اهمیت لحن صدا

اهمیت لحن صدا یا Tone برای چیست؟

اهمیت Tone

با عرض سلام به تمام همراهان همیشگی موسسه فرساد. در این مقاله می‌خواهیم به اهمیت لحن صدا یا همان tone در مکالمات بپردازیم. احتمالا در خیلی از سخنرانی‌ها و فیلم‌ها مکالمات و جملاتی را شنیده‌اید که تاثیر گذاری زیادی روی شما داشته است. تا به حال فکر کرده‌اید که این افراد چطور چنین تاثیری روی افراد دارند؟

در جواب باید گفت که اهمیت لحن صدا است که این قدرت را به آن‌ها داده تا افراد را جذب حرف‌های خود کنند. ارتباط و مکالمات صحیح و موفق از سه بخش تشکیل شده است: کلماتی که شما استفاده می‌کنید ، لحن یا tone صدای شما و زبان بدن شما. بر اساس تحقیقات آلبرت محرابیان درصد هر کدام از بخش‌های تشکیل دهنده مکالمات به اینصورت است:
1 .کلماتی که استفاده می‌کنید 7%مکالمات
2 .لحن صدا 38%
3 .زبان بدن 55%
اما این آمار همیشه درست نیست. زمانی که شما با تلفن خود صحبت می‌کنید یا یک پیام را ارسال می‌کنید؛ فرد شنونده زبان بدن شما را نمی‌بیند و در این مواقع لحن صدا بیشترین تأثیر را دارد. هر فرد می‌تواند با توجه به لحن صدایی که دارد به فرد مقابل صدمات روحی بزند، باعث درگیری شود، امید ببخشد و یا متقاعد کننده باشد.

اهمیت لحن صدا چیست؟

به گوینده می‌رساند که شما چه خصوصیات شخصیتی دارید. لحن صدا به شما این فرصت را می‌دهد تا خود را نشان داده و با هر فرد صحیح و به خوبی معاشرت کنید. اگر مخاطب شما زن است لحن صدای شما باید جذاب و سنگین باشد. اما اگر نوجوانان مخاطب شما هستند باید لحن ملایم و کمی عجیب باشد. داشتن یک لحن منحصر به فرد به شما شخصیت خاصی می‌دهد و حتی ممکن است افراد شما را برای این لحن به یاد داشته باشند. آواهای زیبا و مختلفی وجود دارند، پس سعی کنید آن یکی که به شخصیت شما نزدیکتر است را انتخاب کنید.

تاثیر گذاریتاثیر گذاری

مردم به حرف‌های شما گوش می‌سپارند اما آن‌ها به لحن شما واکنش نشان می‌دهند. استرس، عصبانیت، خوشحالی و… همه‌ی این‌ها بر روی لحن شما تاثیر گذار هستند. وقتی غمگین هستید و با طرف مقابل خود صحبت می‌کنید، لحن شما تغییر کرده و افراد نیز متوجه آن می‌شوند؛ این لحن غم انگیز بر دیگر افراد تاثیر گذاشته و آنها نیز ناراحتی را حس می‌کنند. احساسات شما در هنگام صحبت کردن بر روی لحن شما تاثیر گذار هستند و آوای صوتی شما را را تغییر می‌دهند.

حرف آخر

در مکالمات بین افراد لحن صدا بسیار بسیار مهم است. شما می‌توانید با لحنی که بکار می‌گیرید یک فرد را متقاعد به انجام کاری کنید یا حتی فردی را خوشحال یا ناراحت کنید. همیشه توجه داشته باشید که در مکان و زمان خاص باید از لحن خاصی برای آن استفاده کنید.

دیگر مقالات مرتبط
  • نکات سودمند برای یادگیری بهتر مکالمه زبان
  • اهمیت voice در مکالمه speaking
  •  The importance of accent in IELTS speaking
  • تمرین مهارت اسپیکینگ یا مکالمه

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *