نوشتن در مکالمه زبان انگلیسی writing English conversation

آیا نوشتن در مکالمه زبان انگلیسی تأثیر دارد؟

 آیا نوشتن در مکالمه زبان انگلیسی تأثیر دارد؟

اثر نوشتن در مکالمه زبان انگلیسی !

شاید شما هم با این دسته از سؤالات مواجه شده باشید. آیا می‌شود گفت در اثر نوشتن به زبان انگلیسی می‌توانیم مکالمه زبان انگلیسی خود را نیز تقویت کنیم؟  آیا نوشتن در تقویت مکالمه تأثیر دارد؟ نوشتن در چه صورتی می تواند باعث تقویت مکالمه شود؟ توانایی مکالمه به زبان انگلیسی باید در چه حدی باشد؟ بیایید ابتدا از آخرین سوال شروع کنید:

نکته اول: سطوح مختلف در توانایی مکالمه

نوشتن در مکالمه زبان انگلیسی

بیشتر افرادی که آموختن زبان انگلیسی را آغاز می‌کنند، هدفشان توانایی در صحبت کردن آن زبان است، اما شما چه انتظاری از خودتان دارید؟ توقع دارید که در هنگام سفر به راحتی بتوانید گپ بزنید و بدون نیاز به دیگران کارهایتان را انجام دهید یا صرفا میخواهید راه حلی پیدا کنید که نمره و امتیاز لازم در آزمون ها را کسب کنید؟ اگر تاکنون مقاله «۱۵ نکته درباره مکالمه زبان انگلیسی English Speaking» نخوانده‌اید، توصیه می‌کنیم همین الان به آن مراجعه کنید و آنرا بخوانید.

این نکته کلیدی را به خاطر بسپارید که اگر شما توانایی نوشتاری به زبان انگلیسی را در خودتان تقویت کنید، قابلیتِ کلی شما در زبان‌آموزی و حتی مهارت تکلم شما نیز افزایش می‌یابد و حتی خواهید توانست سرعت رشد دیگر مهارت‌های زبانی را افزایش دهید و در نتیجه درک عمیق‌تری از آموخته‌های خود داشته باشید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

نکته دوم: اثر نوشتن در مکالمه تقویت مکالمه زبان انگلیسی

برای این منظور ابتدا باید به شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو مهارت‌ در تولید محتوا اشاره کنیم:

بین این دو مهارت، تفاوت‌ها و شباهت‌های زیادی وجود دارد. این تفاوت و شباهت‌ها ریشه در فرآیند تولید محتوا دارد. برای شکل‌گیری و تولید یک محتوا می‌بایست دو بخش از بدن ما فعالیت کند که شامل:

۱- بخش ذهنی mental

۲- بخش فیزیکی physical

شباهت‌ها

مهارت‌های تولیدی

شباهت‌ بین مهارت نوشتن و مکالمه مربوط به بخش ذهنی است. این دو مهارت هر دو تولیدی productive هستند. جالب ایست بدانید به هر زبانی که نوشتن در مکالمه زبان انگلیسیصحبت می کنید و یا در هر حاب یادگیری هر زبان حتی زبان مادری یا انگلیسی و .. هستید نقش این دو مهارت تولیدی است. بدین معنی که وقتی شما شروع به صحبت کردن می‌کنید و همچنین وقتی دارید می‌نویسید در حال تولید هستید. نوشتن به خودی خود نوعی حرف زدن است. شما دارید روی کاغذ حرف می‌زنید. در واقع محلی در مغز شما که هنگام نوشتن فعال است، در هنگام مکالمه نیز شروع به فعالیت می‌کند. اثبات این موضوع بسیار آسان است چراکه محصول محتوای نوشتاری و یا گفتاری که در واقع همان جملات هستند یکی است.

حس رضایت پس از تولید

تولید از لذت‌بخش‌ترین قابلیت‌هایی است که خداوند در نهاد بشر قرار داده است. وقتی تولید می کنیم، هورمون آندروفین شروع به ترشح کرده و در ما احساس رضایت ایجاد می‌کنیم. این دقیقا هان حسی است که مخترع هنگام اختراع و یا دانشمند هنگام کشف چیزی در خود احساس می‌کند. با یک اختراع دست به اختراع دیگر می‌زند، چرا؟ وقتی تولید را تکرار می‌کنیم، فرقی نمی‌کند که نوشتاری باشد یا گفتاری، اختراع باشد یا اکتشاف، ضمیر ناخوداگاه ما، ما را تشویق به تولید بیشتر و تکرار این حس می‌کند. در واقع تولید برای ما بصورت یک عادت خوشایند درمی‌آید. انگیزه‌ای مضاعف پیدا می‌کنیم تا تولید کنیم و به تولید کردن ادامه دهیم. نوشتن به زبان انگلیسی تقویت همین حس رضایت و ایحاد انگیزه هنگام مکالمه به زبان انگلیسی است.

تفاوت‌ها

اما تفاوت‌های بین این دو مربوط به بخش فیزیکی است. البته ببیشتر این تفاوت‌ها نیز به مهارت مکالمه کمک می‌کند. این تفاوت‌ها ریشه در نحوه شکل‌گیری مکالمه در بخش فیزیکی دارد. جاییکه بدن ما باشد فعال شود.

مهلت تولید محتوا
کنترل استرس

از مهمترین این تفاوت‌ها زمان و استرس هنگام تولید است. بطور طبیعی وقتی داریم مطلبی را می‌نویسیم، فراق بال و زمان بیشتری داریم. استرس پاسخگویی سریع را نداریم بنابراین بهتر می‌توانیم تمرکز و فکر کنیم. تمرکز بیشتر، خود باعث تقویت سرعت جریان بازیابی اطلاعات و نتیجتا تولید می‌شود. استرس کمتری احساس می‌کنیم و نگران اشتباه کردن نیستیم. این شانس را داریم تا بارها و بار‌ها متن تولیدی خود را بخوانیم و اصلاح کنیم. اما هنگام مکالمه بویژه وقتی قرار است به زبان انگلیسی باشد وقت چندانی نداریم. فرصت برای ارائه پاسخ مناسب چندان زیاد نیست. مخاطب ما در هنگام مکالمه آنقدر صبور نیست تا منتظر جواب ما بماند. باید حداکثر تاثیر را در حداقل زمان داشته باشیم. فشار زمان بسیار زیاد است که خود باعث مضاعف شدن استرس و تضعیف تمرکز می شود.

اصلاح اشتباهات

اشتباهات نیز ممکن است به شدت مورد نکوهش و تمسخر قرار گیرند و حتی گاهی نابخشودنی باشند. احساس مرگبار سرزنش شدن و شرمندگی، استرس ما را بالاتر می‌برد. ضربان قلب خود را از گوش‌هایمان میشنویم. احساس ترس باعث ترشح آدرنالین شده و پیشانی و تن‌مان عرق می‌کند. فرصت کمی برای مرتب‌کردن ایده‌های خود در ذهن داشته و حتی ممکن است جواب ما به ضرر ما تمام شده و برای ما خطر جانی داشته باشد. پس کلن انتظارات در مکالمه نسبت به نوشتن چه به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری بسیار بالاتر است. البته نباید کمال‌گرا باشیم و انتظار داشته باشیم از همان لحظه اول بدون عیب و نقص بنویسیم. اشکالات خود راهی برای فراگیری هستند. توصیه می‌کنیم مقاله «چرا نباید در یادگیری زبان انگلیسی کمال گرا باشیم؟» را مطالعه کنید.

نوشتن تمرین خوب سخن گفتن است. نوشتن مثل ورزش ذهنی شما را برای ارائه موضوع بصورت گفتاری آماده می‌کند. سخنرانان دنیا هیچگاه بداهه شروع به سخنرانی نمی‌کنند. آنها بارها متن خود را نوشته و اصلاح می‌کنند. بارها متن خود را د ر تنهایی و در کنار دوستانشان مرور می‌کنند و نظرات ایشان را جویا می‌شوند. نوشتن ذهن شما را برای سخنوری ورزیده می‌کند.

فیزیک تولید محتوا

تفاوت فیزیکی دیگر مربوط به اندام‌هایی است که محتوا را تولید می‌کنند. هنگام نوشتن چشمان، دست و انگشتان شماست که طی تولید محتوا شما را یاری می‌کنند اما در هنگام مکالمه لب‌ها، زبان، حلق، گلو، بینی و تارهای صوتی هستند که به کمک ما می‌آیند. جریان هوا و برخورد آن با تارهای صوتی صدا‌ها و گردش این صدا از میان اندام‌هایی که نامبرده شد کلمات و ترکیب کلمات جملات را می‌سازند.

حالا تصور کنید وقتی دارید می‌نویسید بلند بلند نیز آنرا تکرار کرده و بخوانید. چه اتفاقی می‌افتد گوش‌های شما نیز نی به کمک شما می‌ایند و سیکل گردش اطلاعات در شما شکل می‌گیرد. شما دارید آنچه که فراگرفته‌اید توضیح می‌دهید. آلبرت اینشتین می‌گوید «اگر چیزی را نمی‌توانی توضیح دهی یعنی آنرا را یاد نگرفته ای.» با نوشتن می‌توان چرخه بازتولید اطلاعات را ایجاد و تقویت کرد. اشکالات را کشف نمود و به اصلاح آن کوشید. ایده‌های خود را به زبان انگلیسی بنویسیپ سپس انرا در اختیار دوستان و مدرستان قرار دهید تا بخواند و به شما بازخورد دهد. از بازخودرد ها بیاموزید و دانش زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

نکته سوم: خلاصه‌ای از تأثیر چندگانه نوشتن در تقویت مکالمه زبان انگلیسی

الف: کمک گرفتن از یک مکانیسم جدید برای یادگیری

اگر شما در جریان یادگیری بتوانید از مکانیسم‌های متفاوت کمک بگیرید روند آموختن شما سرعت می‏گیرد و حتی می‏توانید سطح عمیق تری از یادگیری را تجربه کنید. حتما همه شما دفتر استانداردی برای ثبت واژگان جدید در آن دارید. اگر ندارید مقاله «چگونه یک دفتر واژگان انگلیسی درست کنیم تا به افزایش دامنه واژگان ما کمک کند؟» را بخوانید.

وقتی به زبان انگلیسی شروع به نوشتن می کنید سیکل بازیابی اطلاعات شکل گرفته و تقویت می‌شود.

ب: نوشتن نوعی ابزار برای انتقال پیام

شما وقتی یک مطلب را می‏نویسید دو کار انجام می‏دهید: ابتدا یک پیام را آماده می‏کنید، بعد همان پیام را از طریق مکتوب کردن منتقل می‏کنید.
این روند مشابه همان حالتی است که در صحبت کردن رخ می دهد؛ با این تفاوت که در صحبت کردن آن ار از طریق دهان ابراز می‏کنید و در نوشتن آن را روی کاغذ ثبت میکنید.

ج: نوشتن راهی برای تشخیص میزان رشد

وقتی خود را ملزم کنید که بنویسید باعث می شود نوعی بایگانی از نوشته هایتان در سطوح مختلف داشته باشید. شما بعد از گذشت مدتی می‌توانید تفاوت نوشته‌های آغازین، میانی و نوشته‌های اخیر خود را به صورت محسوس بیابید. تفاوت‌هایی که نه تنها در پیچیده‌تر شدن جملات و کلمه‌ها مشاهده می‌شوند، بلکه افزایش سرعت نوشتن را هم نشان می‏دهد و این افزایش سرعت اثر خود را حتی در سرعت تکلم نیز می‌گذارد. شما نه تنها در انتقال سریع مقصود به مخاطب پیشرفت خواهید کرد. بلکه یاد میگیرید چگونه خود و کلامتان را هنگام مکالمه کنترل کنید.

د: نوشتن راهی برای بازخوردگیری از دیگران

وقتی میخواهید سطح توانایی خود را در نظر افراد متخصص ارزیابی کنید و به صورت حضوری با آنها ارتباطی ندارید یک راه حل این است که مطالبتان را به صورت نوشتاری، در قالب چت و … در اختیار آنها قرار دهید. این افراد می توانند با مشاهده نوشته شما سرعت، دقت و توانتان را ارزیابی کنند و پیشنهادات خوبی به شما ارائه دهند.

شاید مهمترین نکته این مقاله را بتوان در این پاراگراف بیان کرد. ببنید شما می‌خواهید راه حلی را پیدا کنید که مکالمه زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. راه حل آ را فاش کردیم «نوشتن». همچنین می‌توانید مقاله «The Effect of Writing Practice on Improving Speaking Skill among Pre-intermediate EFL Learners»‌ که اثر معنی‌دار نوشتن بر هر دو مهارت نوشتاری و گفتاری را تایید می‌کند بخوانید.

مؤثرترین شیوه داشتن دفترچه یادداشت های روزانه است. به این معنا که وقتی با کسی مکالمه می کنید و در بیان مطلب دچار مشکل می شوید سریع آن را یادداشت کنید. بنویسید که گرامر آن را نمی‌دانید و یا کلمه ای که معادل مقصود شماست را به خاطر نمی‌‏آورید. این کار باعث می شود در موضوعات مورد نظر خود به لغات جدید و یا قواعد مهمی نیازمند شوید که فرصت‌ بی‌نظیری برای یادگیری خواهد بود؛ علاوه بر این، با نوشتن هر سطر، در مسیر «ملکه شدن لغات و قواعد در ذهن» حرکت می‌کنید.

آنچه در این مقاله گفتیم:

۱- سطح مکالمه مورد انتظار: انتظار شما از خود = میزان تلاش + وقت

۲- ویژگی‌های دو مهارت مکالمه و نوشتن و اثر انها بر هم

۳- مختصری بر تاثیر نوشتن بر روی تقویت توانایی مکالمه به زبان انگلیسی

مطالب مرتبط:

۱- یاد گرفتن یک زبان جدید چقدر زمان می خواهد؟

۲- چطور مکالمه زبان انگلیسی خود را برنامه ریزی و شروع کنیم؟

۳- بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل

۴- یادگیری عبارات بجای لغات زبان انگلیسی

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *