Enunciation in Speaking speaking skill pronunciation شمرده صحبت کردن در مکالمه

تاثیر شمرده صحبت کردن در مکالمه

تاثیر شمرده صحبت کردن در مکالمه

شمرده صحبت کردن بخشی از تلفظ است و تاثیر آن زمانی مشحص می‌گردد که سعی داریم هنگام مکالمه منظور خود را به دیگران بفهمانیم. زمانی که شما در یک رستوران غذا سفارش می‌دهید و به دنبال نان توست با مربا toast with jam هستید به شما گوشت سرخ کرده toasted lamb نمی‌دهند‌. بنابراین سعی بر این داشته باشید که شمرده صحبت Enunciation کنید. در سال 1923 اولین باری بود که این کلمه (Enunciation) به کار گرفته شد و تحت عنوان بیان واضح و صحیح بخش‌ها و صداها تعریف گردید. شمرده صحبت کردن Enunciation نوعی بیان واضح است و با تلفظ متفاوت می‌باشد.

ریشه ی شمرده صحبت کردن در کجا است؟

ریشه ی عبارت شمرده صحبت کردن Enunciation از لاتین enuntiate گرفته شده است و به معنای واضح بیان کردن است. Enunciation به نحوه ادا کلمات اشاره دارد. اینکه چطور دهانتان را باز و بسته می‌کنید و آرواره‌ها و ماهیچه‌های گفتاری‌تان را به طرز صحیحی به حرکت در می‌آورید (‌بر عکس نا مشخص و سریع صحبت کردن). وقتی که شما واضح صحبت نمی‌کنید و کلمات واضح شنیده نمی‌شوند، مخاطبین شما نمی‌توانند منظور حرف‌های شما را درک کنند. از طرف دیگر شمرده صحبت کردن شما به مخاطبانتان کمک می‌کند که منظور شما را درک کنند‌.

مشکلات گفتاری

یکی از آزاردهنده ترین عادت‌های گفتاری که مخاطبان شما با آن مواجه می‌شوند شنیدن کلماتی است که مبهم بیان می‌شود. وقتی که شما بعنوان گوینده بخش‌های کلمه یا کلماتی را واضح تلفظ نمی‌کنید، مخاطبین شما نمی‌توانند منظور شما را درک کنند. برای تقویت تلفظ به این مقاله که در مورد ده روش ارتقا تلفظ است نگاهی بیندازید. برای مثال برخی اوقات وقتی شما کامینگ coming و گویینگ going را می‌گویید حرف پایانی را تلفظ نمی‌کنید. با تکرار این الگو بعضی افراد موقع بیان صداها تنبل می‌شوند و صداهایی را حذف می کنند که نباید حذف کنند. در واقع آن‌ها بخش‌هایی از ماهیچه‌های گفتاری نظیر دهان، آرواره و گلویشان را به طرز صحیحی به حرکت در نمی‌آورند.

وقتی شما سریع صحبت می کنید وضوح کلامتان کمتر می‌شود. برای مثال به جای اینکه بگویند وات آر یو دویینگ؟ (What are you doing) می‌گویند وات چا دویینگ؟ (What cha doing). این الگوی حذف صدا ممکن است در بعضی از موقعیت‌ها صحیح باشد اما وقتی مخصوصا در گفت‌و‌گو‌های رسمی به کار رود ممکن است غلط در نظر گرفته شود.

یاد بگیریم چطور تلفظ درست شمرده صحبت کنیم : تمرینات

یک سری تمرینات وجود دارد که به شما کمک می‌کند چگونه طی گذر زمان بهتر و شمرده‌تر مکالمه کنید.

در مقابل آینه از خودتان تست بگیرید

وقتی شما دارید روی مهارت شمرده صحبت کردن‌تان کار می‌کنید، تمرین «روبروی آینه ایستادن» خیلی در این زمینه به شما کمک می‌کند. این تکنیک «تست مقابل آینه یا the face test» نامیده می‌شود که یک روش خود آموز است. زمانی که شما به طرز صحیحی شمرده صحبت می‌کنید، دهان، آرواره‌ها، زبان و دیگر ماهیچه‌های گفتاری‌تان حرکت می‌کند. شما می‌توانید در مقابل آینه بایستید و بگویید: (آیم گویینگ تو گو تو د تیاتر) I am going to go to the theater. دقت کنید چگونه لبانتان جمع و کوچک می‌شوند وقتی (گویینگ) going را می‌گویید. سایر جملات را هم همین طور بلند بگویید و خودتان را نگاه کنید. الان همه ی آنچه که تا به حال گفتید را دوباره بگویید ولی آرام‌تر صحبت کنید و روی حرکات صورتتان تمرکز کنید.

بازخورد گرفتن از شریک تمرینی

شما می توانید از فردی که همراه شما است کمک بگیرید. مردم خیلی راحت‌تر از خودتان متوجه عادت‌های اشتباه گفتاری شما می‌شوند که برخاسته از بی‌دقتی است. برای راحتی کار اشخاصی را انتخاب کنید که پیرامون شما زندگی می‌کنند (بچه ها و جوانان) و برایشان توضیح دهید که دارید روی شمرده صحبت کردن (Enunciation) کار می‌کنید. سپس از آن‌ها بخواهید که به شما بگویند که چه وقت پایان کلمه را حذف می‌کنید یا واضح صحبت نمی‌کنید. با تمرین مکالمه زبان انگلیسی در کنار شریک تمرینی خود و گرفتن بازخورد از وی متوجه خواهید شد که چقدر عادت‌های بد گفتاری شما کاهش یافته است.

تاثیر مثبت شمرده صحبت کردن در مکالمه

به همان نسبت که شمرده صحبت کردن شما تقویت می شود، مخاطبین شما نظر بهتری نسبت به شما پیدا خواهند کرد. آنچه که این جا اهمیت دارد این است که به جای اینکه بیش از حد بر روی نحوه‌ی صحبت کردنتان تمرکز کنید، روی پیامی تمرکز کنید که می‌خواهید هنگام مکالمه به زبان انگلیسی منتقل نمایید.

تفاوت بین شمرده صحبت کردن و تلفظ در مکالمه چیست؟

 شمرده صحبت کردن مناسب، دقیق و واضح صحبت کردن است. تلفظ زیرمجموعه‌ی شمرده صحبت کردن است بطوریکه صدا‌های مربوط به هر کلمه‌ صحیح تلفظ شود.

 تلفظ به نوعی به هم چسباندن چند حرف به یکدیگر است تا تلفظ صحیحی از صدا‌ها داشته باشیم. در‌حالیکه شمرده صحبت کردن نوعی واضح صحبت کردن است تا زمینه‌ی لازم برای درک شدن توسط دیگران را ایجاد کنیم.

شما ممکن است کلمه ای را واضح و صحیح تلفظ کنید ولی بخوبی آن را ادا نکنید. اگر شما کلمه‌ای را  به طرز صحیحی شمرده بیان کنید ولی حروف را اشتباه به هم وصل کنید تلفظ شما صحیح نمی‌باشد.

دو عنصر اصلی در گفتار

شمرده صحبت کردن و تلفظ صحیح مخصوصا در مهارت گفتاری دو عنصر خیلی مهم در هر زبانی است. شما هرگز نمی‌توانید زبان جدیدی را یاد بگیرید بدون اینکه دانش خود را از تلفظ صحیح و شمرده صحبت کردن بالا ببرید. بالا بردن دانش گرامری و لغوی به تنهایی نمی‌تواند به شما کمک کند تا زبان جدیدی را یاد بگیرید. اگر شما روی تلفظ صحیح و شمرده صحبت کردن تمرکز کنید بهتر می‌توانید به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید.

برای آگاهی از تلفظ به چه چیزی نیاز است

تلفظ ممکن است تا حدودی برای زبان‌آموزان مخصوصا بزرگسالان مشکل باشد. زبانی ما در حال فراگیری ان هستیم ممکن است بعضی جاها شبیه حروف الفبای زبان مادریمان باشد و حتی تلفظ مشابه داشته باشد ولی بیشتر حروف کاملا متفاوت تلفظ شوند. در ابتدای ممکن است تا حدی گیج کننده بنظر برسد. آنچه مهم است یادگیری زبان با تلفظ صحیح واژگان می‌باشد اما زبان‌آموزان برخی اوقات تلفظ صحیح کلمات را نادیده می‌گیرند که علاوه بر تغییر یا نابودی پیام، اعتماد به نفس صحبت کردن و در ادامه، تقویت مهارت گفتاری را از دست می‌دهند.

یاد گرفتن تلفظ صحیح حین مکالمه زبان انگلیسی اولین قدمی است که هر زبان‌آموز باید به آن توجه داشته باشد. ما باید یاد بگیریم که وقتی چند حرف در کنار هم قرار می‌گیرند و همین طور وقتی حروف لهجه‌دار هستند چطور تلفظ می‌شوند. هدف ما این نیست که دقیقا از همان ابتدا تلفظ را یاد بگیریم بلکه باید یاد بگیریم که زبان چگونه کار می کند. وقتی زبان‌آموزان از همان ابتدا تلفظ اشتباه خود را تصحیح کنند دچار عادت های بد تلفظی نمی‌شوند. اگر سال‌ها از از یاد گرفتن مهارت‌های زبانی بگذرد، تصحیح اشتباهات کار خیلی سختی خواهد بود.

در هر زبان، هر کلمه استاندادهایی دارد که طبق آن باید در مکالمه استفاده شود. تلفظ صحیح به این معنی است که کلمات به روشی استاندارد بیان شوند. افراد می‌توانند با استفاده از فرهنگ لغت و گوش کردن به صحبت‌های افراد بومی تلفظ صحیح را یاد بگیرند. تلفظ مهم‌ترین بخش مهارت گفتاری هر زبانی است. وقتی شما به زبان انگلیسی ارتباط برقرار می‌کنید اولین چیزی که شنوندگان شما متوجه آن می شوند تلفظ است نه گرامر یا واژگان. وقتی شما صحبت می‌کنید یا کلمات را تلفظ می‌کنید باید به زیر و بم،  بلندی و تن صدا توجه کنید.

چرا شمرده صحبت کردن در مهارت گفتاری مهم است؟

باید بدانیم که چگونه و کجا صداهای انگلیسی با هم ترکیب می‌شوند.

شمرده صحبت کردن به شنونده کمک می‌کند که منظور گوینده را بهتر بفهمد ولی آن شمرده صحبت کردنی که همراه با اشتباهات باشد مانعی در برقراری ارتباط است.

از طرف دیگر، تلفظ اشتباه باعث می شود که فرد گیج شود و مفهوم کلمات را نتواند درک کند چون ترکیب درستی از صدا‌ها ارائه نشده است. تلفظ قابل قبول و شمرده صحبت کردن کمک زیادی می‌کند تا زبان‌پروهان با موفقیت ارتباط برقرار کنند و از طرف دیگر شنوندگان بازخورد بهتری داشته باشند و به موضوع علاقه و توجه بیشتری نشان دهند. اگر کلمات واضح باشند فهمیده می‌شوند. اما اگر واضح بیان نشوند باعث گیجی شنونده خواهند شد. اگر زبان‌آموزان، زبان انگلیسی را شمرده صحبت و تلفظ صحیح را رعایت کنند بهتر می‌توانند مهارت گفتاری زبان انگلیسی را به نمایش گذاشته و اخبار و اطلاعات رد و بدل کنند.

توانایی کنترل مکالمه ضعیف

بیشتر از آن که فرد باید بداند چگونه صداها را به درستی بیان کند، باید بداند که با چه سرعتی صحبت کند که قابل فهم باشد. گوینده گاهی تکیه را از روی برخی صداها برمی‌دارد تا کلمات را با سرعت بیان کند. اما در مورد همه‌ی صداها نباید این کار را انجام داد و در این مورد باید از یک قاعده پیروی کنند. بیان برخی صداها مثل «th» برای زبان‌آموزان زبان انگلیسی سخت است.

در این چنین مواقعی درست این است که هوشمندانه تلاش کنیم تا صداها به طور واضح بیان شوند. برای مثال وقتی آزمون‌دهندگان بخش سنجش مهارت گفتاری آزمون آیلتس دچار اضطراب می‌شوند سریع صحبت می‌کنند بدون اینکه حتی متوجه این مطلب شوند که تاثیر منفی روی شمرده صحبت کردن دارد. بنابراین خیلی مهم است که ترس و اضطراب خود را موقع مکالمه کنترل کنیم.

آگاهی از اهمیت «موقعیت مکالمه» در مقابل «تقلید لهجه»

مهم است که زبان‌آموزان موقع فراگرفتن زبان انگلیسی سعی کنند به موقعیت توجه کرده و طوری صحبت کنند که دیگران منظورشان را بفهمند. شمرده بیان کردن صداها و قابل فهم بودن پیام از اجزایی است تسلط لازم را بر مهارت گفتاری زبان نشان می‌دهد و بنابراین مهم‌تر از «مثل افراد بومی صحبت کردن» است. یکی از مهم‌ترین چیزها این است که هرگز اجازه ندهید تلفظ جلوی صحبت کردن شما را بگیرد بلکه بایستی تمرین صحبت کردن را تا حد امکان داشته باشید. تمرین مکالمه به شما کمک می‌کند بتوانید شمرده و واضح با تلفظ صحیح ارتباط برقرار کنید.

برخی اوقات مشکل است که زبان آموزان کلمات را درست بیان کنند چون آن‌ها نمی‌توانند دوباره صدا‌ها را تولید کنند. تمرین خواندن این مشکل را برطرف می‌کند. این که بدانیم چگونه هر حرفی هجی می‌شود تا حد زیادی به ما کمک می‌کند کلمات را در قالب جملات شمرده بیان و تلفظ کنیم. شما همچنین می‌توانید به منابع صوتی انگلیسی گوش و بلند تکرار کنید.

چکیده مقاله

تلفظ و شمرده صحبت کردن دو بخش اساسی در یادگیری زبان انگلیسی است اما با این تفاوت که شمرده صحبت کردن بیان واضح صداها است. درحالیکه تلفظ، ترکیب چند حرف با یکدیگر است تا از این طریق صداهای درستی تولید شود. تاثیر شمرده صحبت کردن و تلفظ صحیح در مکالمه بمنظور برقراری یک ارتباط قابل فهم، بسیار زیاد است. اگر شما کلمات را واضح بیان نکنید مهارت گفتاری ضعیفی از خود به نمایش گذاشته و نخواهید توانست ارتباط برقرار کنید و شنوندگان قادر به درک آنچه که شما می‌گویید نخواهند بود. برای دسترسی به نکات بیشتر، شما می‌توانید صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

مقالات مرتبط

۱- اهمیت voice در مکالمه Speaking

۲- اثر تکنیک سایه یا شدویینگ shadowing در مکالمه

۳- تقویت مهارت Listening

۴- فیلم آخر شب Late Night Film

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *