دانلود رایگان فایل صوتی کتاب 504 واژه یادگیری واژگان زبان انگلیسی

نقدی بر کتاب 504 واژه

نقدی بر کتاب 504 واژه

کتاب 504 واژه ضروری یا Absolutely Essential Words جزو کتب تقویت دایره لغات می‌باشد. ‌این کتاب جزو یکی از مشهور‌ترین کتب یادگیری لغات بین ایرانی‌هاست. محبوبت این کتاب را نمیتوان دلیل بر‌برتری آن دانست. با اینکه افراد بسیار زیادی در سراسر جهان خواندن این کتاب را توصیه کرده‌اند اما هدف از مطالعه، بعضا مورد غفلت قرار گرفته است. طی سال‌های اخیر 504 واژه یکی از پرفروش ترین کتاب‌ های یادگیری لغات بوده و حتی بعنوان یکی از منابع آزمون‌های داخلی نظیر EPT و MSRT معرفی شده است. با این حال به نظر خیلی از منتقدین، این کتاب برای افزایش دایره واژگان خیلی مفید نیست. در این مقاله از چند منظر به تحلیل و نقد کتاب 504 واژه می‌پردازیم.

انتخاب واژه : آیا کتاب 504 واقعا واژگان ضروروی و پرکاربرد را انتخاب کرده است؟

از مهمترین ویژگی‌های یک کتاب آموزش واژه ، انتخاب بهترین لغات است. با این وجود کتاب 504 اصلا واژگان خوبی را انتخاب نکرده است. تقریبا می‌توان گفت که نصف در دانلود رایگان فایل صوتی کتاب 504 واژه چه خواهیم یافت؟کلمات آن اصلا رایج و ضروری نیستند و یادگیری آن برای افراد مبتدی و حتی متوسط فایده‌ای ندارد. برای یک زبان‌پژوه یادگیری کلماتی که کاربرد بیشتری در مکالمات روزمره، اخبار و مطبوعات دارد ضرورت بیشتری خواهد داشت.

در هر درس شما با کلماتی روبرو می‌شوید که هیچ ربطی به هم ندارند و این یادگیری شما را کند و ضعیف می‌کند. از نظر دیگر با توجه به تجربیات، یادگیری هر لغت در متن خیلی بهتر در ذهن می‌ماند. زمانیکه کلمات مرتبط به یک موضوع در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند و به ما در ایجا یک خاطره آموزشی کمک می کنند. در این کتاب شما مجموعه‌ای از واژگان نامربوط را می‌بینید که از لحاظ معنایی نمی‌توانند به شکل گیری خاطره‌ای موثر در یادگیری کمک کنند.

سطح بندی و مثال ها

کتاب 504 هیچ توجهی به سطح بندی نکرده‌است. هر فرد در هر سطح دانش زبان انگلیسی باید صرفا کلماتی را حفظ کند. مطمئنا هر زبان آموز سطح متفاوتی دارد و باید کلمات متناسب با آن سطح را بیاموزد؛ مهمتر از آن، واژگان باید در مهارت‌های تولیدی یعنی اسپیکینگ و رایتینگ بکار برده شوند تا از حالت منفعل به فعال تبدیل شده و بخشی از بانک واژه فعال او شوند. با این وجود در کتاب 504  واژه توجه چندانی به این موضوع نشده است. به رغم مثال‌هایی که برای معانی مختلف یک کلمه آورده شده، باز یادگیری انها مشکل است. شما با خواندن مثال‌ها بجای درک مفهوم کلمه، بیشتر گیج شده و معنای آن را زود‌تر فراموش می‌کنید.

تقویت مهارت‌های دیگر

اگر از افراد با تجربه در آموزش زبان سوال شود، حتما خواهیم شنید که صرفا افزایش دایره لغات راه فراگیری زبان انگلیسی نیست. یادگیری واژگان می بایست بطور همزمان همراه با لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ صورت پذیرد. به  همین دلیل کتاب های حرفه‌ای تر و جدیدتر یادگیری لغات به این موضوع توجه زیادی کرده‌اند. شما در کتاب های دیگر می‌توانید علاوه بر گسترش لغات‌، دیگر مهارت های زبان را نیز تقویت کنید.

در کتاب 504 شما مجبور به حفظ چندین کلمه نامرتبط هستید؛ بدون توجه به دیگر مهارت ها. حتی شما باید تلفظ کلمات را خودتان یادبگیرید بدون هیچ راهنمایی؛ برای همین افرادی که تازه شروع به یادگیری زبان کرده‌اند و از نزدیکان خود شنیده‌اند که با تقویت دایره لغات و این کتاب شروع کنند، بشدت از زبان دل زده می شوند و حتی تلفظ کلمات را ممکن است اشتباه یاد بگیرند. اگرچه در فایل دانلود درس به درس کتاب 504 واژه سعی شده است برخی از این نقایص برطرف شوند.

سخن پایانی:

نقدی کوتاه بر کتاب 504 با توجه به موضوعاتی که بررسی شد، شاید بهتر باشد بجای کتاب 504 واژه از کتاب‌های موثرتری برای تقویت دامنه واژگان زبان انگلیسی خود استفاده کنیم. شما می‌توانید از کتاب‌هایی مانند Oxford Word Skill و Vocabulary in Use استفاده کنید که که ویژگی‌هایی مثل سطح بندی و موضوع بندی در آن رعایت شده است. نویسندگان هنگام معرفی کتاب خود، در بخش preface کتاب هدف و کاربرد آنرا توضیح می‌دهند. خواندن این بخش در کنار مشاوره با اساتید زبان می‌تواند در انتخاب منابع مفید به ما کمک کند چراکه توجه صرف به شهرت یک کتاب و توصیه آن به همه زبان‌پژوهان آنهم در سطوح مختلف منطقی به نظر نمی‌رسد.

مقالات مرتبط:

1- دانلود کتاب واژگان ضروری تافل

2- واژگان آیلتس Vocabulary for IELTS

3- چگونه یک دفتر واژگان انگلیسی درست کنیم تا به افزایش دامنه واژگان ما کمک کند؟

4- راهکار های تقویت حافظه

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *