برنامه تقویت زبان انگلیسی با فیلم Program for learning English with Films

برنامه تقویت زبان انگلیسی با فیلم

برنامه تقویت زبان انگلیسی با فیلم

در این مقاله قصد داریم برنامه پیشنهادی خود برای تقویت زبان انگلیسی با فیلم دیدن را با شما به اشتراک بگذاریم. تماشای فیلم ها و سریال های انگلیسی یکی از بهترین روش های یادگیری زبان است و می توان گفت که از خواندن کتاب‌های آموزشی هم بسیار بهتر است. اغلب کتاب‌های آموزشی زبان انگلیسی که معمولا جهت تدریس در آموزشگاه‌ها استفاده می‌شود ( بغیر از داستان و رمان) انگلیسی رایج در میان مردم جامعه نیست بنابراین اگر صرفا به این کتاب‌ها متکی هستید کمک زیادی به یادگیری به شما نخواهند کرد.

اما در فیلم‌ ها شما می‌توانید لهجه‌ها ، گویش‌ها، عبارات و لغاتی که در میان مردم انگلیسی زبان رواج دارد را بخوبی یاد بگیرید. با یک فیلم خوب و یک برنامه جذاب می‌توانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. نکته مهم اینکه اگر این روش هم بدرستی و با برنامه مناسب اجرا نشود کمک چندانی به زبان شما نمی‌کند. پس لطفا این مقاله را بدقت و با حوصله بخوانید. در این مقاله شما می‌توانید برنامه پیشنهادی ما را مطالعه و از آن برای بالابردن بازدهی یادگیری زبان انگلیسی خود بهره ببرید. همچنین می توانید برخی از جزئیات برنامه را تغییر داده و مطابق برنامه روزانه خود تنظیم کنید.

ابتدا روش رایج البته اشتباه یادگیری زبان انگلیسی با فیلم را با هم مرور کرده و سپس برنامه درست و مفید آن بررسی می‌کنیم.

روش اشتباه

قبل از اجرای روش درست یادگیری، قصد دارم درباره روش اشتباهی که اغلب زبان‌پژوهان دارن و من هم ابتدا مرتکب همین اشتباه شدم با شما صحبت کنم. این روش به اینصورت بود که یک فیلم انتخاب می‌کردم و از ثانیه اول که هر جمله را چندین بار پخش کرده و گوش می‌دادم با این هدف که کلماتی که گفته می‌شود رو بفهمم. البته کلمات گفته شده رو یادداشت نمی‌کردم. من فقط می‌خواستم لغات را یاد بگیرم غافل از اینکه به کمک فیلم تقریبا تمام مهارت‌های زبانم را می‌تونم تقویت کنم. پس از چند بار تکرار این روش بشدت خسته و کسل می‌شدم. با وجود اینکه انرژی زیادی صرف کرده بودم اما چیز زیادی از فیلم یاد نگرفتم. در آخر هم زیرنویس فارسی رو استفاده می‌کردم و بدون یادگیری مشغول نگاه کردم فیلم می‌شدم.

الان وقتی به این روش در گذشته خودم نگاه می‌کنم، می‌فهمم ک چقدر روشم اشتباه بوده. اما روش درست و کاملا تضمینی یادگیری زبان با فیلم چیست؟

روش درست یا برنامه پیشنهادی تقویت زبان انگلیسی با فیلم

در ابتدا حتما توجه داشته باشید باید فیلم مناسب انتخاب رو کنید. پس لطفا به این نکات توجه کنید:

  1. فیلم باید جذابیت کافی را داشته باشه نه اینکه پس از چند دقیقه شما را خسته و خواب آلوده کنه. ژانر مورد علاقه شما چیه؟ می‌تونین مطابق اون انتخاب کنین.
  2. تماشای فیلم های طنز شاید خسته کننده نباشد اما از طرف دیگر، چون در آنها شوخی‌ها و اصطلاحات مخصوص فرهنگ خودشان استفاده می شود و دارای کدهای مفهومی است، ممکن است بخش زیادی از آنها را متوجه نشوید.
  3. از دیدن فیلم ‌هایی که با فرهنگ ما ناسازگار است پرهیز کنید. زیرا این فیلم ها مفهوم و داستان خوبی برای یادگیری ندارند.
  4. فیلم هایی را ببینید که کارگردانی قوی دارند. زیرا تجربه به من ثابت کرده که این فیلم ها خیلی بیشتر از بقیه کمک می‌کنند.

و اما برنامه زمانبندی چند روزه

روز اول

ابتدا فیلمی که انتخاب کرده‌اید را کامل و آسوده بدون توجه به یادگیری لغات و دیگر چیز ها ببینید و از آن لذت ببرید. شما همچنین می توانید از زیرنویس فارسی هم استفاده کنید تا موضوع و داستان فیلم را به خوبی بفهمید.

روز دوم

بخش نخست فیلم ( از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه اول فیلم) را انتخاب کرده و با دقت با زیرنویس انگلیسی آن را نگاه کنید. زمانی که فیلم و زیرنویس را می‌بینید هر کلمه جدید را یادداشت کنید. سپس معنی تمام کلمات را استخراج کنید و آنها را بازبینی کنید. حال دوباره بخش نخست را پخش کنید و دوباره با زیرنویس تماشا کنید. این کار باعث میشود تا لغات جدید را ببینید و آنها را بفهمید. هر چند بار که می‌توانید این کار را انجام دهید. خواهید دید که اغلب لغات جدید را بخوبی فراگرفته‌اید.

نکته:

تفاوت این روش با روش بالا در چند مورد اساسی است:

۱- فیلم را یکبار تماشا کرده به موضوع اصلی و کلی فیلم احاطه دارید در حالیکه در روش اشتباه درک داستان کلی فیلم تقریبا غیر ممکن است چراکه پاز‌های مکرر و بازپخش‌های پشت‌سرهم مانع از شکل‌گیری تصویر مناسب در ذهن و درک داستان می‌شود.

۲- از تماشای مجدد فیلم لذت خواهید برد. وقتی دارید فیلم را برای مرتبه دوم با زیرنویس فارسی می‌بیننید به همان اندازه مرتبه اول از آن لذت می‌برید چون در حال درک واژگان زبان انگلیسی و یادداشت آنها هستید. درک نکات جدید موجود در فیلم در مرتبه دوم باعث جذابیت فیلم به اندازه مرتبه اول خواهد شد.

۳- حتی هیجان فیلم دیدن دو چندان می شود. وقتی مشغول در تلفظ و معانی اصطلاحات و عبارات فیلم هستید و همزمان رفتار و بازی بازیگران فیلم را با ‌آن تطبیق داده و درک می‌کنید هیجان و حس زیبای رضایت‌مندی در شما دو چندان می‌شود. شما احساس و بار معنایی واژگان را مطابق با آنچه در طی فیلم در جریان است دریافته‌اید به همین دلیل از کارتان راضی هستید و از وجود این حس هیجان‌انگیز بخود می‌بالید.

روز سوم

امروز بخش نخست فیلم را بدون زیرنویس نگاه می‌کنید. واژگان زبان انگلیسی که نمی‌دانستید دوباره می‌شنوید. احتمالا بعضی از آنها را فراموش کردید. اما عیبی ندارد با مرور اجمالی لغات انها را بیاد می‌آورید. این کار را چند بار انجام دهید؛ یعنی با فیلم بدون زیرنویس و بازبینی لغات. در آخر به این پی می‌برید که فهمیدن این بخش از فیلم برای شما راحت‌تر از دیروز شده است.

روز چهارم

شما احتمالا همه چیز بخش نخست را می‌دانید ؛ حال نوبت تلفظ شما است. دوباره بخش نخست فیلم را پخش کنید. این بار پس از شنیدن هر جمله، فیلم را متوقف کنید و آن جمله را خودتان تکرار کنید. سعی کنید که تلفظ را بدرستی انجام دهید پس خوب گوش کنید. تمام جملات بخش اول را به همین روش تکرار کنید. در نظر بگیرید ک فقط به تکرار طوطی وار اکتفا نکنید؛ بلکه احساسات و حرکاتی که بازیگر انجام می‌دهد را هم چاشنی آن کنید.

روز پنجم

در این روز از تکنیک سایه، یکی از موثرترین روش‌های تقویت سخن گفتن که توسط گروه لنین‌گراد ابدا شده کمک می‌گیریم. امروز مانند روز قبل باید آنچه می‌شنوید را بازگو کنید اما تفاوتش در این است که دیگر فیلم را متوقف نمی‌کنید. در این بخش شما باید همزمان با دیالوگ بازیگر حرف‌های او را با صدای بلند تکرار کنید و میتوانید از زیرنویس کمک بگیرید. توجه داشته باشید که احساسات را هم دخالت بدهید تا بهتر یاد بگیرید. ابتدا ممکن است کمی تاخیر داشته باشید ولی هرگز توقف نکنید. این کار را چندین بار انجام دهید.

روز ششم

امروز هم تکنیک سایه را بکار بگیرید اما بدون زیرنویس. چند بار این کار را انجام دهید تا تمام نکات ریز و درشت را یاد بگیرید. از داب‌اسمش خود فیلم بگیرید و آن را با ما به اشتراک بگذارید.

روز هفتم

شما موفق شدید بخش نخست فیلم را به خوبی یاد بگیرید. امروز به خود استراحت بدهید و از کارهایی که دوست دارید لذت ببرید. این استراحت برای ‌بالا بردن انگیزه شما خوب است.

برنامه بعدی شما تکرار شش روز برای بخش‌های بعدی فیلم است. با همان فیلم این مراحل را تمرین و تکرار کنید چراکه تمرین و تکرار مناسب رمز فراگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری است. ممکن است یادگیری کامل یک فیلم کمی زمان ببرد اما در انتها شما شاهد پیشرفت چشمگیری در تقویت دایره لغات، مهارت لسنینگ، اسپیکینگ و بصورت ناخوآگاه بهبود گرامر زبان انگلیسی خود می‌شوید. حتی مکالمه انگلیسی شما سریعتر و طبیعی تر و بهتر شده است.

به این نکته توجه داشته باشید که شما میتوانید هر یک از برنامه های یادگیری با فیلم را با توجه به سطح دانش زبان انگلیسی خود تغییر دهید. بعضی از آنها را حذف یا با هم ترکیب کنید.

بعضی فیلم های پیشنهادی:

  1. Lord of rings
  2. Beautiful mind
  3. Harry Potter
  4. Toy story
  5. Titanic

با فیلم‌ های بیشتر در مجموعه سرگرمی – یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید به ارتقا سطح زبان خود کمک کنید. این فیلم‌ ها با توجه به مفید بودن در یادگیری زبان انگلیسی انتخاب شده‌اند. از تماشای آنها لذت ببرید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خلاصه مقاله:

در این مقاله برنامه پیشنهادی خود برای تقویت زبان انگلیسی با فیلم را ارائه نموده و درباره یک روش اشتباه و متاسفانه رایج، صحبت کردیم. تکنیک‌‌های ارائه شده در ایم مقاله را بکار ببندید و تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط:

۱- قدم به قدم برنامه ریزی آیلتس

۲- نکاتی در مورد اسپیکینگ آیلتس

۳- معنای دقیق fluency در زبان انگلیسی چیست؟

۴- چگونه مکالمه بین دو فرد انگلیسی زبان را متوجه شویم؟

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *