته: بمنظور بهبود عملکرد در پاسخگویی آگاهی از این دو نکته ضروری است.

۱- ۱) فرمت سوال:

منظور از فرمت شکل کلی سوال است. مثلا وقتی می‌گوییم این سوال یک short answer questions یا multiple choice questions است. فرمت سوال آن کاری است که شما برای پاسخ دادن به سوال می‌کنید. وقتی سوال short answer است یعنی برای پاسخ دادن به آن شما باید جواب کوتاه یک تا سه کلمه ای بنویسید و یا وقتی multiple choice questions است باید با انتخاب یک گزینه از سه گزینه سوال شنیداری به آن پاسخ دهید. در بخش مهارت شنیداری آزمون آیلتس با فرمت‌های مختلفی از سوالات روبرو هستیم. در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

۱- ۲) هدف سوال:

اینکه سوال مهارت شنیداری بدنبال چه نوع اطلاعاتی است و شیوه طراحی آن چطور ما را به سمت و سوی آن اطلاعات هدایت می‌کند تا آن را درک کرده و در پاسخ بنویسیم، هدف سوالات آزمون آیلتس را شکل می‌دهد.

برای ما آزمون دهندگان شناخت هر دو مورد فرمت و هدف اهمیت دارد چراکه هر چه تحلیل بهتر و درک عمیق‌تری از سوال داشته باشیم، شانس پاسخگویی ما افزایش یافته و نمره مهارت شنیداری آزمون آیلتس IELTS ما بالاتر خواهد رفت.

حالا تصور کنید شما و دوستتان آقای ف، طراحان سوالات مهارت شنیداری آزمون آیلتس هستید و من مسئول مرکز. با فرض اینکه شما می‌توانید انواع سوالات را نوشته و دیالوگ‌های مربوطه را طبق استاندارد (تعداد کلمات، موضوع، جریان داستان و …) بنویسید، شروع می‌کنیم. ابتدا من از شما می‌پرسم که می‌خواهید کدام قالب کلی سوالات را بنویسید:

الف) سوالات عمومی در دو قالب دیالوگ و منولوگ

ب) سوالات آکادمیک در دو قالب دیاکوگ و منولوگ

شما گزینه الف و آقای ف گزینه ب را انتخاب می‌کند. تا اینجا شما باید سوالات section (یا part) های ۱ و ۲ مهارت شنیداری آزمون آیلتس و آقای ف باید سوالات section های ۳و ۴ آزمون IELTS را طراحی کند. با توجه به قالب نسبتا مشخص هر section، شما انتخاب‌‌هایی دارید که با توجه به هدف سوالات listening تعیین می‌گردد. مثلا میدانید برای section اول فرمی تکمیل اطلاعات (فرمت سوال) را طراحی کنید و سپس آن را با سوالاتی مانند اسپلینگ و یا آدرس (هدف سوال) پر کنید.

۱- ۱. فرمت سوال:

۱) سوالات کامل کردن فرم

۲) سوالات کامل کردن نوت

۳) سوالات کامل کردن جمله

۴) سوالات کامل کردن جدول

۵) سوالات سه گزینه‌ای

۶) سوالات مچینگ (دو لیست از گزینه‌ها وجود دارد، لیست اول در بخش پاسخ‌ها و لیست دوم در بخش صورت سوال)

توضیح: در آیلتس چیذمان این نوع سوال (نمونه ۶) به نحوی است که ابتدا با لیستی از گزینه‌ها (که با حروف الفبای انگلیسی نشان داده شده‌اند) و سپس با سوالات (که با عدد نشان داده می‌شوند) روبرو هستیم.

۷) سوالات انتخاب گزینه‌ (لیستی از گزینه‌ها به شما داده می‌شود و شما باید از این لیست ۲ تا ۴ مورد را انتخاب کنید)

لیسینینگ listening آزمون آیلتس IELTS نمره بالاتر

۸) سوالات کامل کردن خلاصه

۹) سوالات نقشه

۱۰) سوالات مسیریابی

۱۱) سوالات کامل دیاگرام و یا فلوچارت

۱- ۲. هدف سوال:

هر سوال یا بهتر بگویم هر گروه از سوالات با هدفی خاص نوشته می‌شود. در واقع هر سوال مهارت شنیداری در آزمون آیلتس قصد دارد بخشی از توانایی درک مطلب ما را بسنجد. با توجه به این مهم سوالات را می‌توان را انواع زیر تقسیم‌بندی کرد:

الف) سوالات اسپلینگ spelling

ب) سوالات آدرس

پ) سوالات اعداد

ت) سوالات انتخاب یک آلترناتیو

ث) سوالات ویژگی یا توصیف

ج) سوالات شرایط

چ) سوالات جدول بر اساس مشخصه درخواست شده

ح) سوالات نام‌گذاری مکان‌ها در نقشه

خ) سوالات نام‌گذاری مکان‌ها در مسیر

با توجه به هدف هر سوال، ما نیاز به تکنیک مناسب داریم. وقتی بدانیم در هر یک از سوالات بخش مهارت شنیداری آزمون آیلتس IELTS چه چیزی در انتظار ماست با آمادگی بیشتری با آن روبرو می‌شویم. هدفمندتر گوش خواهیم داد و شانس کسب نمره بالاتر در listening را خواهیم داشت. بنابراین به بررسی هر یک از این سوالات می‌پردازیم.

الف) سوالات اسپلینگ:

سوالات اسپلینگ به ظاهر از آسانترین سوالات لیسینیگ آزمون آیلتس است. اما واقعا این گونه است؟ خیر.

جایگاه سوال:

در آزمون آیلتس این سوال مربوط به بخش عمومی و دیالوگ آزمون یعنی section یک است.

چطور آنرا پیدا کنیم؟

طراح با ایجاد تغییراتی در این سوال آنرا تبدیل به یک سوال آزمون آیلتس می‌کند. یعنی سوالی که بتوان «درک مطلب» را با آن سنجید. با توجه به صورت سوال اینکه سوال یک سوال اسپلینگ است قابل پیش‌بینی است. وقتی در بوکلت booklet (برگه سوال) سوال، از اسم، نام برند و نظایر آن می‌پرسد باید انتظار اسپلینگ را داشته باشیم. در مکالمه نیز بین گویندگان جملاتی در همین رابطه ردوبدل خواهد شد.

راهکار پاسخگویی:

مواظب تلفظ حروفی مثل A و R بویژه در تلفظ بریتانیایی باشید. هر نفر ممکن است اشکالات شخصی نیز در اسپلینگ داشته باشد. با تمرین کافی این اشکالات را شناسایی و نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

ب) سوال آدرس:

سوالات آدرس آزمون آیلتس، سوالاتی ترکیبی هستند. ترکیبی از اعداد و کلمات.

جایگاه سوال:

این سوال نیز مختص بخش عمومی و مکالمه یعنی section یک است.

چطور آنرا پیدا کنیم؟

در برگه سوال booklet به عبارتی ناکامل برخورد خواهید کرد که در آن نشانه‌هایی از آدرس مثل شهرک، خیابان، جاده و غیره دیده می شود. دستورالعمل اینگونه سوالات نوشتن جوابی ترکیبی را برای ما فریاد می‌زند. وقتی میبینید write no more than three words or/and a number یعنی شاید سوال آدرس داریم و باید یک جواب ترکیبی بنویسیم.

لیسینینگ listening آزمون آیلتس IELTS نمره بالاترراهکار پاسخگویی:

اعدادی مثل eight و مشتقات آن خیلی سخت شنیده و درک می‌شوند. فراوانی آن نیز در آزمون آیلتس زیاد است. کلمات عمومی که به آدرس اشاره دارد را خوب یاد بگیرید. هم تلفظ این واژگان و هم دیکته آنها مهم است. کلماتی مثل Park Road.

انتظار شنیدن کلمات خاص که ممکن است برای آدرس استفاده شود را داشته باشید. البته در این صورت این کلمات اسپل spell خواهند شد. اعداد قبل از واژگان آدرس می‌اید. 15 Park Road غلط است. اعداد در ابتدای عبارت آدرس.

ادامه مقاله « چطور در لیسینینگ listening آزمون آیلتس IELTS نمره بالاتر کسب کنیم »  را در بخش دوم آن بخوانید ….

همچنین می‌توانید برای مطالعه بیشتر به سایت ielts.org مراجعه کنید.

آنچه در این مقاله گفتیم:

۱. سوالات مهارت شنیداری آزمون آیلتس چطور ساخته می‌شوند

۲. انواع سوالات listening در هر بخش از آزمون IELTS

۳. هدف و فرمت سوالات آزمون IELTS

مطالب بیشتر:

۱. منابع اصلی آزمون آیلتس کدام اند؟

۲. آمادگی آزمون آیلتس IELTS

۳. تفاوت آیلتس IELTS جنرال و آکادمیک

۴. انواع سوالات لیسنینگ listening آزمون آیلتس IELTS

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *