تماس چشمی ممتحن IELTS

چرا باید در آزمون اسپیکینگ آیلتس تماس چشمی خود را با ممتحن IELTS حفظ کنیم؟

چرا باید در آزمون اسپیکینگ آیلتس تماس چشمی خود را با ممتحن IELTS حفظ کنیم؟

تماس چشمی با ممتحن IELTS در آزمون اسپیکینگ آیلتس چه اهمیتی دارد؟

میخواهیم در مورد یک تکنیک ویژه و مؤثر در آزمون آیلتس صحبت کنیم. تماس چشمی با ممتحن IELTS ،‌ تکنیکی که در بخش اسپیکینگ و در هنگام پاسخ دادن به سؤالات ممتحن اثر خود را نشان میدهد. شاید شما هم این توصیه را شنیده باشید که در هنگام پاسخ دادن به سؤالات ممتحن در آزمون اسپیکینگ IELTS بهتر است ارتباط چشمی خود را با وی حفظ کنید. در این مقاله می‌خواهیم به مزایای این امر اشاره کنیم. برای اطلاعات بیشتر درباره ازمون اسپیکینگ آیلتس مقاله «مهارت Speaking در آزمون آیلتس IELTS» را بخوانید.

تأثیر ارتباط چشمی در کسب نمره بالاتر

داشتن ارتباط چشمی با ممتحن IELTS از جمله موارد کسب نمره نیست یعنی اینگونه نیست که اگر دو نفر به سوالات اسپیکینگ پاسخ صحیح بدهند، نمره آزمون آیلتس یک نفرشان به دلیل داشتن ارتباط چشمی ، بالاتر از دیگری باشد. اینگونه هم نیست اگر در هنگام پاسخ دادن به سؤالات به جای دیگری نگاه کنید نمره ای از دست بدهید. اما این ارتباط می‏تواند باعث شود نمره بالاتری کسب کنید. چگونه؟

تصور کنید که در جلسه امتحان هستید و ممتحن از شما سؤال میپرسد. خود را یک بار به گونه ای تصور کنید که نگاه اطراف می کنید یا به زمین نگاه می کنید و جواب را می‌گویید. یک بار هم تصور کنید که با حفظ احترام و با لبخند به ممتحن نگاه می کنید و جواب را مطرح می کنید.

در کدام حالت حس بهتری دارید و بهتر پاسخ می دهید؟

تماس چشمی یک تکنیک برای حفظ اعتماد به نفس خودتان است که البته باعث می شود در پاسخ به سؤالات ممتحن IELTS موفق‌تر باشید و بتوانید از جملات و عبارات کاملتر و دقیقتری استفاده کنید. حال آنکه اگر فقط به زمین نگاه کنید و این گونه تصور کنید که در جایی غیر از اتاقی که ممتحن در آن نشسته حضور دارید، نخواهید توانست جملات منظم و دقیقی ارائه دهید و این باعث می شود نمره شما کاهش یابد.

بنابراین ارتباط چشمی یک تکنیک برای کسب نمره بالاتر محسوب میشود، ولی به گونه ای نیست که صرف این عمل نمره داشته باشد، بلکه اثر آن در افزایش توان داوطلب است.

لزوم رعایت تعادل در تماس چشمی با ممتحن IELTS

ممکن است اینگونه برداشت شود که در تمام لحظه های امتحان صرفا به ممتحن نگاه کنیم، ولی این کار هم غلط است.

مراد از داشتن ارتباط چشمی ، یک ارتباط متعادل است. همان گونه که در گفتگوهای صمیمانه با دوستانتان ارتباط چشمی دارید، در جلسه آزمون اسپیکینگ ممتحن از ما انتظار دارد تا بتوانیم این رابطه را با او برقرار کنیم. اگر چه آزمون آیلتس را پیش رو شماست اما در یک گفتگو حضور دارید پس تماس چشمی با طرف گفتگو خود از ملزومات شکل‌گیری آن است. نمی‌شود در یک گفتگو بود به در و دیوار یا سقف نگاه کرد. نه به گونه ای باشید که اصلا به ممتحن نگاه نکنید و نه به گونه ای باشید که صرفا به چشم های ممتحن زل زده باشید.

تقویت اعتماد به نفس با تماس چشمی

اینکه شما در جلسه یک آزمون رسمی و البته مهم هستید نباید باعث شود که نوع رفتار و برخورد شما نشان دهنده میزان استرس شما باشد. توصیه ما این است که در این آزمون، اعتماد به نفس داشته باشید، محیط را یک محیط صمیمانه فرض کنید و تلاش کنید با تمرکز کامل پاسخ سؤالات را مطرح کنید. تماس چشمی نیز از جمله عوامل بیرونی نیست که بر احساس درونی ما اثر می گذارد. بدلیل خصوصیات مغز نگاه به چشمان ممتحن IELTS بویژه هنگامی که از شما سوال می‌پرسد، هم تمرکز را در شما تقویت خواهد کرد و هم پلی برای تزریق اعتماد به نفس از بیرون به درون احساسات خواهد بود. در زبان انگلیسی اصلاحی داریم بدین مظمون “fake it until you make it” (اداشو دربیار تا به واقعیت تبدیل بشه).

این آزمون را می‌توان به آزمون رانندگی تشبیه کرد. در آزمون رانندگی شما اگر اعتماد به نفس داشته باشید و با افسر ارتباط برقرار کنید، مهارت رانندگیتان را نشان میدهید، ولی اگر استرس داشته باشید و نتوانید با افسر ارتباط برقرار کنید نمی توانید اسلوب رانندگی را رعایت کنید. برای اطلاعات ییشتر درباره ازمون آیلتس می‌توپوانید به سایت ielts.org مراجعه کنید.

آنچه ما در این نوشته گفتیم:

1. لزوم برقراری تماس چشمی با ممتحن IELTS

2. تأثیر ارتباط چشمی در نمره

3. لزوم رعایت تعادل در ارتباط چشمی در آزمون اسپیکینگ آیلتس

مطالب مرتبط:

۱- چگونه زمان را در مهارت اسپیکینگ آیلتس IELTS مدیریت کنیم ؟

۲- نمونه سوالات آیلتس Cambridge English IELTS

۳- ویدیو در مورد آزمون بین المللی آیلتس IELTS Test چی میدونید ؟

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *